Advertenties


Welke banden?

Gestart door Boris-Djurre, 22 februari 2014, 19:24:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Boris-Djurre

Ik heb, begin dit jaar een Megane Coupe 2.0IDE gekocht (2001).

Die auto heeft een tijdje stil gestaan, banden waren ook te zacht (kwam er helaas pas achter toen ik na 150+ km thuis kwam, heb dus een beetje te lang op te zachte banden gereden, met tot 150 km/u), daarnaast zitten 2 banden rond de 2.0 mm, de andere 2 zijn wel veel beter, maar helaas was juist 1 van die banden veel te zacht, dus wellicht inwendig beschadigd.

Lijkt me dus verstandig om een setje nieuw rubber aan te schaffen.

Ik heb even vergeleken op autobandenmarkt, ik kan altijd nadien nog even kijken of het bij een fastfitter voor vergelijkbaar geld lukt (kale prijs autobandenmarkt + ca 50 euro voor erom heen leggen bij dichtsbijzijnde garage).

Het gaat om 195/50/16, op een 'sportieve' auto, dus wil graag ook fatsoenlijk sportieve banden.

Om niet gelijk leeg te lopen heb ik even geselecteerd op max 110 euro (dan kom je dus uit <500 incl montage):

- Toyo Proxes T1-R  (84 euro)
- Vredestein Sportrac 3 (95 euro)
- Conti Sportcontact (103 euro)

Welke zouden jullie doen? Liefst met ervarings-onderbouwing :-)

mark29

proxes is een beetje eng in de regen.
je hebt wel verschillende soorten banden kwa eigenschappen nu.
ik rijd op michelin pilot exalto, kan hard door de bochten in de regen en met zonnig weer, erg fijne band met veel grip.

J to the H (Jeroen)

Ik ben persoonlijk fan van de Michelin Energy Savers, had ik onder mijn eerste meg. Vraag me niet welk exacte type.. Dat weet ik ff niet meer.
Maar ik was tevreden over de grip en het rolgeluid.


mark29

Energy saver is een fijne band, maar de wang is erg soepel, dit is absoluut geen sportieve band, dat zoekt hij wel volgens mij namelijk.

Roadkill (Michiel)

Persoonlijk vind ik de Energy savers meer dan ruk, sterker door de ES komen er bij mij never nooit meer Michelins onder, zelfs met een 1,4 16v was geen bocht meer normaal te nemen of normaal weg te rijden bij een stoplicht als het regende.

Ik rij momenteel met Hankook banden, en moet zeggen dat deze echt zeer goed bevallen, regen? dat merk ik enkel omdat mijn ruitenwissers dan aanstaan maar niet aan de wegligging.

Ik heb met aardig wat auto's behoorlijk veel verschillende banden versleten, zeker ook door (te) sportieve rijstijl, en mijn favoriete merken zijn op:
1 Avon (juiste type weet ik niet meer,slijt wel wat harder dan gemiddeld, maar op droog wegdek niet te verslaan)
2 Hankook (met stip 1e keer maar bevallen mij heeeel erg goed, veel grip op droog en net zoveel op nat in mijn beleving, en stil, verbruik lijkt enkel wel wat toegenomen te zijn maar dat kan komen door dat ze breder zijn dan de vorige set, en dat ik misschien weer iets sneller rij?
3 Bridgestone (Potenza dacht ik) Net als de Hankook, maar wat minder stil en iets minder grip op nat wegdek (maar ruim voldoende)
4 Als outsider de Roadstones, erg fijne banden voor heeeeeeeel weinig geld, maar onder de juist niet sportieve Peug Partner 1.8 diesel.......

Mijn top 3 slechste banden:

3 de Maxxis die ik ooit gekocht heb voor onder de MTB ;)
2; De Michelin Energy savers, dan nog liever de Maxxis onder de auto :(
1: Landsail: deze banden zijn misschien leuk voor drifters, normaal een hoek om in de regen was op het laatst geen doen meer, sterker de auto stond voor de deur, maar heb mijn vriendin verboden om er nog mee te rijden.... (ben zuinig op het gezin)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Boris-Djurre

bedankt voor de reacties, Hankooks had ik nog niet bekeken. qua naam nooit echt aan gedacht.
Onder de clio Williams had ik  Bridgestones RE720, verschikkelijk goed. maar volgens mij niet meer verkrijgbaar.

Ik wil dus idd een wat sportievere band, die best hard mag slijten. Beetje lawaai maakt me ook niet uit, ze moeten alleen binnen budget (500 incl montage) vallen en liefst redelijk sportief zijn. Dus niet iedere bocht het uitgillen zoals veel eco banden.

Roadkill (Michiel)

De Hankook's heb ik via Popgom.nl maatje 225/45/17 voor 436 euri inclusief alles (voor 4 banden)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark

#7
ik rij zelf op dunlop sp sport fastresponse maat 195/45R16
zit je rond de 85 euro de band.

Het zijn super goeie bandjes, ook zeer goed geschikt voor het sportieve gebruik.

ze kleven op de weg, en heb al eens 1 op 17 gehaalt met deze banden. (toen ik erg mijn best deed natuurlijk  ;) )
Als ik weer nieuwe banden nodig heb dan komen deze er weer onder.  !-!

conti's raad af deze hebben meestal de nare gewoonte om aan de buitenkanten van het profiel af te slijten.
Ben ik geen fan van.

Toyo's gaan nog wel, voor normaal gebruik, maar hebben niet zo veel grip als de dunlop's
Heb ze ook nog niet onder een sportieve auto mogen monteren.

De vredestein's gaan nog wel redelijk.  ;)

hopelijk heb je hier wat aan.  !-!

Boris-Djurre

zeker heb ik daar wat aan!
Dunlops rond het budget, in de juiste maat: sport blu response, 110 euro, dus dat kan! Maar dat zijn Bluresponse...geen fastresponse. Ik zal dus op andere sites moeten zoeken, autobandenmarkt heeft ze niet.

Conti's vallen af, op basis van eigen en andermans advies.

mark29

Continental zijn ook fijne banden om te rijden, maar inderdaad beetje ongelukkig profiel wat vaak zijkanten weg slijt.
Michelin heeft hier minder last van, alleen die energy savers drogen vaak uit aan de binnenkant, moet ze dan vaak afkeuren op droogte scheuren.
Maar mensen die veel rijden zullen dit niet meemaken, voordat ze uitdrogen hebben die de banden al op gereden.

Bridgestone is ook fijne band inderdaad. Dunlop ook geregeld droogte schuren.
Chinese banden niet aan beginnen. Banden mogen best wat geld kosten, er is namelijk zoveel verschil in kwaliteit en vooral weggedrag als je een wat sportievere rijder bent. Al naar uniroyal rainsport gekeken? Is ook een fijne band, en betaalbaar. Maar ik blijf bij de michelin pilot exalto.

mark

#10
Met anderhalf jaar heb ik de banden versleten, dus ik heb geen last van uitdrogen.  o-)

Bij mij op het werk valt het aantal uitgedroogde dunlops wel mee, het zijn vooral de goedkope bandjes en de conti's zie ik ook wel aardig veel.
Maargoed dunlop zie ik ook iets minder vaak als de rest.  ;)

blu response en fast response zal wel niet zo veel verschil in zitten hoor.  ;)

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Boris-Djurre op 23 februari 2014, 15:24:54
zeker heb ik daar wat aan!
Dunlops rond het budget, in de juiste maat: sport blu response, 110 euro, dus dat kan! Maar dat zijn Bluresponse...geen fastresponse. Ik zal dus op andere sites moeten zoeken, autobandenmarkt heeft ze niet.

Conti's vallen af, op basis van eigen en andermans advies.

Check Popgom eens, dat word mijn vaste bandenleverancier ;)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Citaat van: mark op 22 februari 2014, 23:13:54
conti's raad af deze hebben meestal de nare gewoonte om aan de buitenkanten van het profiel af te slijten.
Ben ik geen fan van.
Is dat een Conti kwaal? Ik dacht juist dat dit "cuppen" een Megane eigenschap was. Ik heb het ook, en dan voornamelijk met mijn Hankook winterbanden (die verder prima bevallen).
Ondanks dat ik op een set Conti's tot nu toe de meeste km's gemaakt heb (60.000 +), zweer ik bij Michelin, maar dan zeker geen Energy Savers maar wel Pilot Exalto, Primacy HP en Primacy 3. Pilot Sport schijnt ook een goede sportieve band. Maar goed; wel iets duurder dan jij wil uitgeven.
Het B-merk van Michelin, Kléber, is misschien ook nog een optie.

mark29

Cuppen heeft ook een oorzaak he, vaak door te weinig belasting op de banden.

Als je nu dus een extra load banden op je auto monteerd, en er ligt nooit wat in de kofferbak, worden banden eigenlijk te weinig belast en cuppen ze gauw. Dus is vaak ook door een verkeerde banden keuze.
Maar kan uiteraard ook door technisch toedoen, bijvoorbeeld slechte schokbrekers of banden.
Regelmatig wielen van voor naar achter wisselen kan nooit kwaad, maar eenmaal gecupt ben je te laat.

Tedo

#14
Bij mij cup't vrijwel alles onder de Megane II's die ik heb (gehad), zowel voor als achter. Het zijn wel extra load banden, maar het is ook een zware 2.0 grand tour. De 1.6 sedan heeft Michelin's extra load winterbanden, en daar is het niet tot nauwelijks aanwezig. Wisselen doe ik i.v.m. bandenspanningssensoren nooit.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev