Advertenties


noodloop en wisselend toerental 1.4

Gestart door rectornbp, 23 september 2014, 21:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rectornbp

Bij laatste controle voor inbouwen onderzijde dashboard na testen bedrading van rem- en koppelingspedaal schakelaars en gaspedaal connector sprong auto weer in 3500 toeren. Boosdoener blijkt de connector (met 6 draadjes) op het gaspedaal. Na vervangen van connector is dat probleem nu definitief opgelost. Het doormeten van bedrading sluit dus niet uit of de connector een goede aansluiting maakt. We gaan voor alle zekerheid ook maar de aansluiting op het gasklephuis eerdaags vervangen; kost haast niets op de sloop.

rectornbp

Stekker nu OK, maar geen verandering. Ergens eens gelezen over trekken van een nieuwe aarde-draad voor gasklephuis. Er zitten 6 draden op stekker gasklephuis. Aansluiting 3 is aarde (sluit aan op ECU). Is het het proberen waard om daarvandaan een extra aarde te maken op chassis?

rectornbp

Zijn nog geen steek verder. Om alles uit te sluiten, ook maar even (tijdelijk) gasklephuis vervangen, maar had geen gevolg zoals al gedacht. Nu het weer kouder werd, blijkt de kachel niet echt warm te worden en temp. meter blijft net onder half. Het toerental wisselt ook steeds meer naarmate de motor warmer wordt. Temp. sensor is getest en ook de bedrading daarvan naar ecu en geen problemen gevonden. Zou thermostaat slecht functioneren en heeft dat gevolgen voor het toerental?

mark

Je hebt niet veel geluk met deze auto als ik dit zo lees.
Suc6  ;)

rectornbp

Als dit toch de auto was waar ik afhankelijk van ben, had'ie allang weg geweest. Het is meer een uitdaging geworden om het probleem te vinden. Onderdelen zijn een stuk goedkoper dan arbeidsloon en op de sloop staan er zat van deze autos. Bij starten loopt'ie 1200 toeren en bij warme motor 2400. De wagen rijdt verder prima, het is alleen lastig in de stad. Als het een bedrading probleem is, waarom dat hogere toeren bij warme motor? Als een sensor niet goed werkt geeft het een foutcode, maar die zijn er niet. Waar kan dan toch verder het probleem zitten?

Paul

Ik zou toch maar eens goed kijken naar een vacuüm lekkage. Ook onder het spruitstuk op het kleppendeksel. .
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

rectornbp

Kleppendeksel is er al af geweest, maar is niet gescheurd en had geen sporen van lekkages, daarna weer vastgezet op correcte moment (9Nm). Luchtlekkage was het eerst waar aan werd gedacht, maar dat verklaart niet waarom het toerental oploopt naarmate de motor warmer wordt. Telkens als het gasklephuis eraf ging zat er wel wat olie in, maar is er geen waarneembaar olie-verbruik. Carter-ventilatie is daarom ook nagekeken; maar of we iets hebben gemist?

Paul

Heb je de rubbers van het spruitstuk ook vervangen?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

rectornbp

De rubbers zijn niet vervangen want ze waren niet verdroogd or verhard en lieten heel gemakkelijk los. Om eventuele lekken eventjes te dichten hebben we er wat vaseline op gedaan, maar dat gaf geen verandering. Onverklaarbaar blijft waarom het wisselende toerental toeneemt naarmate de motor warmer wordt. Het lijkt er toch op dat daar ergens een verband mee moet zijn?

rectornbp

Vanwege de komende jaarlijkse keuring toch nog weer een vraag hierover; wagen rijdt nog en toerental blijft veranderlijk (we hebben voor alle zekerheid toch maar de gasklep vervangen, maar maakt geen verschil zoals al gedacht). Wat opvalt is dat als de auto uit-rijdt in z'n vrij, het toerental schommelt tussen 800 en 2400. Staat de wagen stil, dan valt het toerental terug tot constant 1800. Ik neerm aan dat de ECU een signaal van de ABS ontvangt voor stationar toerental, maar is dat te controleren? 

Roadkill (Michiel)

Hmm dit klinkt mij toch heel erg bekend, ik weet dat je de dynamo hebt vervangen, maar was dat een nieuwe of een 2e hands? Sorry dat ik hier op blijf terugkomem, maar dit is zo'n specifiek 1,4 16v kwaaltje. Ik heb er toen ook een dikke 1500 euro aan uitgegeven bij verschillende garages en ben er via problemcar zelf achter gekomen dat het de dynamo was.
Nogmaals dit is een dingetje wat echt enkel bij de 1,4 16v voorkomt, maar niet naar voren komt bij uitlezen en meten, de dynamo levert namelijk gewoon de juiste waardes enkel "denkt" ie van niet en gaat ie zelf dus meer gas geven...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

rectornbp

Is al de 3e dynamo die er in zit; had nog een andere liggen en deze ook geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Tijdens rijden kunnen we uitlezen wat er gebeurdt, maar niets ongewoons ontdekt. Het ligt hoogstwaarschijnlijk ergens in de bedrading; maar waar?

rectornbp

Megane weer goedgekeurd ook, maar probleem nog hetzelfde. Update: als we wagen op brug zetten met draaiende motor en we draaien aan de voorwielen dan gaat toerental pendelen (bij achterwielen niet). Als we wielen weer stoppen dan comstant 1800 toeren. Hoe werken de abs sensoren, als wielsnelheid-meters, samen met het stationnair toerental? Welke bedrading kunnen we controlleren?

rectornbp

Uiteindelijk dan toch probleem opgelost, maar niet gerepareerd want Megane gaat de deur uit na 2 november als verzekering afloopt. Het probleem bleek de motor temperatuur; in een zeer lange file langzaam rijdend en stilstaand liep de temperatuur uiteindelijk op en met het oplopen van de temperatuur werd het stationnair toerental normaal. Ik neem aan dat de thermostaat vernieuwd moet worden, maar dat is in deze uitvoering een geheel met het thermostaat-huis en deze extra kosten wilde ik niet meer maken.
Dus; mocht je ooit problemen hebben met pendelend stationnair toerental, sluit dan ook een fout met de motor temperatuur niet uit. Nog bedankt voor het meedenken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev