Advertenties


Megane motor lampje knippert+probleemomschrijving

Gestart door yupyup, 22 januari 2014, 15:46:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

yupyup

Halle mede renault eigenaars,

ik zit sinds eergisteren met het volgende:

bij optrekken stoplicht begon de megane opeens onregelmatig te lopen, ook begon het motor lampje te knipperen (deze bleef dus niet branden).
Auto uitgezet en opnieuw gestart, lampje knipperde niet meer, maar liep wel nog onregelmatig. Hierop door naar werk gereden wat nog maar 750meter was (auto stonk ook na dit stukje  te hebben gereden, kan de geur niet thuis brengen)
Als je onder de motorkap kijkt zie je ook dat stationair de motor op en neer "danst"
Hierop gelijk terug naar huis gereden en lampje ging weer knipperen.

Wat op valt is dat als men auto start lampje niet gaat knipperen maar pas als men 500meter ofzo gereden heeft.

Vandaag bougies vervangen , zonder resultaat. Wat wel opviel 1 van de bougies zat er wat losjes in en was erg vervuild met olieachtige substantie.
Na de dealer gereden zojuist en gevraagd de melding uit te lezen aangezien deze pas onder het rijden aanspringt. Dealer had het druk en of ik ff 1.5uur wou wachten voor het uitlezen..
Hiervoor had ik dus geen tijd ivm werk en dealer weigerde alsnog uit te lezen en moest maar wachten ook al zou de melding verdwijnen als ik de auto uit zet... wat een service..

Op de terugweg lanmpje niet meer aangeweest. Wel merkt je nog steeds dat de megane zich inhoud bij het schakelen en hapert maar eenmaal op "snelheid" bij de juiste versnelling merk je niks. Bij thuiskomst weer rare stanklucht wat niet valt thuis te brengen (verbrande benzine/olie)?
Iemand enig idee?

Betreft een RENAULT MEGANE; GR TOUR 1.6 16V uit 2004 (117k km)


Roadkill (Michiel)

Bobine zou heel goed kunnen, ff 1 voor 1 loskoppelen om te kijken of ie dan op 1 cilinder niet anders gaat lopen en op de andere cilinders wel, zo ja dan zou ik ze meteen alle 4 vervangen.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

yupyup

#2
Bombine loskoppelen had ik idd ook al geprobeerd.
Bij loskoppelen 1+4 viel de motor uit gelijk.
Bij loskoppelen 2 merkte je verschil, bij loskoppelen 3 merkte je minimaal verschil vergeleken met de andere bombine's maar toch klein beetje verschil, dus is deze dan wel defect ?

NB: is het normaal dat er wel eens olieachtige substantie aan een bougie kan zitten?

Olie verbruik auto is normaal, eigenlijk perfect

Jacques

Op MP en internet koop je voor ca 25 euro per stuk nieuwe pen-bobines. Ik zou een set van 4 nieuwe kopen. Dan ben je nog goedkoper uit dan bij de dealer. Alleen de diagnose kost je vaak al 60 euro en dan komen de bobines er nog bij.

mark29

Bobine kapot, zeker weten.
Die olie komt vanuit het carterventilatiegedeelte.
Onder je inlaatspruitstuk zie je het kleppendeksel zitten, als je voor de motor staat, en op op het kleppendeksel zit een verhoging, dit is de carterventilatie.
Meestal lekt er olie langs al die boutjes. En de pakking, hier word een soort kaf gebruikt, lijkt op kit.

Hoe we dit oplossen, is inlaatspruitstuk eraf halen, en dan de carterventilatie deksel eraf halen.
Kleppendeksel laten zitten!!!!! Anders komen de nokkenassen los, maar je moet dan boutje voor boutje eruit halen.
Dus boutje eruit, schoonspuiten, kaf om het boutje smeren, boutje er weer in, met 12 nm vast zetten.
Dit doe je tot je alle boutjes gehad hebt, dan het dekseltje van de carterventilatie goed schoonmaken en ook dichtsmeren met die kaf.

Tenzij je niet weet waar ik het nou over heb, en geen materiaal hier voor hebt, kun je het beter uit besteden.

yupyup

OK als het alleen bobine is dan ben ik nog "tevreden"
Ik hoop echt dat het niks anders is, net vakantie geboekt en betaald.. zou balen zijn als er een dure auto reparatie bijkomt onverwacht  :cry:

voor bobine moet ik letten op speciaal type/merk artikelnummer?

MArk29, mooie omschrijving maar ik ben een 100% leek op dat gebied, idd beter uitbesteden.
Bougie/bobine's wisselen lukt nog wel, dan houd het ver op :)

Tedo

Toen ik mijn grand tour net had (was ex-lease) had ik dit ook. Bleek het motor-verontreinigingslampje te zijn. Hij moest gewoon nodig een grote beurt. Daarbij zijn ook de bobines e.d. vervangen, gasklephuis en injectoren schoon gemaakt. Sindsdien niet meer terug gekomen.

BadEend

Bobines van het merk Beru of Valeo zijn aan te raden.
Zou hem toch voor de zekerheid laten uitlezen, dat is ook mogelijk bij de (betere) universele garage.
Sowieso zou ik adviseren om de dealer te mijden indien niet strikt noodzakelijk gezien de leeftijd van de auto.

Roadkill (Michiel)

En ik raad dan juist de Beru's weer aan (en samen met mij geloof ik de meeste...) doen het in mijn Meg alweer een 110.000 km naar behoren, zorg iig dat er bobines op komen die zijn voorgeschreven voor de 2,0 die zijn gewoon altijd goed.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

yupyup



hier ff een update , net ff de laptop aangesloten van een vriend van me.
Iemand een goede site om bobine te bestellen?

Roadkill (Michiel)

misterauto, nogmaals meteen 4 nemen, ze zijn als het goed is allemaal even oud, en hebben ook allemaal een ongeveer even lange levensduur, dus als er nu 1 op is staan er zo goed als zeker nog 3 in de rij om het ook op te geven.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark29

Er zijn inderdaad verschillen, die van de 2 liter gaan langer mee.
Je had vroegah die met grijze kapje, die sneuvelen, daarna heb je nog een bruin en zwart kapje gehad, gingen ook dood.

Nu worden er steeds bobines met bovenop die gelcoating gemonteerd, deze blijven langer goed en heb ik nog niet kapot gezien.
Daarmee bedoel ik bij ons in de werkplaats, en met de uitritten met de renault route service langs de weg.
Dacht dat die inderdaad van beru waren.

BadEend

#12
Voor de 2 liter worden dezelfde bobines voorgeschreven als voor de 1.6 16v.

Niet iedereen heeft even goede ervaringen met Beru bobines, ik ook niet. (de dealer gebruikt ze ook niet)
Bij de dealer krijg je bobines van het merk Eldor, die zijn volgens mij gebaseerd op die van het merk Valeo aan de groene bovenkant te zien.

Houd met het bestellen bij Mister Auto wel rekening met een levertijd van een week of iets dergelijks.
Bestel ze in ieder geval niet bij de dealer, die rekenen ongeveer 2x zoveel.

mark29

Waarop baseer je dit badeend?
Die bobines die ik hier in de servicebus heb liggen, en op magazijn zijn niet groen in ieder geval....

Roadkill (Michiel)

De Beru's die er bij mij opzitten zijn ook gewoon door de dealer geleverd en geplaatst (met de mededeling; deze zijn normaal voor de 2,0 liter, maar kunnen gewoon op de 1,4 en de 1,6 maar gaan veel langer mee..... , Dit is ook meteen de enige goede ervaring die ik met de officiele dealer heb gehad)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev