Advertenties


Problemen na vervangen distributieriem (update: nu met filmpje)

Gestart door rf1002, 29 december 2014, 18:52:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rf1002

Heb de distributieriem + waterpomp + geleiderol + spanrol van mijn Megane 2 (K4M 760, 1.6 16v) vervangen. De eerste keer na het starten klonk hij als een diesel. Hij liep wel goed toerental maar klonk niet goed. Ik was er zeker van dat de timing goed was, maar toch gecheckt.

Met het blokkeergereedschap op de nokkenastandwielen gaat de krukasblokkeerpen perfect erin. Na het verwijderen van het blokkeergereedschap van de nokkenas voel je als je wil tornen dat je nog maar 1mm vooruit kan, en 1mm achteruit. Daaruit leid ik af dat de blokkeerpen precies in de groef / het gat valt. Dus timinig is goed.

Daarna riemspanning _opnieuw_ afgesteld met de spanrol volgens de omschrijving op AMT garageforum, van Contitech (http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2010/5/Stap-voor-stap-distributieriem-vervangen-AMT026384W/)

Update: filmpje! Hij schokt en loopt onregelmatig.
https://www.dropbox.com/s/61rp1iykvd9myor/VID_20141229_195112.mp4?dl=0

Oja, als je trouwens een goede Renault-monteur weet in de buurt van Kerkrade dan hoor ik het graag ;) als laatste oplossing..

(overigens: heb dit gedaan om ervan te leren, ben scheepsmonteur van beroep, al is het sleutelen aan dit soort kleine motoren wel veel lastiger  8)7)

mark29

Niet meer starten, ding loopt echt niet goed.
Het blokkeren, draai de motor rechtsom, tot de halve maantjes van de nokkenassen bijna horizontaal staan.
Steek dan de blokkeerpen met schroefdraad in de motor, draai aan de krukas, deze valt er tegenaan, en NIET erin.
Dus dan blokkeer je de nokkenassen pas.

Tijdens het vervangen van de riem kan het zo gebeuren dan de krukas iets terug draaid, dus zul je niet merken aan het blokkeergereedschap of iets dergelijks.
Ik doe altijd voor ik de riem erop leg, nogmaals met een tang ofzo aan de krukas iets terug dan weer vooruit draaien om zeker te zijn dat ie tegen de blokkeerpen valt.

Controleer alles nog maar een keer, het zou niet gek zijn als de krukas niet perfect staat.
Heb je toevallig ook nog de nokkenasversteller los gehad?
Geen bougies eruit gehaald, en met monteren de electrode aangetikt?

matthew

Dit is idd niet ok , niet meer starten idd.

Bij 1.6 moet de krukas idd 1kant op blokkeren zoals mark al zegt.
Het uitsparinkje in de krukas moet net iets uit het midden naar links staan. Als die vol met de klok mee tegen de blokkeer pen is gedraaid.
Als dat is gebeurd moet je nokkenasgereedschap er zo in kunnen drukken en met bv m6 boutje zou je dan erin kunnen draaien om nokkenasgereedschap gereedschap vast te zetten. ( ten minste met origineel gereedschap kan dat.)

rf1002

Oke dan ga ik sowieso niet meer starten.. Ik dacht echt dat er een gaatje in zat, gebaseerd op werkplaatshandboek denk ik..

Aan de elektrode dacht ik ook al! Dat ga ik morgen ook controleren.
Nokkenasversteller heb ik trouwens niks aan gedaan..

Morgen ga hem van spanning afhalen, en dan opnieuw timen. Ik laat wat weten (zit nu aan het bier) Hartelijk bedankt alvast mannen! Maak me flink zorgen..


mark29


rf1002

Heb inderdaad de bougies eruit gehad. Die ga ik morgen zeker even checken!

Paul

Als je de bougie eruit hebt, dan kan je kijken of je zuiger van cil1 in bdp staat.
Bijv. met een ijzerdraad of lange schroevendraaier.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

rf1002

Gelukt!
Heb de timing opnieuw ingesteld zoals jullie me uitgelegd hebben. Heb een verlengstuk van een ratel op de zuiger van cilinder 1 gezet (goede tip!) en zag dat hij inderdaad op dat punt in zijn BDP zat. Toen weer alles vastgezet ingebouwd en klaar! Hij loopt als een zonnetje!

Hartstikke bedankt!!  _o_ _o_ _o_

Yorick

Mooi om te lezen dit!
Zo hoort een forum te zijn, super!!

Paul

Gelukkig  !-!
Mooi dat hij goed loopt, voor het zelfde geld had hij de kleppen geraakt !-!
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

mark29

Dus, de krukas is iets gekanteld geweest, hij lag niet meer tegen de pen aan.
Dat zie je bijna niet, maar komt heel veel voor, daarom controleer ik dit steeds voor ik de riem erop leg. Als je de riem eraf haalt, is vrij strak, dan valt ie wel eens naar links.
Dan is de timing net niet goed, je hebt wel mazzel gehad hoor.

rf1002

Ja als je hem na het BDP een heel klein beetje kantelt, kun je de pen erin draaien en kun je 2 mm vooruit draaien en 2 mm achteruit. Verder niet, daarom dacht ik dat hij in een of andere groef of gaatje zat.
Nu heb ik hem strak tegen de pen aan gelegd en draait hij perfect. Voorheen was hij net uit de timing, ik denk vergelijkbaar met een tandje.

Hij rijdt heerlijk, maar nu hoor ik de multiriem lekker piepen. Was eerst al zo maar nu is het wel erger hahaha dus toch maar weer het voorwiel eraf voor een nieuwe multiriem :q

Nogmaals bedankt!

mark29

Niet mee vervangen?
Is met automatische spanner, dus als ie nieuw is zou die niet moeten piepen.

rf1002

Nee heb ik niet meevervangen, ik dacht kan altijd nog.. Is ook niet superdringend, hoorde hem alleen toen ik het gas wat harder intrapte stationair. Die versnelling kon hij niet aan en toen ging hij piepen, normaal hoor je hem niet gelukkig!

matthew

Multi riem met spanner hoor je gelijk mee te vervangen met de distributie riem.
De vervangingstermijn is van beide hetzelfde.

Maar mooi dat je timing is opgelost.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev