Advertenties


Rammelend lagergeluid 1.6e

Gestart door MB82, 18 juni 2005, 16:47:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MB82

Met het rammelbak gevoel ben ik het helemaal eens. Je start de motor, de uitlaat bromt zachtjes en het filtertje hoor je dan al zachtjes zuigen en dan heb je er zo'n rammel doorheen zitten!

Mijn garage zegt ook: "loopt goed die motor!" Hoor je dat dan niet? Echt weer zoiets waar je je elke dag weer aan ergert. Ik dacht dat het aan de lichtere motor lag maar als 2 liters het ook hebben...

Ik denk dat ik binnenkort maar ff goed ga uitzoeken waar het nu aan ligt. Het F.A.Q. stukje over het rammelende lagergeluid  was van Paul v Dijk misschien dat hij er meer van weet...

Joris

Ik heb ook zo een ratelend geluid, maar ik heb mij laten vertellen dat dit mijn kat is. De 1.6e heeft deze ziekte nogal vaak, de plaatjes in de kat zijn losgekomen en worden door de kat geramelt. Kat open halen en alles eruit zou de oplossing zijn, heb ik mij laten vertellen. Ik heb het nog steeds niet geprobeerd, maar ik laat het wel weten.

MB82

Dat met de katalysator had ik ook tot ik een keer op een drempel de bodem raakte en het geluid weg was. Ik weet niet of dat hetzelfde geluid was. Dan wil ik wel weten of mensen met een katvervanger of een gloednieuwe katalysator ook dat geluid hebben.

Birt

Hallo allemaal,

Vandaag ook eens op rammeltjes gelet. Als hij stationair draait (warm of koud maakt niet uit) dan gaat na verloop van tijd de koppeling wat rammelen. Dit is een wat bokkend geluid. Dan staat hij dus uit de versnelling met koppeling omhoog.

Verder als ik tussen de 1750 en de 2750 toeren rijd, met een konstante gang dan hoor ik een ratelend geluid. Als ik gas geef of gas los laat, dan is het weg. Dit geluid is wat lichter, zeg maar. Alsof er lichtere dingetjes tegen elkaar komen. Ik vermoed dat dit komt omdat de distributieriem iets te strak staat, maar voor en na vervanging is het wel het zelfde gebleven. Dus weer verder zoeken.
Dat van die zwaardere poelie had ik ook gelezen, maar kan iemand daar wat meer info over verschaffen? En wie heeft er ervaring mee dat die is vervangen? Lijkt mij nogal een dure bezigheid als de krukas poelie wordt bedoeld die ook de distributieriem gebruikt. Of is het een van de andere 2?

Verder is de uitlaat ook niet beroerd van rammeltjes. De Kat is een bekende, maar nu ik een nieuwe heb is die al wel 8 maand stil. De achterdemper kan er ook wat van. Hij is maar net door de APK gekomen, kwa gas dichtheid. verder zit alles los wat erin zit. Ook de beschermkappan van de uitlaat zitten wat los. vooral die boven de achterdemper zit zit bij mij los. Dit geeft in bochten soms een piepend geluid.

De eerst volgende keer dat de auto op de brug komt dus weer genoeg te doen.

Groeten
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Steven

Hallo allemaal,

Ik heb een 1.6 16v uit 2000 (met 53.250 km op de teller) en die maakt ook een ratelend geluid tussen de 1750 en 2750 toeren.
Toen ik hem kocht een paar maanden geleden bij de peugeot in Bergen op Zoom had hij dat geluid niet.

Dus ik terug naar de garage, en daar dachten ze dat het de spanrollen waren.
Daar hebben ze toe de gehele distributiekant vervangen zoals de spanrollen,multiriem,distributieriem, enz. garantie.
Na drie dagen kon ik de auto weer ophalen,en ging ik naar huis en toen klonk het geluid nog steeds.
Ik weer terug en vertelde dat de ratel en nog steeds in zat.Toen hebben ze een afspraak gemaakt bij de renault en die hebben er naar gekeken maar konden niks vinden.

Ze dachten wel dat het de katalysator kon zijn omdat die wel rammelt.

Groeten steven.

MB82

Ik hoorde vandaag een renault 19 die het ook had dus het is echt van renault wat je er niet uit krijgt denk ik. Ik heb me er vandaag weer lekker aan geergerd :(

dbt19

bedoelen jullie echt een rammelend geluid, of een soort metaal achtig rinkeltje? want dat rinkeltje is ook alleen bij bepaalde toerentallen. en dit hebben pug 106'en ook, en mijn 1.6e ook.

dbt20

sorry foutje, ik dacht dat ik onder de verkeerde naam zat, omdat ie een foutmelding gaf ;D

steven

Hoi dbt 19

Het is een soort van rrrrrrrrrrrr als je dit snel achter elkaar zegt.
En je hoort het beste bij mij,als je 50 rijd in de 3e versnelling.

Laatst moest ik snelheid maken op de invoegstrook van de snel weg,en klonk er een ratel geluid door de uitlaatlijn die ratel zit nu in de uitlaat.
Alsof er een stukje metaal uit de katalysator is geschoten,
misschien dat het dan toch de kat is.

Zijn er nog meer mensen met een 1.6 16v uit 2000 (phase 2) met dit ratel geluid.

Verder heb ik helemaal geen problemen met de auto,en ben ik er heel tevreden over.
Alleen dat ratel geluid is wel een afknapper.

Groeten Steven

mich

als je een ratelend geluid uit in de uitlaat hoort dan zal dat wel een deel van het binnenwerk van de katalysator zijn dat los ligt. het kan door de uitlaatgasstroom verder de uitlaat in geblazen worden en gaat dan in de middendemper liggen rammelen. wil je het leeg schudden om van het geluid af te zijn doe dan ook ff de middendemper anders moet je straks 2 keer onder de auto zijn....
dat rammelende lagergeluid weten ze bij RENAULT inderdaad niet wat het is. een monteur bij de dealer vertelde mij eens vol overtuiging dat hij de uitverkorene was die voor RENAULT NEDERLAND het desbetreffende motorblok met dit geluid uit elkaar moest halen omdat ze dachten dat het de krukaslagers waren..dit bleek het volgens hem toch niet te zijn. Zelf heb ik toch het idee dat het geluid uit de versnellingsbak komt en het wordt erger als de motor en dus de olie warm is. wanneer je de koppeling intrapt blijft het geluid nog wel even maar wordt minder, ik denk omdat dan de primaire as langzaam tot stilstand komt. zeker weet ik het ook allemaal niet want hoe langer je staat te luisteren hoe meer vervelende irritante geluiden ik begin te horen...dus doe maar gewoon de radio aan, want ervan af kom je toch niet, of je moet zelf heel handig zijn, want RENAULT lost het niet voor je op....

Meganez

Zoals hier boven beschreven heb ik (uiteraard) ook aardig wat rateltjes. Ten eerste een holle tik (of eerder tok) als hij stationair draaid. Deze heeft een interval van +/- net geen seconde, dus het is niet echt een ratel. Daarbij hoor ik nog lichtjes een wat sneller getik, dit zijn de kleppen. Deze zijn laatst twee keer achter elkaar gesteld maar zonder resultaat, en dat met een nieuwe cilinder kop (+/- 1000 km gelopen) Ook komt er nog een ratel uit mn katalysator, deze is er vooral bij lage toerentallen omdat mijn uitlaat dan erg resoneert. Hier zal dus denk ik een schotje los zitten.

Waar ik ook nog wat hoor, en wat tevens mijn grootste irritatie is, is wanneer ik mijn gas vol intrap. Als ik gewoon relaxed rijdt, kwart gas ofzo, klinkt de megane (naar omstandigheden) verder vrij normaal. Als ik em dan ff half, of vol intrap komt er een geluid alsof de uitlaat lek is. Geen knallen ofzo maar meer een harde psssst.

Het systeem vanaf het luchthuis tot aan het gasklephuis is helemaal luchtdicht. Het is dus geen valse lucht. Zou dit dan toch ook de katalysator zijn, dat het schotje dat los zit dit geluid maakt als er meer druk op staat?

MB82

ik sluit me helemaal aan bij Meganez alleen heb ik geen last van de katalysator. Het is puur bij stationair draaien en langzaam rijden en het komt van de motor af. De riemen bij mij maken ook wat herrie ik denk dan de poelie ofzo daarvan. De tok bij stationair komt bij mij meestal zo'n 5-10 sec nadat je de auto aan heb gezet. Eerst denk je: he lekker en dan: tok tok tok >:( en dan ga je rijden en dan hoor je ook nog whiswhiswhiswhis! Eigenlijk moeten we een keer bij mekaar komen om het te vergelijken en met een zooi mensen naar Renault gaan ofzo ;)

steven

Over die ratel tuseen de 1750 en de 2750 toeren ben ik vandaag naar de renault in Steenbergen geweest,(ik heb de 1.6 16v uitvoering Phase 2 met 53.250 km)en die vertelde mij dat het mogelijk de klepstooters kunnen zijn.

Of dat er een lager kapot is of kapot aan het gaan is,maar hij wist het niet zeker daarvoor zou hij de motor uit elkaar moeten halen.
Ook vertelde hij als ik met dit geratel door zou blijven rijden, dat de motor de 100.000 mogelijk niet eens kon halen.

Dus ik terug naar de peugeot waar ik de auto heb gekocht.
En heb gezegt wat ze bij de renault zijden.
Bij de peugeot zijden ze, laat ze bij renault de ratel maar uit de motor halen,en laat ze de de rekening maar opsturen.

Meganez

Laat ze het maar is proberen? ?:)

er rijden zat megane's rond tussen de 150.000 en dik over de 200.00 200.000 die deze ratel ook hebben dus voorlopig kan je nog wel ff doorrijden hoor? ;D Als ze het hebben gevonden, vertel 't hier dan ook ff. Niet dat het dan meteen aanneembaar is dat het dan ook opgelost is anders rijden er nog wel een paar 1000 meganetjes rond waar ze het ook even bij mogen oplossen..

wess

de ratel bij mij toen de der tijd waren de koppelings platen die aan vervanging toe waren :D

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev