Advertenties


Hoort dit zo bij de parafaan?

Gestart door wickydude, 11 mei 2014, 21:21:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wickydude

Hallo,

Ik had wat water bij de voeten van de passagier, dus ik wilde eens checken of dat misschien bij de parafaan vandaan kon komen. Ik moet hem nog los halen (beetje te nat buiten), maar ik zag wel dit:


Kan iemand me zeggen of dit zo hoort? Er zit ruimte tussen het plastic en het rubberprofiel.
Het rubberprofiel zit geklemd op de soundproofing, maar dat is zeiknat en zakt nogal uit.
Het lijkt haast of er ergens een verbinding mist?

Tedo

Ik heb dat ook bij een van mijn auto's. Hoort niet, en is veroorzaakt door verstopte afvoeren onder de parafan. Dus: water/vocht. Dit kan je verhelpen door je ruitenwissers te demonteren, vervolgens je parafan en dan kan je de afvoergaten doorprikken.
Volgens mij is er verder niet heel veel aan te doen, om een nieuw board te plaatsen moet bij kans je (halve) motorblok eruit.

wickydude

Thanks. Dan maar ff loshalen van de week als het droog is buiten.
Als het zoveel werk is om dat deel te vervangen, misschien maar ff wat met tie-wraps proberen.

Roy (Coup a One)

Mocht je de parafan los gaan halen, probeer dan ook de gehele de afvoer goed schoon te maken (anders heb je het zelfde probleem zo weer) en als tip zou je hor gaas (zwart) aan de binnenzijde v.d. parafan kunnen monteren om zodoende het grofste vuil buiten te houden!

Tedo

Kan wel Roy, alleen verstopt dan het gaas weer met kleinere zooi. Gewoon regelmatig checken of de afvoergaten vrij zijn.

davey28

Ik had ook lekkage bij de passagierskant. Bij mij werd dit veroorzaakt door een verstopte afvoer van de airco. Ik heb onder mijn uitlaat de afvoer gereinigd want die zat verstopt met zwarte drap, en het afdekkende rubberen kapje eraf getrokken. Geen problemen meer sindsdien.

wickydude

Ik heb net de boel even losgehaald. De opening aan de bestuurderszijde zat aardig dicht, er stond nog een plasje van de regen van vanmiddag. De andere kant was beter, maar liep ook niet heel snel door. Even de tuinslang er op en het loopt allemaal weer goed weg  :)

Nu nog eens naar de airco afvoer kijken als ik tijd heb.

En even naar de achterkant, want er stond water in de bak van het reservewiel  >:(
Meestal de kitrand van die bak, als ik hier goed gelezen heb?
Ik zag wel dat de hemel waterkringen vertoont, maar die was nu wel droog. Dus dat is bij een eerdere eigenaar gebeurd. Via de antenne waarschijnlijk.

wickydude

De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk veel onder bomen geparkeerd of zo, want er lag gewoon een zooi humus onder het plastic.

Andere kant net zo.

Tedo

Bizar... Maar goed dat het opgelost is nu.

homan111

Ik heb het probleem met de waterafvoer ook gehad. Parafen schoon gemaakt en klepjes zijn verwijderd. Echter blijft bij mij tijdens een regenbui dit probleem aan de rechterkant terugkomen. Zit helemaal aan de rechterkant, dit gebeurt alleen als je wat harder rijd en het wat harder regent. Dan klotst het behoorlijk. Garage heeft ook de airco afvoer gecontroleerd maar ze kunnen echt niks vinden. Het blijft maar terugkomen. Zit echt helemaal rechts, lijkt ongeveer in de beurt te zitten van de recht raamspijl. Dat rubber heb ik trouwens ook...dit schijnt bij heel veel auto's vand iT model zo te zijn. Hier doen ze verder blijkbaar niks aan....iemand enig idee wat bij mij het geklots nog zou kunnen veroorzaken...

Harm2

Ik had hetzelfde probleem, klotsend water onder de voorruit. Bleek toch een verstopte paravan te zijn. De afvoerslangen van de paravan hebben helemaal onderaan een soort klepje dat open en dicht kan, drukt zichzelf open als er water doorheen moet. Daar schijnt nu het probleem te zitten, bij dat klepje hoopt rotzooi zich op en het water kan niet meer weg. Nu heeft mijn garage een 'modificatie' uitgevoerd, schijnt bekend te zijn bij Renault garages en komt erop neer dat ze de afvoerslang afsnijden/zagen vlak boven het klepje. Klepje weg, probleem weg. Bij mij is het nu in ieder geval helemaal verholpen.
En verder regelmatig de afvoergaatjes bovenop de paravan schoonmaken en leeghalen van blaadjes, besjes en andere rommel.

Succes!
Huidig: Megane II Grandtour Techline
Ex: Megane I Break RXi, Clio S, 5GTS

Harm2

Over het water in je kofferbak: als je een trekhaak hebt de doorvoer van de kabels van buiten naar binnen eens controleren, daar wil nog wel eens water binnen komen. En anders is het vaak de naad tussen de bak van het reservewiel (kunststof) en de carrosserie. Het beste is om de hele reservewielbak te (laten) demonteren, een goeie nieuwe kitlaag er tussen en weer monteren. Je kunt ook van binnenuit dichtkitten (hangend in je kofferbak), maar dat is minder netjes en minder ideaal qua oplossing, maar wel makkelijker zelf te doen.
Tot slot kan lekkage in de kofferbak ook nog komen van de achterlichten, als die een beetje scheef gemonteerd zitten of het rubber zit niet helemaal goed, dan komt er water binnen, wat in de kofferbak uitkomt.

Iemand in de kofferbak laten zitten (bank even plat) en dan de tuinslang erop helpt soms om de plek te vinden. Bovendien heerlijk met die 26 graden morgen  :)
Huidig: Megane II Grandtour Techline
Ex: Megane I Break RXi, Clio S, 5GTS

mark

Als je een trekhaak hebt, kijk dan vooral bij het stuk waar die 2 dikke stangen van de trekhaak de kokers van de auto binnen gaan.

Als dat niet goed is afgekit, loopt het water hier naar binnen en komt het bij het reserve wiel te liggen.  ;)

wickydude

#13
Thanks, heren. Ik had het al eens ergens gelezen inderdaad.
Toevallig vandaag de achterlichten en de bumper er af gehaald.
Gapende gaten bij de trekhaakbalken  >:(

Flinke zooi kit er in gedaan, waar je nu kit ziet zat dus veeeeel ruimte. Ik hoop dat het blijft zitten. Maar eens kijken of het helpt.


mark

#14
Goed bezig.  !-!

Helaas kom ik dit soort praktijken steeds vaker tegen op m'n werk. ( af en toe ook bij auto's die de dealers in onderhoud hebben.)  8)7

Dat snap ik nooit, die mensen betalen een bult geld voor het werk dat je doet.
En dsn moet je ook het spul netjes op de juiste manier afbouwen.  !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev