Advertenties


Elektrisch raam passagierszijde voor defect

Gestart door Creative Explorer, 25 juli 2014, 01:06:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Creative Explorer

Een kennis heeft kortgeleden een Megane II gekocht van 2003, Naast een paar kleine dingetjes, werkt het raam rechtsvoor helemaal niet.
Ik ben al aan het meten geweest, maar meet geen stroom op de schakelaar. Vergeleken met mijn auto zou er op 2 draden prik moeten staan. Niet dus.

Ik heb al verscheidene topics doorgelezen en kwam vooral slechte contacten tegen en module op de motor. Is het zo, dat de module ervoor zorgt dat er stroom op het contact staat?
Met andere woorden, module defect = geen stroom op schakelaar? Er is wel 12v aanwezig op de stekker van de module.

Tot dusver heb ik enkel nog tot de deurdoorvoer gemeten en daar staat geen stroom op. Ik heb nog niet de schakelaar aan de bestuurderzijde bekeken/gemeten, maar zit momenteel even vast.

Is er iemand die hier een licht op kan schijnen of een schema voorhanden heeft? Wat ik zou willen weten, is waar de geelwitte en grijswitte draad van de schakelaar heen gaan.
Nothing beats a TurboCharger!

Tedo

Grote kans dat het de comfortmodule op de raammotor is. Ik heb ook al drie van dergelijke gevallen gehad. En inderdaad; module defect = geen stroom naar de raammotor.

Vervangen door een module van een late Clio III als je de comfortopties wil blijven gebruiken.
Zo niet, dan zijn er ook diverse vervangende modules te koop, zoals deze bijvoorbeeld.

Creative Explorer

Bedankt Tedo, daar kunnen we wat mee.

Ik kreeg vanmiddag een tekstbericht van die kennis, waarin hij aangaf dat de motor wel op de andere zijde werkt. Ik zal na het weekend zelf ook even gaan kijken en de module van links naar rechts verplaatsen. Kijken welk effect dat heeft.

Zoals het nu lijkt, kloppen de symptomen met een kapotte module, alleen werkt de module wel op een de andere deur.

Is de module van achteren uitwisselbaar met voor?
Nothing beats a TurboCharger!

Tedo

Er is mij verteld dat er verschil zit tussen links en rechts, niet tussen voor en achter.
Toen ik echter een Clio module van rechtsvoor rechtsachter plaatste in mijn Megane, ging het raam daarna andersom werken. Echter is hier ook een oplossing voor, door de motorbehuizing 180 graden te draaien (en zo de polariteit ervan om te keren).

Heeft je kennis de complete unit (dus motor incl. module) aan de andere zijde geprobeerd?
Of slechts de motor? In het eerste geval zou ik toch denken dat de comfortmodule nog (enigszins) werkt. Het kan ook nog zo zijn dat 'ie door het verplaatsen weer even is gaan werken, maar toch wat gebreken (van vocht) vertoont.

Creative Explorer

Dat het andersom werkt voor het testen maakt op dit moment niet uit, eerst uitzoeken waar de storing zich bevindt en daarna dingen gaan vervangen.
Ik vermoed dat hij de complete module heeft getest, dus stekker eraf naar de andere kant en stekker erop.

Op dit moment ben ik van huis, dus kan er nu niet zelf naar kijken, maar bij thuiskomst wil ik een andere module aan die van rechtsvoor hangen en kijken wat er gebeurt.
Mocht die kant dood blijven, waar moet ik dan gaan kijken? Loopt de controle deels door de UCH en waar zit dat ding?

Mijn excuses dat ik nu niet concreter kan zijn, maar ik waardeer het meedenken.
Nothing beats a TurboCharger!

Creative Explorer

Vanavond zelf maar even wezen kijken en het is inderdaad de comfortmodule, ik heb de complete unit van ra naar rechtsvoor gezet, zodat die het in ieder geval doet en nou moet hij zelf maar even een andere unit opscharrelen.

Bedankt voor de tips!
Nothing beats a TurboCharger!

Tedo


Tedo

Je hebt drie dezelfde posts gedaan. De comfortmodule zit bovenop de raammotor, en betreft het zwarte deel waar je de stekker op aansluit.
Hier te zien onder de raammotor:



En dit is 'm los:



9 van de 10 keer is dat de boosdoener.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev