Advertenties


Megane II: welk relais is voor de achterruitverwarming?

Gestart door Tedo, 31 oktober 2014, 23:04:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tedo

Er is inmiddels bekend dat een defect relais in de kast onder de motorkap de boosdoener is van mijn defecte achterruitverwarming.
Wie van de Renault monteurs/experts kan mij vertellen welk(e kleur) relais de achterruitverwarming aanstuurt?

Felix

Kan je het niet gewoon doormeten? Even met de multimeter kijken op welk relais prik staat bij het inschakelen van de achteruitverwarming... Of is dat te simpel gedacht?

Tedo

Dat zou op zich best kunnen, maar ze zitten ergens diep onder de zekeringen in het kastje naast de accu verstopt. Ik wil liever gelijk weten welke het is, die bestellen en dan erin zetten (in plaats van twee keer alles open en weer dicht maken).

Bovendien ben ik niet zo handig met het meten van stroom.  --

Heb jij toevallig niet ergens een schema waar het op staat?

Rogier

Daar hoef je niet heel handig voor te zijn, als je een schok krijgt dan staat er stroom op :P

Felix


Tedo

Citaat van: Rogier op  1 november 2014, 13:10:59
Daar hoef je niet heel handig voor te zijn, als je een schok krijgt dan staat er stroom op :P

Ja, dat heb ik dus, of ik meet niet of nauwelijks wat, waardoor ik het niet zeker weet.

Bedankt Felix!

Tedo

In een ultieme poging toch nog wat te doen aan mijn defecte achterruitverwarming (ook wel handig als het werkt bij eventuele verkoop later) heb ik een relaiskast gekocht op eBay:



Onderdeelnummer: 8200306434. Hierin zou ook het relais moeten zitten (gesoldeerd) wat de achterruitverwarming en spiegelverwarming aanstuurt.

Mijn vraag is; kan ik deze kast 1:1 vervangen? Of moet die nog worden aangemeld/ingeleerd?

Tedo

Niemand hier die van bovenstaand onderdeel meer weet, of het al eens vervangen heeft?

Jaspervh

#8
Dit is de UCH. Deze zit in het interieur, achter de zekeringkast in de auto onder het stuur. Deze UCH kun je niet zomaar vervangen, omdat deze gecodeerd is aan de eerste auto waar hij van afkomstig is. Je kan deze wel vervangen, maar dan moet je ook de inspuitcomputer, sleutelkaarten en stuurslotkolom van dezelfde auto als de "nieuwe" UCH overnemen.

Tedo

#9
Bedankt voor je reactie.

Hmmm, dat is minder. Mij is verteld dat dit een relaiskast is die zich onder de motorkap bevindt.
Daar zouden de relais opgesoldeerd zitten, dus niet makkelijk uitwisselbaar.

Hoort hij achter de zekeringen onder/naast het stuur? Zo ver heb ik het nog niet open gehad.
Had ik dan toch onderdeelnummer 8200306033 moeten hebben?


Daar zitten volgens mij alleen losse zekeringen in.

mark29

Heb niet heel het topic gelezen, nu weinig tijd, maar die eerste foto is als ik het goed zie de uch, dat is die onder het stuur zit zeg maar.
Die 2e is een upc voor onder de motorkap.

Mmmm wat ik kan zeggen, wij doen altijd met monteren alles nieuw monteren, gebruikt heb ik geen ervaring dus mee, en zowiezo hangen we altijd de clip eraan om de configuraties te controleren en desnoods aan te passen.
Zowiezo bij de uch komt er best veel kijken, kwa programmeren, die zit vrijwel alle elektrische dinge in de auto en die kunnen veel verschillen per model megane, verwacht ik niet zomaar dat je een gebruikte kan monteren, beloven kan ik niet niet. Misschien dat hij een gebruikte wel pikt, en zo opnieuw laat configuren, ik durf het echt niet te zeggen. Ze zien namelijk ook een chassisnummer.
De upc zal niet zo spannend zijn om een gebruikte te monteren.

Ik zou zeggen probeer het, rijd desnoods daarna langs de dealer ter controle van de configuratie, vaak kan je bijvoorbeeld type dynamo aangeven, verlichting enz enz.

Tedo

Bedankt voor je reactie. De vraag is nu welke unit de achterruitverwarming aanstuurt; de UCH of de UPC. Mij is verteld de eerste, vandaar dat ik die heb aangeschaft. Als deze unit niet te herprogrammeren is met de clip dan zou het raar zijn als demontagebedrijven deze los aanbieden (in plaats van een complete set met alles wat bij elkaar hoort). Ik heb er een van een Megane van het zelfde type/uitvoering/motor, alleen was het een grand tour.

mark29

Achteruit verwarming is zowiezo door de uch aangestuurd.
De sloperijen verkopen alles voor geld, ze weten ook niet alles.
Ik zeg niet dat het niet kan overigens. Ik weet het niet. Maar hij is zowiezo gecodeerd met chassisnummer. Maar misschien pikt je auto dat wel gewoon. Ik heb het nooit geprobeerd, monteer alleen maar nieuwe dingen namelijk.

Tedo

Ik ga het gewoon proberen. Eventueel met opnieuw instellen via een clip. En als het niet gaat, zit de originele er zo weer in.

Jaspervh

#14
Een gebruikte UCH gaat echt niet werken, als je niet de inspuitcomputer, slot kolom en sleutelkaarten mee vervangt. Hierin zitten naast het chassisnummer ook de startblokkeringscode ingeprogrammeerd. Dit kun je niet omprogrammeren. Hij zal dan niet van de vergrendeling afgaan. De UPC onder motorkap tweedehands vervangen is geen probleem. Wel dien je hierin type dynamo te programmeren.

Weet je zeker dat het aan een relais ligt? Lees/laat hem eens uitlezen, kijken of de ruitenwisser wel door de computer aangestuurd wordt. Als hij wel aangestuurd wordt, kan het ook een kabelbreuk zijn. Ik Heb het een keer gehad dat een kabelbreuk in de rubberen flexibele doorvoerleiding in de achterklep de boosdoener was. Heb je bv. Ook problemen met het derde remlicht, of kentekenverlichting? Ik heb het namelijk eens hehad met een Megane 2 station. 2 kabels waren toen dwars doormidden.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev