Advertenties


Motor slaat spontaan af

Gestart door OceanBlue, 7 december 2014, 15:43:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OceanBlue

Beste lezers,

We hebben een klein maar storend probleem, het afslaan van de motor bij een relatief koude start.

Met wat hulp van bestaande topics heb ik het gaskleppenhuis gereinigd en weer gemonteerd. Dit heeft zeker het stationaire toerental opgekalefaterd, in plaats van een magere 500 toeren draait die nu keurig rond de 900 toeren. Het rare blijft wel dat hij nu weliswaar keurig rond loopt  maar spontaan alsnog uitvalt. Er komen geen bijzondere bijgeluiden uit het blok.

Het betreft een 2004 1.6 benzine versie.

Heeft iemand een idee?

Bedankt! !-!

Tedo

Hoor je een ratelend geluid? Ik vermoed namelijk dat je auto de eerste symptomen van een defecte nokkenasversteller vertoont, aangezien je gasklephuis al schoon is.

matthew

Hoeft niet altijd geluid te zijn.
Dit kan de nokkenasverstellerpoelie zijn.
Maar ik zou hem eerst even laten uitlezen bij de dealer,  kan namelijk ook alleen de nokkenassensor zijn.

mark29

Ja idd afslaan wil nogal eens de nokkenassensor zijn bj dat type.
Vaak is dan advies die te vervangen en ff de inspuiting opnieuw te herprogrammeren met nieuwere software.

Eerst uitlezen met clip, dan kan je verder kijken, gokken schiet ook niet op.

Felix

Als het je nokkenasversteller is die verrot is dan heb ik hier een linkje naar een voordelige nieuwe nokkenasversteller op eBay ;)
Deze heb ik zelf ook besteld, bij de dealer kost hij volgens mij meer dan 200 euro.

http://www.ebay.nl/itm/KO-O-ZMIENNYCH-FAZ-ROZRZ-DU-RENAULT-LAGUNA-MEGANE-1-6-16V-ORYGINA-7701478505-/121493697739?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1c4996b4cb

OceanBlue

Bedankt voor de reacties.

Vanochtend dan toch een vervelend bijgeluid mogen horen bij het starten.
Vanuit de bestuurders positie gezien links voor een ratelend geluid. Wat op mij vreemd overkomt want daar zit niet de distributie?

Ik meen dan 2 jaar geleden de sensor vervangen is.

Felix

#6
Join the club zou ik zeggen, ik heb het ook, maar hoe het zit met de locatie van het geluid, geen idee.

In de tussentijd heb je hier leuk leesvoer van wat Britten met het zelfde probleem (en oplossing!)
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=226601

Edit: hier heb je het hele zooitje bij elkaar, waterpomp, distributieriem, spanners, nokkenasversteller etc ;)
http://www.ebay.nl/itm/DEPHASER-PULLEY-TIMING-CAM-BELT-KIT-WATER-PUMP-RENAULT-1-6-16V-MEGANE-LAGUNA-/151226781324?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2335d18e8c

OceanBlue

Bedankt voor de link!  Mocht het inderdaad de poelie zijn dan hebben we tenminste een set tegen een goede prijs te pakken

Rthartog

Ge er bij een ratelend geluid maar vanuit dat je nokkenasversteller overleden is.
Je zou de auto kunnen starten en gewoon stationair laten lopen. Hij zou dan binnen een paar minuten afslaan. Dan is je nokkenassensor of versteller sowieso defect.
Dus geen gas geven!
Uit laten lezen bij de dealer geeft ook al vaak een uitslag.

Felix

#9
Ik neem aan dat jij ook dit geluid hebt bij het starten? Ik heb het af en toe, lang niet altijd. Maar nu ik er nieuwe olie in heb gegoten heb ik het wel vaker :(


Zo ziet een defecte nokkenasversteller er van binnen uit trouwens.


En zo vervang je hem (ziet er overigens makkelijk uit dan het volgens mij in werkelijkheid is. Ten eerste lees ik veel dat het ook verstandig is de riem mee te vervangen.)


Hier uitleg over hoe variabele kleppentiming werkt. (Met een Nissan blok)


Ik ben van plan hem zelf te vervangen. Alleen weet ik nog niet wanneer.

Tedo

Succes dan maar Felix.  _o_
Ik zou het niet aandurven i.v.m. distributieriem enzo.

Felix

Dank je Tedo!
Ik doe het waarschijnlijk met een bevriende monteur. Ik heb in ieder geval al het nodige gereedschap, vandaag werd dit setje bij mij langs gebracht :)



(Trouwens sorry OceanBlue dat ik je topic een soort van kaap  o-))

OceanBlue

No problem! Alleen maar interessant om meer informatie te zien en te lezen.

Ik vermoed zelf dat de ratel (tot nu toe 2 keer gehoort) eerder uit de start motor komt dan het blok zelf, ik denk dat de krans dan iets blijft hangen. Voor de rest is er geen ratel te ontdekken.

Tot nu toe helaas nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan en ECU uit te lezen, ik lees ook dat de BDP sensor nog wel regelmatig wil stuk (bij mij is die 2 jaar geleden vervangen).

En dan zijn er nog de leuke klusjes als de ruitenwisser pomp vervangen (defect) and 1 speaker maar dat komt door het te enthousiast luisteren van muziek ;)

mark29

Je zal niet de eerste zijn die de startmotor vervangt terwijl de nokkenaspoelie defect is.
Geen probleem, is goed voor de onderdelen verkoop!

Beter als de auto ijskoud is, dan ratelt hij meestal, iemand de auto laten starten, en jij met oor boven de distributie hangen, dan hoor je zo waar  het vandaan komt.
Heb je het geluid vaker gehoord, dan onderscheid je het geluid vaak wel hoor.

Tedo

Ik zou zeggen; zoek niet verder en luister naar Mark. Ik spreek uit ervaring.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev