Advertenties


Achterruitenwisser

Gestart door Willemse, 7 januari 2015, 21:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Willemse

Ik zal me eerst even netjes voorstellen,
Ik ben Kees Willemse 38 uit Almere, en sinds paar uur lid van deze vrolijke behulpzame club ( heb net 159 pagina"s door gespit)
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een megane scenic uit 1998 .
Oké het is een Oud beesie maar ze rijd als een dolle  !-!

Maar ze heeft één eigenaardig eigenschap......de achterruitenwisser staat aan en is alleen uit te krijgen door het contact uit te zetten.
Ik heb nu maar de stekker uit het motortje getrokken maar heeft iemand misschien een idee waar ik moet zoeken??! Een relais ??? of zou het in de schakelaar liggen ???

Mijn dank is bijvoorbaat onwijs groot. Hahaha
Nunc aut nunquam

matthew

Welkom,

De hendel voor de ruitenwisserachter staat wel echt in nul stand?
Anders lijkt dan idd dat die gevoed blijft.
Dit kan in de schakelaar zitten, maar je relais zit in je uch en is niet los te vervangen.

Een andere schakelaar proberen is je makkelijkste optie.

Willemse

Ja Matthew de hendel staat echt op nul....

Nog een vraag:
Die uch is dat het geval onder de motorkap bevestigd met een brede elastische band??
En is die zomaar te vervangen of regelt dat ding alles en moet je de hele bende opnieuw laten inlezen ???..
Heb er geen verstand van maar heb na het lezen van 159 pagina's wat opgevangen.
Of zit ik volkomen naast.
Nunc aut nunquam

fitz

Gewoon meten aan de schakelaar of hij maakt en verbreekt.

Nee de UCH zit achter je zekeringenkast.

Willemse

Mijn dank is tot zover groot heren....

Ik kan weer even rommelen...
Hou jullie op de hoogte


Nunc aut nunquam

mark29

Dit kan inderdaad wisserschakelaar of uch zijn.
Onder je stuur zit die zekeringkast dat is de uch dat is dus een met relais en zekeringen en computer ineen.

Stel probleem zit in uch, dan kan je die wel omzeilen voor de wisserschakelaar.
Door een relais te monteren, massa, voeding, signaal bij wisserschakelaar pakken.
En stuurdraad na de uch te pakken, ligt ergens in dorpel.

Snap je hem?
Dan relais netjes wegwerken, hoef je er niets van te zien en lijkt of alles origineel werkt, alleen gestuurd via relais ipv uch.

fitz

Werkt deze achterruitenwisser niet met een puls? Of is dat pas later ingevoerd? (massa, constante + en pulsdraad op de ruitenwissermotor)

mark29

ja dat best eens kunnen.
kun je controleren op de wissermotor.
ik heb eens bij een scenic van 2000 ook om de uch heen gelegt op boven geschreven methode.

fitz

Op jouw manier vervang je dus de pulsdraad door een geschakelde +. Ik vraag me af of het relais dan nodig is (het is maar een puls). Dan zal het wissen bij achteruitrijden wel niet meer automatisch werken. En zal hij indien ingeschakeld constant wissen en niet met interval.

mark29

Nee maar dat regelt normaal je uch, maar stel die zou kapot zijn op deze functie dan, bij de topicstarter, is dit een redelijk eenvoudige oplossing.

Zonder relais kan ook, maar ik heb geleerd met, want dat zou een veiligere schakeling zijn en het moet ook gezekerd zijn natuurlijk.
Dan functioneerd de wisserhendel nog als schakelaar dat je hem aan en uit kan zetten. Het wissen met achteruit rijden enzo is ook maar een luxe of ben ik nu gek?

fitz

Volgens mij zit er geen relais bij de uch in de originele schakeling. Deze pulsdraad hoeft alleen het relais in de wissermotor aan te sturen. De constante + voor de wissermotor komt rechtstreeks via de zekering. De pulsdraad (die dus via de schakelaar loopt) is gezekerd via dezelfde zekering.
Zoals ik het lees pak jij de originele schakeldraad bij de schakelaar (is dus al gezekerd en loopt al via een relais bij de wissermotor) en omzeilt alleen de uch.
Daarom leek mij een extra relais overbodig.

Wissen met achteruit vind ik persoonlijk erg prettig, misschien ben ik wel gek ;)

Willemse

Heren,
Nogmaals mijn dank is groot.

Mijn laatste vraag:
Zou het precieze probleem boven tafel komen met uitlezen ???
En ach anders maar even geen ruiten wisser aan de achterkant.
Nunc aut nunquam

mark29

Stel hij word uitgelezen met een clip, zouden ze een hoop zien.
Dan kan je namelijk de actuator test doen, dan zet je met de computer de wisser achter aan, daarmee kan je al wat dingen uitsluiten namelijk.
Kun je zien in welke stand de schakelaar staat enz enz.

fitz

Je zou kunnen meten op de stekker die in de wissermotor gaat. Aan je probleem te zien zijn massa en de constante + in orde. Blijft de pulsdraad over, die moet om de paar seconden 12 volt geven. Krijg je ongeacht de stand van de schakelaar een puls, heb je grote kans dat je schakelaar overleden is. Heb je 2 constante + draden moet je misschien eens kijken bij de doorvoer bij het scharnierpunt van de achterklep. Heb je netjes een puls als de schakelaar aan staat en geen puls bij schakelaar uit, zou ik het zoeken in de wissermotor.

Willemse

Bedankt Mark29, Matthew en Fitz

Ik zal die laatste tip van Fitz nog proberen en anders maar laten uitlezen.

Nogmaals dank heren  !-!
Nunc aut nunquam

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev