Advertenties

wnterbanden onzin

Gestart door hansenn, 16 januari 2014, 10:29:19

Vorige topic - Volgende topic

hansenn

altijd al wel gedacht, winterbanden zijn ronduit onveilig (wanneer er geen sneeuw ligt). En wanneer rijdt je hier in nederland nu op sneeuw?
Op nat wegdek, droog wegdek, platgereden sneeuw en zelfs tot vriestemperaturen zijn zomerbanden gewoon superieur aan winterbanden.

http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/winterbandentest_2009

Laatst ook een andere test gelezen van Autobild, die hetzelfde bevestigd, maar kan deze niet weervinden.

Uiteraard vallen nu alle winterbandenrijders over mij heen  :grin:, maar ach, misschien ontstaat hier nu een interessante discussie

.Erik

Hmm interessante test. Wat ik nog mis bij het natte wegdek-test is de temperatuur. Ik kan me voorstellen dat het geen voordeel geeft wanneer je op nat wegdek rijd bij 20 graden celsius, omdat het rubber van de winterbanden dan te zacht is en dus alle kanten op beweegt.
Sneeuw lijkt dus volgens de test het enige moment te zijn wanneer winterbanden wél zin hebben. En dat is naar mijn mening ook waar ze voor bedoeld zijn. Maar om nou elke dag te bepalen aan de hand van het weer wat voor banden je eronder moet leggen.. dat lijkt me ook geen ideale situatie. Waarschijnlijk toch slim om dus winterbandjes te rijden wanneer de kans groot is op sneeuw, gezien zomerbanden volgens de test (bochtentest) niet eens rijdbaar zijn wanneer er sneeuw ligt.

hansenn

als we de bandenverkopers en vele andere tests mogen geloven, hebben winterbanden nut onder 7 graden celcius. Maar uit een andere test (die van Autobild) bleek dat zomerbanden tot zelfs enkele graden onder het vriespunt superieur bleven.

Winterbanden zijn zo ontworpen dat ze op sneeuw, en alleen op sneeuw, beter presteren dan zomerbanden door de bredere groeven en speciale lamellen.
Ook is het profiel dieper en moet minimaal 4mm bedragen tov 1,6mm voor zomerbanden. Een winterband met minder dan 4mm profiel mag geen winterband meer worden genoemd.
Op ijs doet ook een winterband niets.

Wel schijnt het erg veel uit te maken of je auto ESP heeft

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program

tevens plaats ik vraagtekens bij het temperatuurverhaaltje. Iedereen weet dat wanneer je rijdt de banden warm worden. Ook bij koud weer. Dus.......

http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/

matthew

Het klopt wel dat een goede a merk zomerband (met voldoende profiel dan wel) zich idd uitstekend gedraagd in de winter.

Winterbanden zijn idd gewoon op hun best met sneeuw en ook echt vooral voor sneeuw bedoeld.

En voor die sneeuw koop ik ze dan toch wel, echter deze winter nog niks gezien  :x en dus eigenlijk niet nodig geweest :neen:

Dennis Postma

Wij hebben ze er momenteel ook onder de Volvo. Tot nu toe een beetje spijt van maar ik ben natuurlijk ook geen weerman. Toch merk ik wel verschil tussen de winterbanden onderling. Vorig jaar hadden we er een andere set onder die ook uitstekend reed onder de omstandigheden die we nu hebben maar ook bij de sneeuwbuien die we afgelopen winter hadden.

De set die we nu er onder hebben zitten is beduidend minder prettig onder de huidige omstandigheden. Maar gezien het profiel heb ik er alle vertrouwen in dat ze uitstekend zullen presteren bij sneeuw.

Kortom, niet alle winterbanden zijn hetzelfde.

Roadkill (Michiel)

Vandaar dat er bij mij dus gewoon zomerbanden onder gaan volgende week, enne bij gladheid laat ik de auto gewoon staan,uh oh nee ook bij mooi weer ga ik ik fietsen ;-) (maar nu ik dichterbij werk is dat dan ook een mogelijkheid, bij mijn vorige werk moest ik echt wel met de auto qua afstand)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Karin

Ik heb zelf nog nooit winterbanden onder de auto's gehad die ik gereden heb. Ik kan dus niet meepraten of er nu echt verschil in zit, maar ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad omdat ik geen winterbanden had. En ik heb in de jaren dat ik nu rij toch heel wat winters en ook behoorlijk sneeuw meegemaakt.

BadEend

Dat winterbanden alleen beter zijn bij sneeuw en ijs staat niet meer ter discussie. (te zien aan de bandentesten van de afgelopen jaren)
Het verschil op droog en nat wegdek is de afgelopen jaren wel kleiner geworden, maar is nog steeds best groot.

Roadkill (Michiel)

Ik heb vroeger wel met winterbanden gereden, en ja je staat echt veel sneller stil met sneeuw, maar goed laat het 3 weken sneeuwen per jaar... (op ijs heb je ook aan winterbanden helemaal niks)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

BadEend

Op ijs heb je wel degelijk iets aan winterbanden.
Kijk maar eens naar het volgende filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=ZvRm5dzvWbU

hansenn

hmmm, of zouden vrouwen toch beter kunnen rijden? ;)

.Erik

Blijft een interessant verhaal. Vorig jaar heb ik mee mogen doen met een test van Continental, waarbij we winter en zomerbanden naast elkaar konden gaan testen op een slipbaan. Nou is dat natuurlijk een simulator van glad wegdek, maar in principe wordt dit met water gedaan. Daar waren de resultaten met winterbanden wel degelijk beter, voornamelijk een kortere remweg. Overigens reed ik destijds in mijn eigen auto op winterbanden met minder dan 4mm profiel, en die werkten volgens de continental-lui nog verbazingwekkend goed. Nou is de megane natuurlijk ook een fantastische auto, dus daar twijfelde ik niet aan ;)

Hieronder een verslag van Geenstijl van de test waaraan ik mee deed:

http://www.youtube.com/watch?v=tYMjt3HDugw

BadEend

Dat wegdek is net zo glad als een wegdek met sneeuw of ijs.
Dus dat is niet vergelijkbaar met een gewoon nat wegdek.

Tedo

Leuke discussie.  !-!
Maar goed; wanneer gebeuren de meeste (kleine) ongelukken?
Als er sneeuw en ijs ligt.
Dus daarom toch maar winterbanden wat mij betreft.
Al is deze "winter" natuurlijk nog een lachertje, in 2010-2012 heb ik er zeker profijt van gehad.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev