Advertenties

1.6 16V loopt onregelmatig / pendeld tijdens stationair draaien

Gestart door Lars, 28 december 2014, 17:19:18

Vorige topic - Volgende topic

Lars

Beste leden,

Sinds kort in het bezit van een heel mooi ogende Megane I Phase II helaas moet er toch het een en ander aan gebeuren. Nu het zo dat dit mijn eerste Renault is maar mijn garage zegt dat dit normaal is... Ik geloof alleen niet alles  :police:

Het volgende. Als mijn Meggie stationair draait loopt ie op +- 500 toeren dat is wel redelijk normaal. De toerentellen blijft ook keurig op zijn 500 toeren staan alleen voel je uit je stoel al dat die motor niet lekker loopt je voelt hem schokken zeg maar ( weet niet hoe ik het beter moet omschrijven ).

Als ik naar de motor zelf kijk zie je ook dat deze niet lekker loopt. wat zou dat kunnen zijn. Hoorde al dat bobines vaak stuk gaan??? Het betreft hier de 1.6 16V van 2001 107PK

mark

De motor hoor rond de 700/750 toeren stationair te draaien.

De penbobines willen wel eens een keertje stuk gaan idd. (heb het zelf van de week ook gehad)

Kan zijn dat het aan de bobines ligt, of dat de bougies niet al te fris meer zijn / electrode afstand niet goed.

En als je dan toch bezig bent, maak de gasklep dan ook ff schoon.  ;) (ik weet trouwens niet of je daar zomaar de stekker vanaf kan trekken, zonder dat die opnieuw ingeleerd moet worden. )

Lars

Oke ,

Ik vroeg al aan mijn garage of dat normaal os dat ie alleen maar op 500 toeren loopt toen zij die gozer van wel.

En ik zou me niet druk maken bij Renault is dat normaal en dat ik dat niet gewend ben omdat dit mijn eerste Renault is.

Lars

@ mark

Mag ik vragen waar jij die bobines hebt gekocht lijken nog erg prijzig te zijn. Heb wel op Marktplaats iemand gevonden die ze nog niet eens voor 20 euro's in de btw verkoopt. Dus misschien is dat wat ben wel bank dat ik dan alleen maar ellende het huis binnen haal...

mark

Ik heb ze bij een onderdelen zaak gehaalt. ( twimva)
Waren 36 euro per stuk. Bij de dealer betaal je het dubbele.  ;)

matthew

Ik zou nog even wachten met de bobines , want als de motor verder niet inhoud met rijden is dat niet je probleem.

De oorzaak gaat hem na mijn idee in je smoorklephuis (ook wel gasklephuis) zitten, en zoals mark al vertelde diend deze dan gereinigd te worden.

Lars

Oké jammer heb ze namelijk al besteld. Is er ergens een aanlijding om deze schoon te maken?

Lars

Nou vandaag de bobines vervangen en de bougies. Liep net nog zo beroerd als van daar voren. Toen kwam ik er achter  dat mijn inlaatspruitstuk lek is. Vrijdag even opnieuw afdichten dan loopt ie weer, hoop ik:-) :-) :-) :-)

Fubar (Marcel)

Citaat van: Lars op 31 december 2014, 22:53:02
Nou vandaag de bobines vervangen en de bougies. Liep net nog zo beroerd als van daar voren. Toen kwam ik er achter  dat mijn inlaatspruitstuk lek is. Vrijdag even opnieuw afdichten dan loopt ie weer, hoop ik:-) :-) :-) :-)

Dat je er zelf achter komt en niet die gozert v.d dealert :neen:

Citaat van: Lars op 28 december 2014, 23:54:32
Oke ,

Ik vroeg al aan mijn garage of dat normaal os dat ie alleen maar op 500 toeren loopt toen zij die gozer van wel.

En ik zou me niet druk maken bij Renault is dat normaal en dat ik dat niet gewend ben omdat dit mijn eerste Renault is.

Een lekkende inlaatspruitstuk had die gozert vd dealert ook wel eerst kunnen vaststellen/uitsluiten ipv (onnodig) onderdelen (laten) bestellen.
'Drive the change'?? Nix verandert eigenlijk. Maar iig veel rijplezier verder, want het is verder een lekker soepel motorblokkie !-!
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

mark

De dealers zien de laatste tijd wel vaker dingen over het hoofd.  En dat gebeurt niet alleen bij Renault.  ;)

Maar de k4m is idd een prima blokje.  !-!

matthew

Het komt idd voor bij deze motoren dat uitlaatspruitstuk lek is, echter alsmje als monteur de motor warm krijgt om na te kijken is dat 9 van de 10x niet te horen.
Dit omdat door uitzetting van het materiaal de lek wordt gedicht.
Zelfs tijdens apk en steekproef rdw is het dan goedkeur.

Dus om zomaar te roepen dat de garage slecht werk levert, is niet fair.

Maar voor topic starter advies toch maar eens het gasklephuis te reinigen, want dat gaat je probleem zeer waarschijnlijk oplossen omtrent je toerental.

mark29

En veel klanten komen de werkplaats in met vragen van: mijne loopt slecht wat kan dat zijn.
Kun je als garage paar dingen opnoemen die het vaak zijn.
Maar als je zegt, we kijken wel ff maar dan komt er een factuur, dan weten ze echt wat er is, dan lopen ze snel weg.
Mensen willen alle advies voor niets, maar worden dan wel boos als er mis gegokt word.

Beetje goede diagnose kan vaak geen kwaad, en hoeft vaak niet meer dan een paar tientjes te kosten.
Paar onderdelen halen op de sloop kost ook geld, benzine en onnodige frustratie, als het dan toch iets anders is.

Hoevaak lees je niet hier dat mensen 3 dingen vervangen hebben, en dan pas het kapotte onderdeel, door maar wat te gokken.
Ik las van de week nog, sproeierpomp, slangetjes vervangen enz.
Deed nog niets. Als er gelijk op de stekker gemeten was, en er was geen spanning, dan was dat allemaal niet nodig geweest.

matthew

Lars

Helemaal mee eens jongens maar ik heb voor advies en fout diagnose wel betaalt. 160 euro dacht ik...

Maar geeft niet weet ik ten minste waar ik niet meer hoef te komen.

Dat die inlaat lek is had ie wel kunnen zien want ik zag het meteen aan die bruine lekkage vlekken onder dat plastic inlaat spruitstuk. Een keer met remreiniger afgespoten en JA hoor liep meteen rond.

Morgen werd die wagen opghaalt en in orde gemaakt en dan op vakantie... Yeah....

P.s. ik had verder ook nog aangegeven dat mijn remolie erg op Coca Cola of koffie lijkt zeg die jong niks aan hand dat is in orde. Nou ik heb hem dan toch maar laten verversen koste maar 20 euro en op eens was ook het trillen in mijn pook over en mijn koppeling doet het ook op eens. Ik vroeg hoe dat kan die monteur zij dat de koppelingscillinder ook op dit systeem zit aangesloten en omdat nu alles nieuw is, werkt het ook weer normaal.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev