Advertenties


kromme naaf achteras

Gestart door mark, 31 januari 2015, 16:18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mark

Ik heb gisteren iets te hard een stoeprand geraakt. En nu heb ik mijn naaf krom.  :cry:
Had mijn velg ook krom, maar deze heb ik nog weer netjes recht kunnen krijgen.  !-!



Ik was al bij de dealer geweest, maar het magazijn was dicht. En ze konden die naaf ook niet zo snel in de computer vinden.

Iemand enig idee wat een naaf moet kosten?

Nu zag ik op marktplaats een paar complete achterassen staan van een cabrio.
Past dit ook onder mijn hatchback, of zijn deze anders?

Da Likita

Is enkel de astap die krom is.
De assen zijn hetzelfde maar je moet echt een as met trommels hebben. De voet is anders en de bouten die in die voet zitten zitten meestal vastgeroest.
Ik vervang enkel de afstappen als ik zoiets voor heb. Heb daar een speciale tool voor gemaakt.
Achteras moet wel uitgelijnd worden na vervanging en dat is vaak een ramp en aangezien meestal de lagers ook rot zijn zit je daar ook mee en natuurlijk de torsieveren en de miserie als die vast zitten.
Al met al is het te doen maar je bent er even mee bezig om het goed te doen. Zijn er genoeg die dat op een uurtje zeggen te doen maar heb er genoeg gezien waarvan daarna de lagers scheurden, banden schuin afslijten, naar 1 kant trekken etc.

Astap is, indien de schade niet te groot is, goed te richten. Je moet wel de graden berekenen en beide kanten vierkant meten naar voren. Wiellager is meestal ook beschadigd of gaat kort daarna kapot.

Zeker een hoop om over te denken, schijven upgrade evt ?

mark

#2
Ik wil zowiezo nieuwe remmerij achter.
Ik hoor het wiel lager ook zoemen, en alles heeft natuurlijk ook een klap gehad.

En tijd maakt niet uit. Mag na werktijd rustig aan mijn eigen auto werken.  !-! En als het nodig is neem ik een dagje vrij.  ;) en ik heb de allernieuwste uitlijn apparatuur van hunter ter beschikking. Dus daar zal het niet aan liggen.  !-!

mark

#3
Die achteras is ook gewoon met trommels en abs die ik gezien heb.  ;)

En wat heb ik nodig voor een eventuele schijven upgrade?

Da Likita

As met trommels en ABS kan je zo overzetten dus dat is geen probleem.
Voor een schijven upgrade heb je nodig: achteras met schijven en ABS.
Wat de ABS betreft zul je eens kunnen proberen om de sensoren aan te sluiten van een as met schijven. Dacht dat de waardes overeenkwamen. Dit weet ik niet zeker. Krijg je een foutmelding dan kan dat meerdere oorzaken hebben. Heb het zelf enkel gedaan voor circuit etc en daar sloop ik toch de ABS uit.
Verder grotere rembekrachtiger en andere drukverdeler van bv een 2.0 16v, de achterste originele remdrukverdeler komt te vervallen. Meestal zet ik er een regelbare tussen om de verdeling voor en achter af te stellen. Met ABS hoeft het niet want de ABS computer regelt dat bij. Daarom zijn de sensoren zo belangrijk.
Ook wat leidingwerk en remslangen.
Helaas heb ik geen foto's van dat soort projecten omdat dit teveel tijd in beslag neemt.
Dat is dan het lijstje voor de hardware. De ABS computer die je nu gebruikt zou in theorie de remdruk goed moeten kunnen verdelen en dan werkt alles naar behoren. Er zijn ook verhalen bekend dat de computer flipt. Je zou dan de ABS computer uit een 2.0 16v kunnen gebruiken. Ook indien de schijf ABS sensoren flippen.

Hier geldt wel dat alles theoretisch werkt, echter zijn er factoren waar rekening mee gehouden dient te worden. Vaak is dit uitzoekwerk en pas rijden als alles met zekerheid werkt. Je moet dus zeker verstand hebben van elektronica, metingen en de montage van het spul.
Ik trek voor een project als dit voor de eerste keer ook een aantal dagen uit als ik niet zeker ben. Enkel zodat ik zeker weet dat het werkt en ja, helaas kom je problemen tegen en dan kan je een aantal dagen zonder wagen zitten. Dit is wel al eens gedaan, ik dacht door iemand van het rtc forum (SPAM  :0).

Maar als advies en je hebt er geen kaas van gegeten, dan zou ik gewoon een as met trommels terugplaatsen.

Lager en dergelijke zeker vervangen en natuurlijk uitlijnen ;) maar dat zou geen probleem mogen geven heb ik begrepen

mark

Dan plaats ik gewoon een andere en hou ik het gewoon bij trommels. !-!
Bedankt voor de info.  !-!

Da Likita

Is inderdaad de meest makkelijke optie zonder teveel miserie.
Verstandige keuze  :q

Paul

Mijn cabrio remt beter dan de coupe met schijven die ik had.
Volgens mij is een as met schijven wel plug and play.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

mark

Die ben ik nog niet tegengekomen op marktplaats.
Heb nu een complete achteras met trommels en abs gezien. van een 2 liter cabrio

Die ga ik dinsdag ophalen.  !-!

Da Likita

100% zeker van plug and play ben ik echt niet. Ooit al eens iemand gesproken waarvan zeker de abs computer ging flippen. De rembekrachtiger en drukverdeler zijn ook groter van 1 met schijven dan een wagen met trommels, ook omdat er meer druk opgebouwd moet worden. Verdeling voor en achter verschilt ook, met schijven wordt er iets meer druk naar achter bijgestuurd. Abs met trommels is ook anders geregeld. Als je alles zo over kan bouwen is het zeker te doen. Of je koopt een sloper met alle onderdelen erbij. Zijn compleet vaak net zo duur als een enkele achteras.
Dat de cabrio beter remt is logisch van de ene kant, de cass is stijver opgebouwd of het is gewoon anders afgeregeld. Dit heb ik vaker gehoord bij andere merken.

mark

Klopt het dat de rubbers het onderdeel nummer:  7700762843 hebben?
want munsterhuis vraagt er 170 euro per kant voor.  8)7 En dit vind ik toch wel een beetje asociaal veel voor een beetje rubber.
En ik heb ze op verschillende sites voor een paar tientjes gezien.  ;)


Da Likita

Ik heb ze toen van een laguna gepakt. Zijn dezelfde rubbers, voor een meg toen niet te vinden op onderdelen site's. Zal zo het nummer van Febi eens opzoeken.
Het is wel een hoop werk om ze te plaatsen  8)7

mark

Ow oke, dan heb ik wel de goeie rubbers te pakken.  !-!
Ze zijn inmiddels besteld.  !-!

Da Likita

perfect, succes met de montage  !-!

mark

#14
Bedankt.  !-!

Zaterdag gaat de as er onder, de rubbers zullen dan helaas nog niet binnen zijn.
Maar het is druk op het werk, en ik heb zaterdag vrij.
Word zo langzamerhand gek van het wiel lager die lawaai maakt. :D

Dus dan heb ik ze in elk geval klaarliggen, mochten ze scheuren.
Ik heb nu 110 euro betaald voor de 2 rubbers incl. verzendkosten.  !-!

Ze staan er trouwens nog steeds niet op voor de megane op onderdelen site's.
Maar ik had op een poolse megane clubsite het renault onderdeel nummer gevonden. (dus daarom wou ik dit ff checken)
En bij deze rubbers word ook naar dit renault nummer verwezen.  !-! Dus ik verwacht dat ik wel de goeie heb.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev