Advertenties


noodloop en wisselend toerental 1.4

Gestart door rectornbp, 23 september 2014, 21:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Een van de vacuumslangetjes bijvoorbeeld naar de MAP sensor?

mark29


Paul

bekrachtiger is ook een goede optie.  dat moet je terug kunnen zien aan de adaptieve correctie.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

rectornbp

Bedankt voor alle berichten; beetje erg druk vandaag en morgen, zal er begin volgende week weer aan beginnen. Eerst met de ELM 327 proberen ECU te resetten, want auto staat nu constant in noodloop met 3500 toeren. Kan er nu niet eens mee naar garage rijden. Eerst was het wisselend toerental, daarna af en toe noodloop en nu continue.


rectornbp

Sorry Mark29, maar verder nog niets aan kunnen doen wegens tijdgebrek. Hopelijk eind van de week verder kijken. Zal echt laten weten hoe het afloopt. Wil die wagen gewoon weer aan de praat krijgen, na alle tijd en moeite die er al is gaan zitten.

rectornbp

Met de ELM 327 opnieuw alles uitgelezen. Er staan nu 11 foutcodes in en bij starten gaat auto nog meteen in noodloop zelfs als de codes verwijderd zijn na uitzetten. Alleen bij starten (foutcodes direct terug) met rempedaal in getrapt houden blijft motor lopen met 1200/1300 toeren; rempedaal los, direct 3500 toeren. Van alle foutcodes lijkt code P0455 de meest belovende = 'evaporative emission system leak detected (large)'. Is dat de klep en opvang-eenheid voor de benzine dampen die van bovenop het gasklephuis komt en via een klepje naar een filter loopt? Het ziet er goed uit van de buitenkant, kunnen deze dingen van binnen stuk gaan, met zulke hoge toerentallen tot gevolg?

mark

Ah het dampabsorpsievat. Deze kan vol met vocht zitten, waardoor deze niet goed werkt. En dan kunnen ef ook rare dingen gebeuren.  ;)

mark29

Ja ik sluit niks uit.
Maar ik heb die nog nooit hoeven vervangen bij renault de afgelopen 12 jaar.

mark

Ik heb het een keer gehad bij een clio 2.  ;)

rectornbp

Eindelijk enig resultaat. Heb slangetje voor retour van benzine dampen naar dampabsorpsievat los genomen van boven op het gasklephuis en daarna gat afgedekt met sterke tape. Auto is nu uit noodloop en rijdend met schommelend toerental. Dat kan liggen aan de plak-kracht van de tape op het kleine randje. Probleem zit dus inderdaad ergens bij de solonoid voor de afvoer of vat zelf, zo het nu lijkt. Zal alles in de komende dagen nalopen en reinigen en laat weten of dat de uiteindelijke oorzaak was.

mark

Dan denk ik dat je dat vat vol met vocht hebt zitten.
Daar zitten korrels in die vocht aantrekken. ;)

rectornbp

Zou heel goed kunnen. Kan het ook zijn zijn dat het het water-afvoer-gootje van het voorraam en motorkap, wat over de gehele lengte is vergaan, hieraan schuldig is? Ik zag nu dat (regen) water over het gasklephuis loopt en rond de aansluiting van het slangetje naar de solonoid klep blijft liggen. Ik neem aan dat er een vacuum ontstaat dat het klepje bedient, aangestuurd door de ECU. Ontstaat dit vacuum door het inlaatspruistuk? Zit er ergens een aansluiting voor?

rectornbp

Damp-vat was niet de boos-doener, helaas. Auto rijdt weer, maar nog met schommelend toerental. Het blijkt wel dat het verliezen van het deksel voor vervangen van de koplampen in het binnenspatbord veel problemen kan veroorzaken. We hebben de meeste aansluitingen losgemaakt, gereinigd waar nodig en weer aangesloten. Dit heeft wel het noodloop probleem opgelost. Eerder genoemde foutcodes waren eigenlijk onzin en waarschijnlijk een 'glitch' met de ELM 3XX. We gaan nu ook maar de ABS aansluitingen uit voorzorg reinigen want deze hebben evenzo geleden onder het ontbreken van dit deksel. Ik weet niet eens of er ESP op zit, maar mocht dat zo zijn dan regelt dat ook het toerental via de ABS module. In ieder geval een belangrijke tip; zorg dat het deksel op het binnenspatbord blijft.

mark

Tja dat kan natuurlijk ook.

Suc6 met schoonmaken dan maar.  ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev