Advertenties


Hoog stationair toerental KOUD en WARM motor

Gestart door Lars, 3 januari 2015, 04:26:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lars

Beste mensen alvast bedankt voor het meedenken.

Ik stoor me nog aan een heel klein detail aan mijn megane.

Bij koude motor draait hij stationair onwijs hoog. Gelijk naar de start 1500 toeren.

Zodra ik wegrijdt en de koppeling intrap blijf hij meteen op 2000 - 2100 toeren hangen om vervolgens heen en heer te pendelen 1500 - 2000 toeren.

Foutcodes zijn er niet opgeslagen.
Inlaat is opnieuw afgedicht
Bougies zijn nieuw
Bobines zijn nieuw

Probleem bestaat sinds aanschaf! Bij warm motor nergens last van blijft die op 500 toeren lopen.

Iemand een idee?

Paul

Je inlaat is nog steeds niet goed dicht
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

mark29

Ja ik ben er ook bang voor.
Werkt je stappenmotor goed? Is deze goed schoon? En ingeleerd?

Lars

Nou die stappenmotor had ik idd schoon gemaaakt toen ik die bobines heb vervangen. Het viel mee. IK had het al erger gezien en verwacht maar ik heb hem met WD40 schoon gemaakt. ik denk ook dat die inlaat nog lek is.

Lars

Zo morgen gaat hij naar de garage heb nóg n beetje gekeken wat me opvalt is.

1. Is ie koud en laat ik hem stationair warmlopen heb ik  nergens last van.

2. Is ie koud en rij Ik meteen naar het starten weg blijft hij zeker 30 min. stationair tussen de 1500>2000 toeren hangen (pendelen)

Hopelijk is het niets verder. :neen:

Lars

Zo het auto is terug. Of het nou helemaal goed is durf ik nu nog niet te zeggen.

De monteur was er in ieder geval niet blij met al die vloeibare pakking waar mee die eerst was afgedicht.

Wat me opvalt is:
1. dat ie nu stationair bij koude motor op 1250 toeren gaat
2. Ik een duidelijke vermogenswinst voel
3. Niet meer pendelt tussen de toeren

Wat me nog niet bevalt:

Toen ik het Coupe ging ophalen bleef hij tijdens het koppelen op 1250 toeren hangen ik ben er rond 4 kilometer gereden wat naar mijn inzicht genoeg is om op een normale stationaire toerental te gaan.
Toen ik weer op mijn parkeerplaats stond draaide hij nog steeds op 1250 toeren. Pas naar een trap op het gaspedaal ging ie meteen op 500 toeren terug.

Vandaag ook weer koud gestart en drie kilometer naar het volgende dorp gereden. Bij mijn bestemming aangekomen nog even op de parkeerplaats laten draaien. Bij aankomst nog steeds 1250 toeren naar een minuut ging ie dan langzaam terug.

Oooojaaa wat me nog opviel die sensor die voorin in het inlaatspruidstuk ( grijs, inlpaat lucht temperatuur???? ) die zat niet meer goed vast die neusjes die eraan horen te zitten zijn afgebroken maar dat ding was ook behoorlijk vies.

Dus s dat allemaal normaal of ligt het nu aan mij 8)7



Yorick

Ik zou wat betreft dat hogere stationaire toerental gewoon even flink wat kilometers afwachten.
Bij mij duurde dat ook telkens wat langer voordat hij dat weer stabiel heeft. Weet niet of dat te maken heeft met inleren maar volgens mij heeft dat gewoon wat tijd (lees kilometers) nodig.

Lars

Nou hier even een update.

Vandaag nog even in de garage geweest voor wat uitleg.

Hier de werkzaamheden die zijn uitgevoerd:

- pakking inlaat
- 2 o-ringen schiet mij lek...
- schoon maken gasklep
- aanleren gasklep
- brandstoffilter vervangen
- koelvloeistof vervangen

De kosten waren erg goedkoop namelijk 300 PLN dus rond 75 € en volgens de monteur is het zo goed.

Volgens hem zou ik nu eerst maar doorrijden. Auto loopt verder ook goed.

Vandaag nog even een testrit gemaakt, als ik zo n 4 km gereden ben is die volgens temperatuurmeter goed op temperatuur. Kom ik dan tot stilstand blijft ie nog op 1250 hangen, sta ik wat langer stil merk ik wel dat hij hem naar beneden regelt.

Mocht het mij alsnog niet bevallen zou ik het in de stappenmotor zoeken. Momenteel zit er een VDO in volgens hem niet origineel.

Dus nu mijn vraag mocht ik die stappenmotor vervangen waar moet ik opletten? Inleren? Hoe?

jorritmg

Heeeel makkelijk te vervangen.

http://www.ebay.com/itm/261516160297

Goed "niet orgineel"merk, is gewoon aansluiten en werkt gelijk perfect, heb dit vanavond nog bij mij eigen auto gedaan is maar 5min werk.

-Luchtfilter los
-4x torx gasklephuis los
-gaskabel los maken
-Het hele stuk waar de gasklep in zet eruit halen(bovenste deel kan je vast laten aan de benzine leidingen)
-stapenmotor los maken met 5 torx schroefjes en nieuwe erop zetten en de vorige stappen weer volgens maar dan uiteraard andersom ;)  !-!

Lars

#9
@jorritmg

Hee man bedankt voor de link. Zeker gezien het merk onderdeel en voor dit Geld zeker geen miskoop.

Alleen voor de goede orde dat wat jij omschrijft met die 5 torx schroeven is niet de stappenmotor maar je gaskleppotentiometer.
De stappen motor zit iets verder links met 2 kruiskop schroefjes vast.

jorritmg

Hmm die zit er dus niet bij niet op, misschiendat het gasklephuis bij de megane 1.4 classic anders is dan.

Heb de E7J 764 motor.

Maar dat onderdeel lost in ieder geval het stationair probleem op

Lars

UPDATE

Gister zijn er 1500 km bij gekomen bij mijn meggi. Valt wel op dat die nu veel beter loopt en ook optrekt.

Echter blijft mijn probleem met te hoge toerental wel bestaan.

Zodra ik van de snelweg afrijd en tot stilstand kom blijft de toerental voor ca. 20 secunde op 1250 rpm staan, dan valt hij langzaam af op 1000 rpm en dan zakt ie rechtstreeks naar 500 rpm.

Tijdens het afzakken van 1000 rpm naar 500 rpm voel je wel beetje schudden.

Een normale toerental kan ik ook forceren namelijk als ik bij stilstand het gaspedaal even indruk en loslaat dan valt hij meteen terug naar 500 rpm.

Een iemand een idee waar ik het moet zoeken wil namelijk niet zinloos onderdelen vervangen?!

- Geen foutcodes, Inlaat opnieuw afgedicht!!!

Misschien kunnen jullie hier ook even jullie ervaringen posten mbt stationair toerental

jorritmg

Waarschijnlijk bedoel je 750 toeren en niet 500 ;)

Maar ik zou het zoeken bij je stationairsteller, kan er een proberen van de sloop dan ben je goedkoper uit om het te proberen.

Lars

@jorritmg

Ik bedoel idd 750 toeren ik heb die 5 niet gezien die bij het eerste streepje staat. Mijn fout. Maar irritant is het wel...

Mijn ervaring elektrische onderdelen van de sloop is altijd dubbel kopen.

jorritmg

Die kans loop je inderdaad maar als je anders niet weet waar te zoeken kan je op deze manier goedkoop vervangen om erachter te komen wat het precies is.

Zelf vervangen ik gewoon het meest waarschijnlijke onderdeel en meestal komt dat goed uit.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev