Advertenties


Automaat storingslampje

Gestart door marcell, 11 februari 2014, 00:33:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

marcell

Beste forumleden,

Sinds een korte tijd gaat het automaat storingslampje soms heel kort aan en uit.
Het betreft een Megane 1.6 16v RXE uit 1999.
Het gaat om dit lampje:



De auto rijdt verder wel prima, heb alleen sinds vandaag wel het idee dat hij iets hoger in de toeren blijft voor die doorschakelt. Hij functioneert verder wel goed en schakelt ook soepel. Ik heb het idee dat dit meestal gebeurt nadat ik een bocht heb genomen.

Zou de automaatbak olie misschien moeten worden bijgevuld?
Er staat pas 69 000 KM op, maar is wel een lange tijd zeer weinig mee gereden door de vorige eigenaar.
Kan ik de automaatolie ergens peilen? Ik heb gelezen dat vervangen van de olie nog best wel duur is en dan nog maar afvragen of dit het probleem oplost.

Waar kan ik vinden welke oliesoort erin moet? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt weer!

Groet,
Marcel

BadEend

Begin met het laten uitlezen van de foutcode.

mark29

Zoals aangegeven.
Beginnen met uitlezen.
Dan zal er waarschijnlijk een drukregelklep uit komen, die zit achter die zwarte deksel.
Deze vervangen, dan automaatbak olie verversen, dit is een hele procedure, niet iets voor op straat, en dan de automaat herprogrammeren is wel aan te raden.

megcab2000 (Verkocht)

#3
Je zult vast goed gekeken hebben ,maar toch, is het niet dat 'sneeuwvlokje' wat winterstand bak aangeeft (knop links naast aut.pook)?
Al hoort dat dan te blijven branden, maar in deze stand schakelt ie ook later door.

Rem een paar keer hard vanaf zegmaar 80km/u tot bijna stilstand en trek dan gelijk weer op.
Als ie gewoon goed vanaf de tweede trap naar de eerste schakelt zonder bonk bij het weer optrekken, zou ik eerder dat knipperende lampje niet vertrouwen. Bij noodloop/storing zou ie in z'n 3e trap blijven hangen.
Gewoon afwachten, bij mij schakelt ie wat lomper bij heel warm weer.
Ken iemand met een 2003 Daewoo Evanda met 4traps aut, daarbij brandt 'jouw' lampje al ruim 2 jaar zonder verdere storing.
Megane is verkocht

marcell

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ben bij de dealer geweest en die konden geen storing vinden  :?
Beetje zonde van het geld helaas.

Het lampje is dan ook niet meer gaan branden, dat gebeurt af en toe.
Ik heb wel echt het idee dat de automaat (sinds gister) later overschakelt. normaal bij de 55-60 ging die naar zn laatste versnelling en liep die netjes 1500 toeren, nu pas boven de 60 naar de laatste versnelling en als ik dan iets terug zak naar de 60 dan looptie 1800 toeren. Volgens mij is dit ook niet zo heel goed voor mijn verbruik.. Ik heb ook even geprobeerd wat Willem zei, dat gaat in principe zonder problemen. Hij bonkt niet, en nee de automaat staat niet in de 'winterstand' dat gebruik ik echt nooit.

Een automaatbak met maar 69 000 KM kan toch niet naar de klote zijn? Ook al heeft hij langere tijd stil gestaan, ik doe er verder nooit gek mee. Zou het kunnen zijn dat de bak van binnen niet goed smeert en daardoor wat later overschakelt?  Dat drukklep verhaal van Mark klinkt ook wel logisch, alleen dat wordt wel lukraak sleutelen zonder diagnose..

Ik heb ook gelezen dat veel storingen worden verholpen door de bak te 'flushen'/ spoelen, maar dat beweren niet alle automaat specialisten. Ook kan dit geintje al snel 300 euro gaan kosten zonder ik zeker weet of het mijn probleem verhelpt. Ben nu een beetje bang dat er langzaam iets kapot gaat waardoor ik straks nog meer kosten heb.

Hebben jullie enig idee wat er vaak aan de hand is als de automaat later doorschakelt zonder rare geluiden of mankementen?

Ik hoor het graag!

Nogmaals thanks voor de snelle antwoorden allemaal!



mark29

Drukregelklep. Krijgen we geregeld hier in de werkplaats.

Roadkill (Michiel)

Heb je al wel het olie peil gecontroleerd? Zou natuurlijk best kunnen dat het peil kritisch is en als je dan de bocht door gaat komt ie even iets lager te staan, maar dat zou enkel kunnen als er ook elektronisch gepeild word... (en mocht het nu zo zijn dat het peil wat laag staat kan je ook gewoon daar eventueel iets bijvullen, via het peil gat bedoel ik) Alleen geen idee onder welke omstandigheden je moet peilen, draaiende motor, of niet, wel stand de bak moet staan, bedrijf temp of koud...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

megcab2000 (Verkocht)

#7
Slechts 69.000km op de teller bij een 15 jaar oude wagen, zou dat toch even in een paar secondes checken.
Op autoverleden.nl  E2,90 dmv Ideal betalen (update: blijkt toch een k.t site met onterechte afboekingen) en je ziet direct of die km.stand wel klopt.
Megane is verkocht

marcell

#8
KM stand klopt 100% zeker Willem, heb NAP pas erbij en ik ben in contact geweest met de vorige en eerste eigenaar. Hij werd ziek en heeft een lange tijd weinig tot niet kunnen autorijden. Het is ook aan alles te zien dat de auto daadwerkelijk zo weinig kilometers heeft gereden.

Heb voor de zekerheid toch die €2,90 uitgegeven om de kilometerstand te controleren:




Heb zojuist weer een stuk snelweg gereden, drama dat doorschakelen, rij nu 1:8 ongeveer. Soms pakt hij pas bij 3500 toeren de laatste versnelling.. :?

Wat me ook opvalt is dat bij het doorschakelen het toerental niet veel zakt en dat dit heel langzaam gaat.

mark29

Vaak he, rijden oude mensen met automaat, deze mensen rijden meestal ook nog eens weinig.
Dus vaak als je een oudere auto te koop ziet met extreem weinig kilometers is het een automaat.
En zijn vaak nog de dik aangeklede uitvoeringen, die mensen zijn bij een koop van een eventuele nieuwe auto vaak vanalles aan te smeren kwa opties, wat later gegarandeerd een mooie inruil auto word. Dit is slim van de verkopers namelijk. Afgezien van vaak veel lakschades bij die ouderen.

Is wat ik veel tegenkom bij ons in de werkplaats dan.
Dus het is vaak wel te vertrouwen, maar een nap opvragen kan nooit geen kwaad.

He maar een renault dealer heeft hem uitgelezen? Wat gaf je als opdracht? Zo van: lees even die auto uit?
Vaak met uitlezen ziet ie geen storingen, en als er haast is, zoeken ze niet verder.
Ik zou persoonlijk dan met de clip, de uitleescomputer, gaan rijden, dan naar parameters kijken van de automaat, dan kunnen ze zien wat de drukken zijn in de automaatbak, temperatuur, wat gebeurt er bij overschakelen enz enz. Dan moet je probleem toch wel boven komen.
Kost iets meer tijd, maar heb je wel een fatsoenlijke diagnose, wat kost uitlezen? 30 euro ofzo? dan proefrit met clip, zeg maar half uur a uur diagnose kosten. En je weet waar je aan toe bent. Deze klachten komen er vaak binnen bij renault dealer hoor, tenminste bij ons wel.

megcab2000 (Verkocht)

Dan vind ik het sowieso een goede koop met zo'n mooi lage km.stand, die klopt.
Heb zelf deze week 4x een km.stand gecheckt, omdat ik voor iemand een automaat zocht. Drie keer klopte die totaal niet.

Maar, ik ben slechts een ervaringsdeskundige, die andere techneuten hadden al ergens geschreven, dat je bij zo'n storing (lampje of slecht doorschakelen) de motor niet moet afzetten bij aankomst garage voor diagnose. Bij herstarten reset de storing.
Drukregelklep kan best kloppen, hebben zelfs 2006 meganes nog last van. Er mee proberen te leven of zeker E600,-/E700,-  uitgeven aan reparatie.
Voor dat bakfluschen incl nwe olie had ik Tunex al eens om advies gevraagd, die geven geen enkele garantie dat ie daarna vloeiender schakelt (en kost E300,-).
Megane is verkocht

mark29

Niet elke automaat word blij van flushen hoor.
Inderdaad, als storing aanwezig meteen naar dealer. Of de monteur laten rijden met clip erin tot de storing optreed.

marcell

@Willem een goede koop vind ik het bij nader inzien niet meer, als het me 700 euro gaat kosten.
Heb de auto pas een half jaar.

Rijden tot de storing optreed of de monteur laten rijden tot de storing optreed word ook een drama denk ik, vaak gebeurd het namelijk niet. Nu brand het storingslampje ook niet, vanmiddag 40 kilometer gereden zonder lampje te hebben gezien, maar hij schakelt wel continue erg traag door naar de volgende versnelling. Zolang er geen lampje gaat branden zal hij ook geen foutmeldingen geven. Eigenlijk brand er geen lampje, maar is de storing (traag doorschakelen) er wel continue aanwezig. Gisteren zag ik het lampje wel heel kort branden, sinds dat moment is traag doorschakelen aanwezig.

Ik heb weinig zin meer om naar die dealer te gaan waar ik vandaag ben geweest. Had het gevoel dat ik met een oude auto niet welkom ben ofzo. Ze schuiven je probleem meteen maar weer af op het feit dat de auto oud is is en de investering niet waard is. Daarnaast had ik ook het idee dat ze er geen zin in hadden. Voor mij is de auto wel een investering waard, aangezien er ook een G3 installatie in zit en ik veel kilometers maak.


marcell

Beste forumleden,

Vandaag heb ik wat filters vervangen en toen kwam ik erachter dat de stekker op de foto (waar de 1 bij staat) los lag.
Deze moet vermoedelijk worden aangesloten op de aansluiting (waar de 2 bij staat) ??

Zou dit iets te maken kunnen hebben met het het storingslampje van de automaat bak?
Of hoort deze stekker los te zijn?

Ik hoor het graag!

Foto:



mark29

Waar die stekker van is geen idee.
Maar op nummer 2 hoort zowiezo geen stekker!!
Dit is je meerstandenschakelaar, deze word afgesteld, door met meet pennen op die 2 aansluitingen aan te sluiten en dan de schakelaar te verstellen tot hij een bepaalde waarde in ohm aangeeft.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev