Advertenties


Koppeling op?

Gestart door juul, 6 februari 2014, 22:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juul

Vandaag is het mij opgevallen dat als ik weg wil rijden na stilstand dat ie met optrekken wat raar, zal mijn best doen om het te beschrijven.
Op het moment van wegrijden laat ik de koppeling opkomen en geef ik langzaam gas bij(gewoon wegrijden dus), als het koppelingspedaal
dan bijna bovenin is dan gaat de auto schudden/trillen, net alsof je te weinig gas geeft.
Als ie dan nog wat hoger komt is het in een keer over en dat zonder dat ik meer of minder gas geef.
Ook geprobeert met een hoger toerental weg te rijden maar het probleem blijft. Op een gegeven moment na een kleine 4-5 min rijden en ik stop dan is het weg.
Ook merk ik de laatste tijd dat ie wat moeilijker in de versnellingen wil en dan voornamelijk de 1 en achteruit.
Is dit een teken dat mijn versnellingsbak kapot gaat of mijn koppelingsplaten opraken.
Hij heeft nu een stand van iets meer dan 214.500. 

Hoop dat het niet te duur wordt want wil van de zomer een andere kopen i.v.m. de komst van de 2e kleine.


Gr Juul

korte

ik denk je bak, bij een koppeling die op zijn einde zit krijg je de problemen die heb omschreven dan kom je dus letterlijk steeds minder vooruit, veel toeren alsof ie 'slipt' zeg maar. Heb je je bakolie al eens gecontroleerd? Als die niet meer helder is heeft ie zijn beste tijd wel gehad, als er slijpsels inzitten weet je eigenlijk ook al voldoende.

Heb met een andere auto ook een dergelijk iets gehad, probleem zat 'm toen niet in bak/koppeling maar schokken/afslaan kwam toen door een defecte lambdasensor, dat ding meet je de waarde van je uitlaatgassen, als deze afwijken dan regelt je computer alles bij om tot de juiste waarden te komen. Maar dat ding werkt pas goed bij een bepaalde temp. en heeft een interne gloeier zodat jij er als bestuurder niets van merkt. Die dingen willen wel eens kapot gaan en werkt de sensor niet meer met het gevolg dat je auto zelf gaat bijregelen/aanpassen, wanneer je uitlaat dan op temp is na X aantal minuten dan heeft ie de juiste temp en werkt ie weer naar behoren.... Totdat ie uiteindelijk helemaal kapot gaat.

Maar weet niet hoe dit bij een Megane zit, dus beste is even uitlezen op mogelijke foutmeldingen, luisteren, voelen bij schakelen, bakolie eens verversen en eens langs een garagebedrijf gaan, wel doen want uitstel betekend uiteindelijk meer ellende. 

mark29

Bakolie even verversen kan nooit kwaad.
Ik verdenk ook je koppeling.

Ga in je auto zitten, start de motor, zet hem in zijn 3. Probeer dan weg te rijden, laat de koppeling goed werken, rijd hij wel weg, dan slipt je koppeling dus.
Slaat hij af, dan is je koppeling op zekere hoogte goed.

Heb je ook dat als je op de snelweg rijd en en ineens volgas gaat, de toeren omhoog springen maar de auto niet versneld? Dit is vaak ook bij versleten koppeling.
Een koppelingsetje heb je ongeveer voor rond de 150 euro, dus dat is wel te overzien.

Paul

heb je geen koelvloeistoflekkage bij je thermostaathuis.?
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

juul

Hij trilt alleen als ik wegrij en niet als ik doorschakel naar 2 of hoger.
Bakolie ga ik even nakijken en koelvloeistof ook, al is die sinds anschaf altijd het zelfde gebleven.
Hopen dat het morgen even droog is dan kunnen we even kijken.

korte


juul

Heb er nog niet na kunnen kijken. Alleen het inde 3 wegrijden en dan slaat ie gewoon af. Van de week maar is kijken naar de rest.

juul

Nou vandaag is mijn vrouw gestrand en bleek de koppelingsplaten en drukgroep versleten volgens de Anwb.
Auto nu gelukkig voor de deur, gaat zeer moeilijk in de versnelling maar pakt hem niet. Dus je moet hem er echt in duwen en dan pakt ie hem gewoon nog niet.
Iemand een richtprijs met wat dat ongeveer zou kunnen gaan kosten?

Christian de Vriend

complete koppelings set kost rond de 150€ dacht ik.

maar ik denk nog steeds dat het 1 of meerdere bak/motorsteun(en) zijn die het probleem geven.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

juul

Nou Anwb is erbij geweest en de kans is zeer groot dat het toch aan de koppelingsplaat en drukgroep ligt.
Aangezien me dit net zoveel kost als de auto toendertijd gaat ie weg.
Heb al een andere auto en wel een Renault Laguna 1.8-16v Expression Grand tour van 2002.

Hierbij mag dit topic op slot.

Paul

Jammer van de megane, maar gefeliciteerd met je laguna. Daar hebben ze ook een leuk clubje voor   !-!
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

juul

Hierbij nog even een foto van de nieuwe auto.

Xanquezer (Frank)

Nice man,  nieuwe bak juul?
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Karin

Mooie auto Juul, ik hoop dat je daar minder problemen mee gaat krijgen dan wat je de afgelopen tijd had.

BadEend

Hele vooruitgang, denk ik zo. ;)
Mooie auto!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev