Advertenties


Elektrisch raam werkt omgekeerd. Hoe resetten?

Gestart door Tedo, 28 mei 2014, 13:28:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tedo

Vorige week ging mijn raam rechtsachter spontaan omlaag (terwijl deze al een paar weken niet meer open en dicht wilde).
Dus bij de Renault dealer omhoog en vast laten zetten in afwachting van de Clio III ph. 3 raammotor met comfortmodule die ik via eBay had besteld.
Want bij Renault zelf kunnen ze alleen het hele mechanisme vervangen à 300 euro.

Toen deze binnen was de module overgezet, en de volgende dag werkte het raam weer... in omgekeerde volgorde.
Dus knop omlaag = raam omhoog en v.v.  8)7
Ik denk dat door het handmatig omhoog zetten het mechanisme "denkt" dat het raam open staat als het dicht is en andersom.

Nu weet ik dat je een raam kan resetten door de bedieningsknop een poosje vast te houden. Maar dit werkt op de een of andere manier niet.

Iemand een idee?

Rogier

de accu eraf halen, 5 min wachten. daarna zal de raam in korte stappen naar beneden gaan, druk je regelmatig op de knop tot de ramen naar beneden staan, herhaal dit met naar boven en je ramen zijn opnieuw ingeleerd ;)

Tedo


Rogier

Ik heb het al verschillende keren moeten doen met mijn eigen ramen :D

Tedo

Het vervelende is wel dat je dan je radiocode (en in mijn geval ook dat van de wisselaar eronder) weer moet invoeren. Maar ik ga het proberen!  :)

Rogier

de radio code invoeren is toch niet zo moeilijk, met het draaiwieltje op de stuurbediening heb je het zo gedaan. De code staat in je boekje ;)

Tedo

Is ook zo. Codes heb ik niet in het boekje staan, maar ergens in mijn administratie.

mauricee93

Waarschijnlijk heb je een verkeerde comfortmodule
Hetzelfde probleem krijg je ook als je de comfortmodule van een Renault scenic gebruikt
Volgens mij is er ook  verschil in de modules voor voor en achter

Als opnieuw inleren niet werkt en het raam met het knopje naar beneden naar boven gaat weet ik 100% zeker  dat dit je probleem is  heb dit zelf ook ervaren

Tedo

Die van de Clio III zijn identiek aan die van de Megane II. Alleen schijnen ze vanaf de phase 3 geupdate te zijn, waardoor ze minder snel stuk gaan. De Megane II heeft die update niet meer mogen meemaken omdat de Megane III er toen al was.

Linksvoor heb ik er ook een van een Clio III en die werkt perfect. Dat er verschil zit tussen links en rechts weet ik, maar voor en achter aan dezelfde kant zou hetzelfde moeten zijn. Deze is eigenlijk van een rechtervoordeur (3-deurs Clio), maar dat zou in principe niet uit moeten maken zolang hij maar rechts gebruikt wordt.

mauricee93

#9
Na mijn weten is er geen verschil tussen links en rechtsachter anders zou je ze. Is moeten omwisselen
Dan weet je het zeker ik kan mij ook iets herinneren dat de kabels van het raam mechanisme  omgewisseld werden bij mijn auto  maar weet dit niet meer zeker het is een tijd geleden
Inmiddels  tevens is dit voor jou niet van toepassing aangezien je alleen de module en raammotor gaat vervangen

Tedo

Sterker nog; ik heb alleen de comfortmodule vervangen. De motor en het mechanisme heb ik laten zitten.

mauricee93

oke daarom maar ik denk toch echt dat het probleem in de comfortmodule zit aangezien ik iemand ken die bij renault werkt
ik ben toen langs hem gereden toen heeft hij meerdere modules geprobeerd die hij nog had liggen waren van de scenic toen werkte de schakelaar bij mij omgedraait.
dus heeft hij mijn oude module weer teruggeplaatst deze heb ik daarna laten repareren door een adverteerder op marktplaats uit almere
tot op heden heb ik geen problemen meer gehad hij heeft het met een soort watervaste kit dicht gesmeerd ( de module)

Tedo

Die adverteerder ben ik ook tegengekomen ja. De module linksvoor heb ik vervangen omdat die gefrituurd was van binnen. Bij die van rechtsachter was niets te zien. Misschien nog wel te fixen.
Ik heb altijd gehoord dat je een temic module (en ook de raammotor) niet van links naar rechts kan wisselen, maar wel van voor naar achter. Het raammechanisme zelf is positie-specifiek.

Tedo

Die adverteerder ben ik ook tegengekomen ja. De module linksvoor heb ik vervangen omdat die gefrituurd was van binnen. Bij die van rechtsachter was niets te zien. Misschien nog wel te fixen.
Ik heb altijd gehoord dat je een temic module (en ook de raammotor) niet van links naar rechts kan wisselen, maar wel van voor naar achter. Het raammechanisme zelf is positie-specifiek.

matthew

Kijk uit als ze gefrituurd zijn.

En vervang niet alleen je module, controleer ook of de pennetjes in de stekker niet te ver uit elkaar staan.
Daardoor kun je dus je frituur krijgen.

We hebben paar maanden terug in 2 weken tijd 3 auto's afgebrand gezien daardoor.

Maar wat betreft werkt andersom zit hem idd in de module zoals al eerder gezegd.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev