Advertenties


Motor slaat af, koude start

Gestart door Lennart, 30 december 2014, 07:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lennart

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest, maar heb nu eindelijk weer iets aan de hand met de auto  _o_
(ze worden tegenwoordig gewoon te goed gebouwd)

De motor slaat af bij een koude start!

Wat gebeurt er precies:
Als ik de motor start, blijft het motorcontrole lampje nog voor een paar seconde branden en gaat dan netjes uit.
Wanneer het lampje uitgaat zakt het toerental weg en lijkt niet goed opgevangen te worden. Uitvallen van de motor tot gevolg.
Als ik opnieuw start blijft de motor 9 van de 10 keer gewoon lopen.
Ook als ik direct na starten het toerental rond de 2000 houd, en wacht tot het motorcontrole lampje uit is, kan ik het toerental rustig laten zakken, en blijft de motor ook gewoon draaien.

Ben een maandje terug langs de plaatselijke dealer geweest (niet renault), maar die hebben niets kunnen vinden bij het uitlezen.

wie o wie heeft een idee waar het aan zou kunnen liggen?
assumption is the mother of all f*ck ups

Paul

Rubber pakkingen inlaatspruitstuk en gasklep vervangen.  en de gasklep schoonmaken.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Lennart

Hmm, dat klinkt als net iets meer werk dan een sensor laten vervangen :S
Wordt dan toch maar een ritje langs een renaultgarage..

In iedergeval thanks voor je snelle reactie en meedenken!
assumption is the mother of all f*ck ups

Tedo

Niet om je bang te maken, maar bij mij was dit het begin van het welbekende nokkenasversteller/nokkenaspositiesensor verhaal. Je hebt een 1.6 16v toch?
De Renault garage kan je vast meer vertellen.

matthew

Wat tedo zegt zal de kans groot van zijn.

Lennart

#5
Het is alweer een tijd terug dat ik dit topic gestart ben. Echter:
In de tussentijd heeft mijn auto een aantal keer bij de garage gestaan voor dit probleem, maar nog steeds niet verholpen.

Het probleem:
kort: Bij het starten van de auto op koude motor, valt hij uit.
lang: De motor slaat op een koude motor gewoon netjes aan, draait dan even, en valt dan in toeren weg en motor slaat af. Als ik daarna opnieuw start. blijft de motor wel draaien. Kan af en toe gebeuren dat bij de tweede keer starten weer de motor uitvalt, en na opnieuw starten hij gewoon blijft draaien.
Ook heb ik af en toe dat binnen de eerste paar minuten bij het intrappen van de koppeling de motor uitvalt. (lijkt dus dat de ondergrens van stationair toeren niet goed opgepakt wordt).
Over het algemeen gebeurd dit alleen 's morgens. 'S middags, wanneer het wat warmer is, heb ik er minder last van.
Daarnaast loopt de motor wat onrustig. hij schokt een beetje of reageert niet direct op gasgeven. Bij gasgeven het gevoel dat hij even niets doet en opeens accelereert (echter niet continu/altijd).
Ook het gevoel dat ik vermogen mis. 0-100 trager en 100-130 gaat met een fiat panda 1.0 nog sneller.....

Van de koude start heb ik even een filmpje gemaakt. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=lMBshrtoHQU
(tijdens het starten raak ik gaspedaal niet aan)

Wat is er tot nu toe gedaan:
* Bij APK en grote beurt bougie's vervangen (iridium bougies, aangezien hij op LPG rijdt)
* nokas versteller vervangen
* nokas sensor vervangen

Nadere toelichting van de reparaties:
Bij APK en grote beurt het probleem aangegeven. Na uitlezen van de auto gaven ze al aan dat mogelijk de nokas versteller de oorzaak zou kunnen zijn. Aangezien de bougies toch vervangen moesten worden, eerst daar maar mee proberen.
Probleem bleef terugkomen, dus nokas versteller vervangen. Probleem zou verholpen moeten zijn. Helaas!
Auto weer weggebracht, uitgelezen en de nokas sensor vervangen..

Ondanks bovenstaand dus nog steeds het uitvallen van de motor op koude start.

Wie o Wie heeft nog ideeen / suggesties waar het verder aan kan liggen. Ik begin 't inmiddels irritant worden en wil gewoon dat mijn auto 100% goed functioneert....

assumption is the mother of all f*ck ups

matthew

Bdp sensor ,

Staat distributie timing wel op tijd? Echter neem ik aan dat dat ook allemaal vervangen is bij vervangen van de nokkenasverstellerpoelie.

Gasklephuis schoonmaken, deze vervuilen. (Echter bij vervangen van nokkenasverstellerpoelie moet de riem ook en voor het opmtijd zetten en blokkeergereedschap  moet de gasklep er ook af, ik reinig deze dan altijd gelijk mee maar dat zullen er maar weinig doen.)

En dan kan er nog een probleem zijn met de electroklep regelaar voor de nokkenasverstelling,  deze zit boven in de cilinderkop t.h.v. de nokkenasverstellerpoelie.

Bij dealer of universeel geweest?

Lennart

Hi Matthew. Ben bij een universele garage geweest.

Distributie riem is eind vorig jaar vervangen, en is (voor zover ik weer) niet vervangen samen met de nokasversteller.

Volgens mij is het gasklephuis vorige week schoongemaakt (althans, daar is wel over gesproken), maar zal dat morgen nog even navragen.

assumption is the mother of all f*ck ups

Tedo

Vreemd dat ze de nokkenasversteller hebben (kunnen) vervangen zonder de distributieriem te vervangen. Mij is verteld dat die geen tweede keer gespannen mag worden (ook al is die nog recent).

Lennart

Heb de bon er nog even gepakt en er staat geen distributieriem bij. Mag dan aannemen dat deze dus ook niet vervangen is. Maar begrijp hieruit dat dit wel vervangen had moeten worden?  :?
assumption is the mother of all f*ck ups

matthew

Ja had gemoeten.

En als riem vorige keer ook bij universeel is gedaan, kan het goed zijn dat de riem niet op tijd ligt.
Want wat mij in de afgelopen jaren is opgevallen dat ik het niet begrijp dat universele bedrijven die veel renault doen niet eens het afstel gereedschap hebben.

Wat ik daaruit weer heb ondervonden is dat de riem gauw 1 tand maar soms ook 2 tanden verkeerd staat. En daar kun je jouw klachten ook van krijgen.

Tedo

Oftewel; je garage inruilen voor een Renault specialist (of dealer).

mark

Ik zou er niet eens aan willen beginnen, als ik het gereedschap niet had liggen.  8)7

Je doet iets goed, of je doet het gewoon niet. dat is mijn motto.  !-!

Lennart

Ik ga morgen sowieso even checken of gasklephuis schoongemaakt is en of distributieriem wel of niet is meegenomen.

En zo te horen wordt het dan toch een bezoek aan de renault dealer.
assumption is the mother of all f*ck ups

Lennart

Vandaag even contact gehad met de garage.

De distributieriem is inderdaad niet vervangen met de nokasversteller. Reden zoals ik al zei. Deze is eind vorig jaar vervangen en naar zeggen dus nog prima.

Daarnaast hebben zij het gasklephuis schoongemaakt tijdens de laatste reparatie (de nokkenas sensor)

Heb de mogelijke opties bij hen voorgelegd waar het verder aan kan liggen als:
BDP sensor
electro klep regelaar
Distributie riem niet op tijd.

De BDP sensor sluit hij uit. omdat deze vervangen is?!?. heb deze nooit op een bon terug zien komen. maar aangezien ik de auto bij de garage vanaf aankoop bij hen in onderhoud heb, geloof ik ze maar.

Distributie niet meer op tijd denkt hij zelf ook niet. Hij geeft aan dat zij speciaal gereedschap hebben om de boel vast te zetten. De kans dat dit verschuift acht hij klein.

Zijn idee gaat uit naar gasklephuis. en geeft aan dat deze vervangen moet worden. Ik krijg morgen een prijsopgave.

Klinkt mij ( een leek) aannemelijk in de oren. of ben ik te goed van vertrouwen?
assumption is the mother of all f*ck ups

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev