Advertenties


Megane smoort / houdt in de eerste paar 100 meter vanaf de 2e start van de dag ?

Gestart door megane77, 1 februari 2014, 13:29:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

megane77

Mijn megane I 1.6e classic RT uit 1997 heeft sinds deze week sinds de vorst opeens kuren. De eerste keer dat ik op de dag start en rijd is er niets aan de hand. Alle volgende keren van de dag (hij staat maximaal een uur stil dan) dat ik wil rijden, start hij prima, maar als ik dan vervolgens weg probeer te rijden houdt hij in (ik kom nauwelijks vooruit) en vliegt het toerental heen en weer. Na wat spelen met de koppeling en het gas is het dan na een paar honderd meter opeens voorbij en pakt hij het gas gewoon weer op en dan is er verder niets meer aan de hand. Als ik hem voor een minuut uitzet ook niet. Het is alsof hij verzuipt of geen lucht krijgt. Ik snap alleen niet waarom hij dan de eerste keer van de dag wel normaal start en waarom het na een paar honderd meter gedoe weer weg is dan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

joske75


Dennis Postma

Klinkt mij als het bekende 1.6e eufel.

Is het slangetje van je mapsensor nog heel en niet gescheurd?


megane77

De mapsensor-slang is nog heel. Die heb ik een paar jaar geleden vervangen toen hij stotterde in bochten.
Het inhouden heeft de auto een week lang gedaan, de week dat het vroor of net boven nul was. Maar elke keer pas vanaf de 2e start van de dag. Toen de temperatuur weer boven de 5 graden bleef, was het probleem verdwenen.
Ik denk dat een sensorstekkertje het probleem gaf door vocht (er was door openen motorkap sneeuw onder de kap gekomen, ja stomme actie  8)7, ik weet het). Maar of dat klopt weet ik pas als de temperatuur weer gaat zakken en het probleem zich niet meer voor doet. Ik hoop dat het nog even koud wordt voor de lente echt aanbreekt.

musje83

Probeer eens een flesje (goede) injectiereiniger. Kan sowieso geen kwaad met dit weer. Liefst op een halve tank. Helpt de injectoren, kleppen e.d. behoorlijk.

Verder is het aan te raden je brandstofpomp te controleren alsook je koelvloeistoftemperatuurmeter. Tot slot (van wat ik weet  :P ) kan het ook je MAP-sensor zelf zijn, die hoeft niet fysiek beschadigd te zijn om storingen te geven. Even naar de sloop en ter plekke omwisselen om te proberen, dan weet je dat ook zeker.

Succes  !-!

megane77

Even een update:

Het inhouden meteen na een lauwe start hield spontaan op na een week of 2. Het werd niet nog een keer rond de 5 graden dit voorjaar, dus ik kon er verder niets over zeggen, d.w.z. of het buitentemperatuur-afhankelijk was, totdat het wederom rond die temperatuur was. Inmiddels is het dat sinds kort weer geweest, en het probleem kwam niet terug.

TOTDAT ik de volgende stomme fout maakte: dop van de ruitensproeiervloeistof vergeten terug te plaatsen na het bijvullen. 8)7 Acuut kreeg ik weer dezelfde problemen: geen probleem bij koude start met wegrijden, bij warme ook niet, maar na lauwe start (zeg na circa 3 kwartier stilstaan) weer de eerste paar minuten inhouden, ongeveer niet vooruit te krijgen.

Langs garage gereden. Bleek de eruit gelopen vloeistof in de stekker bij de ECU gelopen te zijn. Gereinigd en siliconenspray op stekker. Probleem over, rijdt weer als een zonnetje.  :grin:

Misschien dat iemand hier nog iets aan heeft. Iedereen bedankt voor het meedenken!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev