Advertenties


Renault Megane 1 koude start probemen

Gestart door eehm, 28 augustus 2014, 01:50:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

eehm

Beste Megane lovers,

Sinds een tijdje heb ik last van koude start problemen. Het duurt erg lang voor dat de auto start en tot i warm is wil die inhouden dit is erg goed te zien en te horen (met koptelefoon) zie video. Tijdens het rijden wil die wel eens inhouden heel even. Na de eerste (koude) start, geen start problemen. De auto is ook meer gaan verbruiken.

Ik kom er niet meer uit, wellicht dat ik iets over het hoofd zie ? ? Wat kan ik nu nog controleren ? waar zou dit aan kunnen liggen ?

Wat er tot nu toe is gedaan:

1.Gasklephuis schoon gemaakt
2.Bougies vervangen
3.Lambdasonde vervangen
4.Uitgesloten dat het aan de Lpg installatie ligt
5.Lpg injectoren gecontroleerd, dubbel check dmv luisteren en bubbeltjes test
5.Injector cleaner in benzine tank gegooid
6.Meerdere malen uit laten lezen, geen fout codes of andere storingen te vinden
7.Nokkenassensor schoongemaakt
8.Compressietest op warme motor gedaan, resultaat: 1 cilinder 1. 11, 1 bar, cilinder 2. 10,2 bar, cilinder 3, 10,4 bar en cilinder 4. 11 bar....daar zou het dus niet aan kunnen liggen.


hansenn

start ie wel op benzine?
misschien nieuwe nokkenassensor proberen?

eehm

Hey hansenn thnx voor je reactie.

Ik ben naar de gastboer geweest, die heeft mij geadviseerd om het gassysteem te ontluchten en op benzine te starten zodat uitgesloten kon worden dat het geen gas probleem is (punt 4). Zowel op benzine als op gas start i koud op dezelfde manier.

Waarom denk jij dat het aan de nokkenassensor ligt ?

Is er een manier waardoor je de nokkenassensor kan doormeten ? ipv op de gok dingen vervangen.

mark29

Je post bij megane 1.
Maarre welk type motor heb je, welk bouwjaar?

Die aanzuigslang van front naar de gasklep, haal deze eens weg, luchtfilter eruit.
Probeer dan eens te starten, lekker laten lopen. Auto tijdje wegzetten, dan weer starten met alles eraf. Is er dan verbetering?

Ik heb verschillende keren gehad bij meganes scenics en clios, vooral in wat bosrijker gebied, dat de aanzuigslang vol zat met rommel, bladeren, boterhamzakjes.
Luchtfilters die dicht zitten.
Het geluid lijkt namelijk of ie verzuipt.
Wat ook nog kan is dat de timing van de riem versprongen is. Hoe oud is deze?

De brandstofgallerij kan je loshalen, dan de gallerij met de injectoren in de lucht houden, iemand laten starten.
Dan kan je zien of de injectoren mooi vernevelen.
Ik heb het hier over de benzine injectoren he! Pas op voor brandgevaar.
Hij start op benzine namelijk, loopt ie hierop k ut dan zal hij nooit mooi op gas lopen.

De bdp sensor gaan ook vaak kapot, stel deze word slechter, gooit hij rond maar zal niet aanslaan. Ondertussen kan hij de cilinderruimte volpissen met benzine, als ie dan eindelijk loopt, wat dan zo ook steeds moeilijker word, loopt hij in het begin natuurlijk ook niet mooi.

Ik doe geregeld servicedienst van renault, werk ook bij renault, ben dit soort klachten al eens meer tegen gekomen, meestal is het een van bovenstaande dingen.

mark29

Ik kijk nog eens naar het filmpje.
Die benzine tank is ook bijna leeg, rijd je wel geregeld eens op benzine? Als je dat niet doet krijg je ook problemen.
De brandstofpomp in de benzinetank vind dit ook niet leuk, en kans op vuil meezuigen word ook groter, als je met sterk verouderd benzine rijd.

Vaak bij gasautos gaat de brandstofpomp kapot en de benzineinjecteren puur door te weinig gebruik hiervan.
Af en toe eens een 100 kilometer op benzine rijden lijkt duurder dan op gas, maar op lange termijn is dit goedkoper.
Die injectorreiniger doe je bij een volle tank, als je alleen nog reserve hebt, is dat spul wel heel erg sterk namelijk.
Ik zou even gaan tanken gelijk.

Dan kan je kijken of je voldoende brandstofdruk hebt namelijk.
Brandstofslang op de galerij loswippen, dan in de lucht of in een kannetje houden, iemand laten starten, het moet er echt hard uitspuiten namelijk.
Gebeurt dit niet, kan het zijn dat jouw brandstofpomp kapot aan het gaan is.

eehm

Hey mark29,

Wbt auto info. heb je gelijk in my bad. Hierbij wat info. over de auto: Renault, Handelsbenaming:Megane Berline, Bouwjaar 2001, type motor, 1.4 16v.

Ik ben de 2e eigenaar, hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan weet ik niet, dus of er wel eens met benzine is gereden. Sinds dat ik hem heb nog niet lange stukken op benzine gereden.

Het klinkt inderdaad alsof i verzopen is (en verzuipt als je hem een dag laat staan) en zodra die warm wordt weer normaal doet, voor zover je van normaal mag spreken, heb sterk de indruk dat ik meer op het gaspedaal moet drukken om power te krijgen daardoor dus meer verbruik en power tot max 3000/ 3200 toeren gaat daarna moet ik schakelen.

Luchtfilter is een goeie van je ga ik naar kijken. Over welke welke riem heb je het over waar de timing van versprongen kan zijn ?

Volgende week ga ik langs de garage die wilde een koude start compressietest doen, ga ik gelijk jou punten meenemen.

Heel erg bedankt voor het meedenken  !-!

hansenn

Citaat van: eehm op 28 augustus 2014, 15:11:13
Hey hansenn thnx voor je reactie.

Ik ben naar de gastboer geweest, die heeft mij geadviseerd om het gassysteem te ontluchten en op benzine te starten zodat uitgesloten kon worden dat het geen gas probleem is (punt 4). Zowel op benzine als op gas start i koud op dezelfde manier.

Waarom denk jij dat het aan de nokkenassensor ligt ?

Is er een manier waardoor je de nokkenassensor kan doormeten ? ipv op de gok dingen vervangen.

die sensor had ik laatst ook kapot. Startte ook erg moeilijk, liep ook erg moeilijk in het begin.
Of je die kan doormeten weet ik niet.
En idd, op de gok vervangen is ook niet erg verstandig. Zo'n sensor kost nog wel wat

BadEend

Als je zorgt dat de benzinetank altijd minimaal voor 25% gevuld is gaat de benzinepomp niet kapot.

hansenn


eehm

#9
Citaat van: BadEend op 29 augustus 2014, 03:52:54
Als je zorgt dat de benzinetank altijd minimaal voor 25% gevuld is gaat de benzinepomp niet kapot.
ok dint knew that, goed om te weten  !-!

Citaat van: hansenn op 28 augustus 2014, 23:16:22
die sensor had ik laatst ook kapot. Startte ook erg moeilijk, liep ook erg moeilijk in het begin.
Of je die kan doormeten weet ik niet.
En idd, op de gok vervangen is ook niet erg verstandig. Zo'n sensor kost nog wel wat
zo'n nokkenassensor is gelukkig door te meten info. is hier te vinden: http://www.tiepie-automotive.com/nl/Measurement_examples/Sensors/Camshaft_Sensor_Hall

Citaat van: hansenn op 30 augustus 2014, 16:47:59
hoe oud zijn je bobines?
ik ga er vanuit dat de bobines nooit zijn vervangen, maar ik verdenk de bobines niet omdat i dan altijd niet goed zou moeten starten, en had laatst iemand waarvan de bobines/ kabel niet oke was die liep op 3 cilinders.....na 1 week testen ed bleek dus kabel niet ok, dat vervangen en deed het weer ok. Ik verdenk op dit moment de accu, maar volgens de monteurs zou dat het niet kunnen zijn omdat die voldoende stroom levert (niet gemeten). Waarom ik de accu verdenk ? omdat toen ik hem kocht de accu dood was en met een power charger tot leven is gewekt.

Bobines kan je doormeten heb ik gevonden, is hier te vinden:http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bobines/onderhoud/diagnose/

Wbt die nokkenassensor en bobines, auto is 2x uitgelezen met onderstaand, uitlees tool, daar zou je dat soort storing mee kunnen vinden, toch?


Ik heb nog geen tijd gehad om langs de garage te gaan en/ of zelf eea te testen, kan dus nog geen feedback geven. Ben van plan om deze week lang de garage te gaan. Neem al jullie suggesties mee :), heel erg bedankt voor het meedenken  !-!

Ff zelf nog een kwalitatieve bijdrage leveren, heel veel info haal ik hiervandaan:
http://www.youtube.com/user/EricTheCarGuy
http://www.youtube.com/channel/UCuxpxCCevIlF-k-K5YU8XPA

eehm


eehm

Even een kleine update:
Vandaag bezig geweest met de auto, heb de aanzuigslang van front naar de gasklep en luchtfilter eruit gehaald, potjandorie die zat idd. vol met blaadjes, schoongemaakt en wat uitgeklopt kwam zwart uit. Ben benieuwd of het eea helpt, keep you informed. Ik ga igg een nieuwe filter kopen  :)

Eehm heb er nog 1 probleem bij: mijn lampjes van de inhoud gas geeft niet meer zo goed aan laatste lampje knippert en blijft erg vaak uit.....waar zou dit op kunnen duiden en hangt dit samen met het slecht starten, dus toch wel een gas probleem ?

mark29

Toch die slang vol zooi dus.
Als die ledjes knipperen kan ook op een fout duiden.
Maar goed als die niet genoeg vulling krijgt, door middel van te weinig lucht kan dat ook  maar zo.
Eerst de boel goed schoonmaken en luchtfilter vervangen.

eehm

#13
Da was een goeie tip van je mark  !-!.....heb zoals je hebt omschreven de aanzuigslang (schoongemaakt inclusief de filter) 1 dag open laten staan en de volgende dag de auto geprobeerd te starten start nog steeds k*&^%  :cry:.

Maar nu die pijp en blaadjes voor de filter verwijderd is, reageert i feller niet normaal alsof je op benzine rijdt, bizar dat het zoveel invloed heeft.

Ja, mn onderste ledje knippert, valt uit, soms doet i het .....waar zou dit op kunnen duiden ? brandstof verbruik (lampjes) klopt trouwens ook niet. Eergisteren vol getankt 120 km gereden, 2 ledjes die uitgaan, dat klopt niet . Vandaag deed i het weer goed  8)7

Om de bobine uit te sluiten heb ik vandaag per cilinder de de bougie dop heel kort uitgetrokken motor ging minder lopen bij elke cilinder, kan de bobine niet zijn lijkt mij ?

Nog ff wat leuke filmpjes kwam dit tegen:

Map sensor testen dmv multimeter:


Vond dit wel grappig: Finding Engine Vacuum Leaks With A Cigar

BadEend

Controleer of er valse lucht bij het gasklephuis en het inlaatspruitstuk naar binnen komt.
De afdichtrubbers daarvan worden naar verloop van tijd hard en gaan dan lekken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev