Advertenties


vreemd probleem

Gestart door joske75, 16 februari 2014, 16:39:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joske75

Hallo allemaal ik heb sinds gisteren een megane 1.6 uit 1997 en helaas meteen al een groot probleem.

Af en toe als je de auto start doet hij raar. Heeft geen vermogen en het is net alsof ik op 2 of 3 poten rij. Plots onder het rijden werkt alles weer na behoren na enkele honderden meters en doet hij het weer gewoon. Ook moet ik dan tijdens het starten gas bij geven en heeft hij maar 5000 of minder toeren (niet te zien omdat hij pas op 5000 begint. Als die probleemloos rijd loopt hij stationair ook maar op 7500 toeren terwijl als hij koud is rond de 9000 zit. iemand een idee?  Ik las wat over het slangetje van de  mapsensor. Ik heb deze gecondoleerd echter is deze niet gescheurd.


mark29

Ik denk dat je 750 en 900 toeren bedoeld.
Koudstart toerental is altijd iets hoger, dit is normaal.

Maarre die klachten, blijft je koelsysteem mooi op peil??
Stel die oude eigenaar wist dat hij een beginnende lekke koppaking had, is een kwaal van deze motoren, en heeft het toen verkocht. Kan natuurlijk he.
Dus de cilinderruimtes lopen vol met koelvloeistof als hij geparkeerd staat. Wil je de auto starten, gaat die vaak moeizaam en loopt dan wat pruttelend.
Is koelvloeistof eenmaal verbrand dan loopt hij met een lekke koppakking vaak nog erg goed. Temperatuur hoeft vaak ook niet meteen op te lopen.

Dus even peil in de gaten blijven houden.
Overigens is een koppakking van deze auto vervangen niet zo heel spannend hoor.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

joske75

#3
750 en 900 bedoel ik inderdaad. Geeft maar meer aan hoe goed ik met auto's ben!

Ik heb de auto pas gister gekocht.
Tijdens de testrit was er niets vreemds aan de hand. En ik wist van te voren wist dat de temperatuurmeter niet goed werkte en maar tot de helft op ging (thermostaat nam ik aan) De kachel werd wel goed warm.  Na de testrit nar huis gereden 4KM en niets aan de hand. Auto uitgezet en 10 minuten later mijn maat thuis afgezet ( retour +- 8km)  Bij thuiskomt wat gedronken en wilde naar de winkel gaan. Toen ik wegreed begon het. Minder vermogen en raar geluid alsof hij op 2 of 3 poten liep. Na enkele honderden meters kreeg hij een soort van boost en herstelde zich weer. en ben door kunnen rijden naar 2 verschillende winkels zonder problemen.

Vandaag van Maastricht naar Heerlen geweest 26KM en nergens last van. Op de terugweg het zelfde probleem na de start en herstelde zich ook weer na een kilometer.  Bij thuiskomst half uur thuis gezeten en moest even weg en weer het zelfde probleem alleen duurde het nou zeker een kilometer of 4 en besloot door te rijden naar een kennis die meer verstand van auto,s heeft dan mij.  Op 20 meter afstand van zijn adres herstelde zich weer wederom alles en reed hij weer normaal.    Auto uitgezet  en na 2 minuten met hem gaan kijken en weer gestart. Startte normaal maar na enkele seconden begon hij wederom te schokken.  Al met al lijkt hij het pas vanaf de 2de of derde start van de dag te doen. De eerste start van de dag nergens last van. Koelvloeistof lijkt op pijl te blijven.

Ook springt de fan niet aan. Dat was voor mij te verklaren omdat de Thermosstraat niet goed lijkt te werken.  IK heb me hier op het forum liggen in lezen en ergens denk ik idd dat het de koppakking is maar ben geen monteur en heb er geen verstand van verder.

Edit:  net even naar het tankstation geweest nadat ik de auto enkele uren niet gebruikt heb. Hij start en rijd nu weer normaal. Normaal zou het net andersom moeten zijn als we het hebben over lekken van kvs ?

joske75

Net bij de garage laten uitlezen
Hij gaf een fout 57?   iets met de bobine. Dus dat lijkt al weer mee te vallen. Alleen is niet duidelijk welke van de 2. Omdat het probleem niet continu is het niet makkelijk om te testen welke het is. Iemand enig idee hoe hier achter te komen?  Omdat het 2 verschillende bobines zijn is een nieuwe plaatsen geen optie omdat het risico bestaat ik de verkeerde vervang.

Roadkill (Michiel)

Alle twee vervangen, als het goed is zijn ze beide even oud en zullen dan ook beide even ver "versleten" zijn. Maar zou je iets meer je best willen doen op je teksten, dan word alles wat sneller duidelijk.... (en je mapsensor is dood???? aangezien je het slangetje van je mapsensor condoleerd..... ;) )
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

joske75

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 17 februari 2014, 11:48:11
Alle twee vervangen, als het goed is zijn ze beide even oud en zullen dan ook beide even ver "versleten" zijn. Maar zou je iets meer je best willen doen op je teksten, dan word alles wat sneller duidelijk.... (en je mapsensor is dood???? aangezien je het slangetje van je mapsensor condoleerd..... ;) )

Oke, bedankt voor de tip.

Ik zal mijn best doen om tekstueel wat duidelijker te schrijven :)

joske75



Volgende vraag Zoals je kunt zien op de foto staat de thermometer met warme motor maar op de helft. Bij  mijn oude auto's stond die altijd bijna boven aan. Volgens de garage is dit normaal?

Edit de foto werk zo blijkbaar niet. Even een directe link
https://www.dropbox.com/s/gbm7r68i0ixqjpi/2014-02-17%2011.25.31.jpg

mark29


Rohald

Dat hij halverwege komt is juist goed. Bij de een gaat hij er net boven terwijl hij bij de ander er net onder zit.
Maar als hij helemaal bovenin zit, dan is dat niet goed geweest bij je vorige auto :neen:
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

joske75

ow wat raar!. ik heb dit bij mijn polo gehad en de verwarming werd toen ook niet warm. Na vervangen thermostaat ging die mooi omhoog tot onder het rode en werd die ook goed warm.

Maar toch hartelijk bedankt!

Roadkill (Michiel)

Je wilt een Polo toch niet gaan vergelijken met Megane hoop ik he....... (volgens een medeforum lid heb je 2 polo's nodig om enigzins gelijkwaardig te zijn aan een Megane, of ik begrijp Dante niet helemaal.. :D :D :D )
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

joske75

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 17 februari 2014, 14:10:30
Je wilt een Polo toch niet gaan vergelijken met Megane hoop ik he....... (volgens een medeforum lid heb je 2 polo's nodig om enigzins gelijkwaardig te zijn aan een Megane, of ik begrijp Dante niet helemaal.. :D :D :D )

Och weet je wat het is... voor mij is een auto een auto haha. het brengt me van a naar b en het liefste zonder problemen  :)

zoef100

#13
Gooi er maar nieuwe bougies, bougie kabel set , verdeelkap + rotor in wordt tie een stuk beter van !!!!

(niet bij de dealer kopen betaal je de hoofdprijs maar automaterialen zaak , webwinkel oid .)

Als je geen koelvloeistof verlies hebt is je pakking heel .
Als er witte melkachtige drap op je peilstok zit is het wel foute boel .
Drap op je vuldop is meer van koude korte stukjes rijden .

joske75

Citaat van: zoef100 op 26 februari 2014, 15:03:18
Gooi er maar nieuwe bougies, bougie kabel set , verdeelkap + rotor in wordt tie een stuk beter van !!!!

(niet bij de dealer kopen betaal je de hoofdprijs maar automaterialen zaak , webwinkel oid .)

Als je geen koelvloeistof verlies hebt is je pakking heel .
Als er witte melkachtige drap op je peilstok zit is het wel foute boel .
Drap op je vuldop is meer van koude korte stukjes rijden .

Ik heb vorige week de bobine vervangen en het probleem is opgelost. Bedankt allemaal voor het mee denken!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev