Advertenties


Suizend / fluitend geluid bij start en (terug)schakelen

Gestart door rf1002, 18 december 2014, 09:33:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rf1002

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum (heb me zojuist voorgesteld), maar lees al een tijdje mee.

Ik heb in augustus een Megane gekocht uit 2003. Een week of twee geleden de smoorklep schoongemaakt (was niet erg vervuild, maar toch). Sindsdien valt mij op dat ik bij starten een suizend geluid onder de motorkap hoor. Dat is ook direct weer weg. Bij elke keer dat ik schakel, hoor ik het zachtjes terugkomen. Als ik terugschakel, en het toerental stijgt bijvoorbeeld van 1500->3000 dan suist het weer.

Ik dacht eerst dat de inlaatslang van filter naar smoorklep niet goed afdichtte, heb toen slangklemmen aangedraaid (1 kapotgedraaid, toen beide vervangen). Maar het mocht niet baten, nog steeds dat suizen. Toen heb ik de smoorklep zelf wat aangezet. Niks veranderd.

Hij draait overigens wel netjes stationair. Wie o wie herkent dit? Of weet waar ik naar zou kunnen kijken?

Bedankt!

Felix


rf1002

Citaat van: Felix op 18 december 2014, 09:56:21
V-snaar?
Ga ik naar kijken! Thanks. Maar ik had die in mijn hoofd al een beetje uitgesloten omdat het meer als een suizend geluid overkwam dan het piepende van de v-snaar..

Felix

Het zou mooi zijn als dat het is, dan is het in ieder geval niets ernstigs.
Ik heb het ook. Zeker met dit koude en natte weer. Binnenkort maar eens wat aan doen :)

mark29

Vsnaar zit er niet op deze auto, dat is van voor de oorlog.
Deze heeft een multieriem, en vanaf 2003 heeft renault bij 90 procent van de gevallen automatische spanners. Dus piepen doen ze niet gauw meer. Of de multieriem moet echt auto of beschadigd zijn.
De kangoo heeft ooit nog 1 die moet spannen en de twingo/clio`s met 1200 motor.

Welk type motor heb je?
Heb je een filmpje met het geluid? Kan vanalles zijn natuurlijk.

rf1002

Multiriem haha, helemaal gelijk.
Het is een K4M blok (1.6 liter is dat)

Ik ga het straks even opnemen, na mijn werk.. hopelijk is het goed te horen!

Felix

Ik heb vanmiddag ook maar eens bij mijn eigen Megane gekeken. De spanner ziet er naar mijn idee best versleten uit. De riem heeft een redelijke 'groef' uitgesleten, er zit namelijk een rand op de plek waar de riem de spanner niet raakt (zoals bij een remschijf zegmaar). Normaal hoort het oppervlak toch gewoon vlak te zijn?

rf1002

Ik heb nog niet naar de multiriem gekeken. Maar ik heb wel een filmpje gemaakt:
https://www.dropbox.com/s/fkw26y0px5wqkxq/VID_20141219_090720.mp4?dl=0

Wat me opvalt is dat ik in de vrij niks hoor, (begin tot 8 seconden filmpje). Als ik de koppeling intrap, en ik geef gas (8 seconden en verder filmpje) dan hoor je het geluid. Daarom begint mij het onaangename gevoel te bekruipen dat het de versnellingsbak is ;(

Iemand bekend met dit geluid / probleem? En wat zou het kunnen zijn...?


rf1002

#9
Ahhhhh shit. Even kijken wat ik kan doen om dit op te lossen. Ik ben niet zo bekend met koppeling en versnellingsbak..

Heeft iemand een idee wat het kost in onderdelen?

Wil er voorlopig mee blijven rijden.. Kan geen kwaad denk ik he?

Tedo

Hoe schakelt je bak? Ik heb nl. eens een afgebroken bout uit de versnellingsbak in de drukgroep gehad. De auto schakelde daarvoor hakerig en niet trefzeker.

richard65

Druklagergeluid hetzelfde heb ik vier jaar geleden gehad (155.000) naar de dealer gereden en die zeiden Druklager wat je hoort.
Niks aan laten doen geluid ging na verloop van tijd weg en nu vier jaar later 256.000 alles laten vervangen omdat de koppeling begon te slippen.

rf1002

@Tedo
Hij schakelt eigenlijk prima, toen ik hem net had viel me op hoe lekker / trefzeker hij schakelde zelfs! Maar ik weet niet precies wat je met hakerig bedoelt.

@ richard65
Ik laat het ook lekker zo.. Hopelijk houdt het bij mij ook op. Maar moet zeggen dat het als ik een stukje gereden heb weg is.

matthew

Dat is het druklager, en dat geluid maakt die alleen als alles nog koud is.
Daar hoef je niet direct iets aan te doen, daar kan die oud mee worden.

rf1002

Citaat van: matthew op 21 december 2014, 17:44:33
Dat is het druklager, en dat geluid maakt die alleen als alles nog koud is.
Daar hoef je niet direct iets aan te doen, daar kan die oud mee worden.

Goed nieuws!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev