Advertenties


iDE, doen of niet doen?

Gestart door Brandon, 13 juni 2014, 17:00:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandon

Geachte mede-Mégane rijders,

Aangezien dit een van mijn eerste posts is, zal ik gelijk een klein introductieverhaaltje typen op deze plek. Mijn naam is dus Brandon, 23 jaar oud en woonachtig in Borne. Toen ik op mijn achttiende mijn rijbewijs haalde, hadden mijn ouder als tweede auto een zwarte Mégane I phase II 1.6 16v RXi uit '99. In deze auto heb ik toentertijd de meeste kilometers van het gezin afgelegd en deze kilometers zijn mij altijd heel goed bevallen. De RXi was heerlijk sportief en de motor lekker fel. Een aantal jaar later kocht mijn vader nog een Mégane, dit maal een phase II uit 2001 met dezelfde motor en kleur in Expression uitvoering. Deze auto heb ik een aantal maanden geleden van mijn vader overgenomen nadat mijn Cliootje RSi na een aanrijding fiscaal niet meer in aanmerking kwam voor reparatie. Deze auto mis ik stiekem elke dag nog! Het was een heerlijk gooi en smijt bakkie met het koppelrijke 1.8 8-kleppertje.

Zodoende beweeg ik me tegenwoordig dus voort in de Mégane, wat me goed bevalt qua comfort e.d. Echter kom ik dus uit mijn heerlijk snelle Clio terecht in een toch ietwat futloze Mégane. Dit gevoel blijft elke dag enigszins knagen en regelmatig struin ik Marktplaats af naar een leuke vervanger. Ik heb al verschillende leuke auto's gezien, denk bijvoorbeeld aan een Golf IV, 206 enz. Toch blijft mijn hart elke keer weer tegen me spreken dat ik voor een mooie karaktervolle Renault moet gaan. Hierbij is mijn oog vooral gevallen op een phase II Coupé. Zoals jullie weten zijn deze auto's geleverd in de prachtige iDE uitvoering met bijbehorende twee liter motor. Ik weet echter dat deze motor een behoorlijk zorgenkindje kan zijn, maar hierover lees ik zeer uiteenlopende verhalen. De een zegt; absoluut nooit aan beginnen, terwijl een ander weer roept; met kleine modificaties is het een prima blok!

Sinds vandaag kwam ik er via Marktplaats achter dat de phase II in het laatste bouwstadium ook is geleverd met een non-iDE 2.0 16v. Alleen blijkt het vinden van een Coupé met zo'n motor een zoektocht naar een speld in een hooiberg. Ik kan me voorstellen dat zo'n twee liter een verstandiger keuze is, echter valt de auto die ik op Marktplaats tegenkwam nog net buiten m'n budget. Een iDE is er al voor zeker de helft van dat geld, weliswaar minder luxe, maar overkomelijk.

Door al deze verschillende meningen zie ik door de bomen het bos inmiddels niet meer, vandaar dat ik hier zelf nog een keer om advies vraag. Doen of niet doen zo'n iDE? :)

Rogier

Ik ga de tekst niet helemaal lezen  :q. Mijn ervaring binnen de club is met een IDE auto niet doen zonde van je geld. Je kan beter een normale 2.0L pakken

Brandon

Haha vond het zelf ook een beste lap tekst nadat ik op verzenden had gedrukt. :P Met een normale 2.0 bedoel je een 2.0 16v zonder de IDE techniek? Wil namelijk graag een snellere Mégane maar wel weer een phase II omdat ik anders het gevoel heb er teveel op achteruit te gaan..

Rogier

inderdaad zonder de IDE techniek volgens mij zijn der wel fase 2 modellen met een 2.0 16v motoren, als je hier en daar op het forum rond kijkt voor de IDE snap je mijn snelle reactie wel denk ik :P

Brandon

Heb inderdaad een 2.0 16v op Marktplaats zien staan, die is van 2002, denk ook niet dat ze er ouder zijn aangezien je daar alleen maar IDE's van ziet. Ik begrijp je reactie zeker haha, wordt echt niet veel goeds over gezegd.. Helaas, want vind het echt super mooie auto's en zonder die problemen was zo'n een perfect geweest voor me.

mark29

Maar als je een goede hebt, waar alle modificaties aan gedaan zijn, en het blok mooi schoon is.
Ga der mee rijden, ga eens vol gas, het trekt goed hard, rijd als een trein. Heb je best wat power.

Het is een zorgenkindje, maar als je verstand hebt van de techniek, weet hoe de boel in elkaar steekt, er is hier een hoop info over te vinden, op google, kom je er wel.
Ik vind het wel een gaaf ding om mee te rijden.
Daarna kwamen de gewone 2 liters, dat waren de f4r motoren, dit rijd ook goed, maar wat tammer.
De ide heeft meer power, meer sportiever rijden.
De megane coupe phase 1 had de f7r motor, dit is ook gaaf, maar zit je wel met een ouder model, net wat jij mooi vind.

Christian de Vriend

F7R is toch meer "hufter proof" wellicht ouwe meuk,maar gaat als een gek.

de IDE,is maar afwachten of je een goeie hebt.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

RobScénic

In de Scenic van 2002 ligt de opvolger van de F7R, namelijk de F4R. En dat is dus de motor die je wilt, volgens mij zijn de 2002 modellen allemaal met de F4R geleverd, ze zijn meen ik in 2001 gestopt met de IDE motor.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Brandon

Een phase I met een F7R vind ik inderdaad ook een hele mooie combi, had liever gehad dat dat blok nog in de phase II lag haha. Wat mark29 zegt heb ik ook vaker gelezen, dat je een goeie IDE kunt treffen. Helaas kun je er motorisch nooit inkijken, al heb ik begrepen dat je bij Renault wel kunt aanvragen of de modificaties zijn gedaan?

Ik heb ook het een en ander gelezen over het afkoppelen van de EGR en het plaatsen van een catch-can na de carterontluchting? Dit zou het vervuilen van de inlaat tegengaan.

IDE's worden ook aangeboden met erg uiteenlopende kilometerstanden, er zijn er bij die nog geen ton hebben gedraaid. Logischerwijs zou ik dan kiezen voor een auto met de minste kilometers, echter een auto met hogere kilometerstand zal wellicht al veel vervangen onderdelen hebben en heeft bewijs op de klok staan dat deze motor het goed doet. Maar ik weet niet of dit wel een goede redenering is.

Ik heb wel redelijk wat verstand van techniek en kan in principe de meeste reparaties en onderhoud zelf uitvoeren, maar ik ben vanwege mijn werk wel afhankelijk van een auto en wil natuurlijk ook kunnen genieten in plaats van om de haverklap stil te staan.

Christian de Vriend

Mijn F7R heeft ook geen EGR en carterontluchting
meer op het gasklephuis,er af die meuk
er moet schone en koude lucht de motor in gaan.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

zoef100

IDE laten staan  Y    teveel mankementen een gebed zonder end zeg maar !

Brandon

Inmiddels ben ik een mooie IDE tegengekomen hier in de buurt, heeft z'n modificaties gehad, goed onderhouden. Hier ga ik morgen mee rijden. Ik zal mijn bevindingen hier wel even posten.

Brandon

Vandaag even naar de IDE wezen kijken en een stukje mee gereden. De auto zag er voor zijn bouwjaar goed uit en reedt lekker. De airco werd helaas niet koud dus dat vind ik wat minder. Kan een kwestie zijn van afvullen maar kan natuurlijk ook duurder uitpakken.

De motor liep mooi rond, hij trok als een beest, dus ik denk niet dat ik hier erg bang voor moet zijn. De brandstofregelaar en rail was vervangen, de distributieriem recent.

Ik zit dus alleen even met de airco en m'n huidige Mégane die ik eerst moet verkopen.

Rohald

Was het aantoonbaar dat de brandstofregelaar en rail vervangen waren?
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

RobScénic

Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev