Advertenties

Spraak Herkenning + functionaliteit telefoon

Gestart door leon1973, 8 januari 2014, 19:41:55

Vorige topic - Volgende topic

leon1973

In Februari 2013 is mijn Renault in bestelling gegaan en in april 2013 is deze uitgeleverd.

Ik heb in eerste instantie bij mijn dealer en later bij Renault Nederland de volgende klacht neergelegd!

Ik vind dat de bediening van de telefoon op een on gebruiksvriendelijk manier moet gebeuren. alles . Bij het opzoeken of draaien van nummers dient volledig op de radio zelf te gebeuren. Het scrollen door de telefoon lijsten is middels de stuur bediening Niet mogelijk! Ik krijg van de dealer en Renault Nederland geen duidelijk antwoordt waarom dit niet via de stuur bediening kan.

Een groot gedeelte van dit probleem zou vervangen kunnen worden door de in de brochure genoemde op pagina 24 genoemde 'spraak herkenning'.

Echter blijkt nu dat dit er ook niet op zit. ik krijg allemaal vage antwoorden, met als uitkomst dat het allemaal niet mogelijk is! Antwoorden als: De radio uit uw lichting heeft inderdaad geen spraak herkenning en u heeft waarschijnlijk een 'First' radio????

In de brochure staat toch echt spraak herkenning!!
De vraag concreet: wat zijn de ervaringen met andere berijders m.b.t. de bediening van de telefoon maar ook zijn er radio's die wel spraak herkenning hebben zoals in de brochure nog steeds wordt aangegeven!

mark29

Ik kom er veel tegen met spraakherkenning, ik test niet altijd natuurlijk.  Maar bij klachten wel.
De schakelaar gaat ooit wel eens kapot, na vervangen werkt het weer, en het werkt best goed eigenlijk.

Sommige radio uitvoeringen vind ik ook knudde wbt het zoeken van een zender, gaat moeizaam en duurt lang.
Maar dat is persoonlijk.

Rayman

Ik heb dit systeem ook maar hoe zou dat dan moeten werken met het spraak herkenning want ik heb dit nog nooit geprobeerd..

mark29

Der moet een schakelaar op zitten, met een geluid plaatje zeg maar.
Kijk eens op de zijkant van je verlichtingschakelaar?
Als dat zo is, dan ingedrukt houden. Dan kun je praten.

Maar goed er zijn verschillende systemen op de markt.

leon1973

Dank voor de tip geluid schakelaar! Ik ga kijken of ik deze kan vinden.

Dat er verschillende systemen op de markt zijn was mij inmiddels duidelijk, en welke systemen in welke uitvoering zitten is mij nog totaal onduidelijk. In mijn correspondentie met de dealer en Renault Nederland krijg ik hier ook geen helderheid in. er wordt min of meer aangeven dat er over 2013 gezien wellicht meerdere verschillende systemen geplaatst zijn. Er wordt keer op keer gezegd: 'Sorry, het werkt waarschijnlijk niet' 

Ik kan met de bediening aan het stuur alleen een gesprek aannemen en afsluiten. Ik kan wat betreft de stuur bediening voor de telefoon helemaal Niets ook NIET door het telefoon menu scrollen. ik moet alle handelingen met betrekking tot de telefoon op mijn radio doen.

Tijdens de aflevering functioneerde dit ook niet, maar had volgens de instructeur te maken met een instelling. ik heb toen aangegeven dat ik daar wel uitkom. Er zijn immers voldoende zaken die vanuit het gebruik duidelijk worden.

zoals aangeven kan ik mijn telefoon dus verder niet met de stuur bediening gebruiken, terwijl dit met de MP3 functie wel werkt. Ik kom dus bij Renault (tot nu toe) geen steek verder. Ze zeggen alleen dat het waarschijnlijk niet kan, maar wellicht is mijn stuur bediening wel stuk? Misschien is het wel mogelijk met een firmware update, maar dit zijn nu net de vragen die ik aan Renault heb gesteld en waar ik geen goed antwoord op krijg!

adinsx

Ik heb zo te zien eenzelfde radio in eenzelfde auto. Aan de sticksels op je stuur te zien heb je een GTline of GT?

Ik heb er ook een van augustus 2013. Eveneens met BOSE. Ik kan prima met de stuurwielbediening door het telefoonboek bladeren en keuzes maken.

Kijk even of je de laatste firmware hebt. Dat is gemakkelijk te herkennen. Als je een MP3 afspeelt. Je zet de auto uit, sluit hem af en start hem daarna weer. Begint het nummer dan weer van vooraf aan of op de positie waar hij was gebleven?
Die functie (onthouden waar ín het nummer je was) is verdwenen in de laatste firmware. Ontzettend k.u.t. want ik heb geregeld een lange mix aan staan van een uur.
Op mijn 25 minuten rit naar het werk hoor ik dus het eerste stuk, en op de terugweg wil ik dan het tweede deel luisteren. Dat gaat echter niet, hij begint weer van voor af aan.

Edit:
Zelfde radio-unit:

alleen wat me opvalt is dat bij jouw stuurwielbediening linksboven staat 'Media'. Naar mijn weten staat er bij mij 'Tel'.
Alleen helemaal zeker weet ik dat eind van de middag pas  :q
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

leon1973

adinsx dank voor je reactie!! Hier heb ik dus wat aan. Ben erg benieuwd naar het knopje media/tel.

Ik heb ook wel foto's van een stuur bediening gezien met nog een knopje aan de onderzijde van de stuur bediening. met Tel van telefoon er bij.

heb jij de firmware laten updaten, omdat de afspeel functie niet meer werk zoals hoort. Ik ga vanmiddag testen, maar weet bijna zeker dat mijn mp3 speler verder gaat op de positie waar hij de laatste keer is gebleven!

Heb jij wel de 'spraak herkenning' die in de brochure staat beschreven?

Ik heb inderdaad een GT-line.

Marc H.

Inderdaad is spraakherkenning met zo'n extra knopje aan de onderkant van de stuurbediening. Ik weet dat het erop zit, maar gebruik het nooit. Het lukt me al niet eens om mijn telefoonboek naar de radio te kopieren. Heb zelf een Meg III uit 2009.

adinsx

@Leon
Ik kreeg mijn GTline 8 augustus.

plaatje bij het praatje, wel zo fijn

Daar zat die laatste firmware al op. Ik baal er dus stiekem van dat langere MP3-nummers gewoon weer vooraan beginnen. Hij onthoudt wel dat ik bijvoorbeeld bij nummer drie was, maar niet dat ik bij 19 min 28s was.
Nog iets irritants is dat je de speeltijd niet in beeld hebt, maargoed.

Ik heb al vele uren gezocht op updates van firmware op andere fora, van Franse tot Duitse, maar nergens kom ik iets tegen.

Mégane's van medio 2013 hebben de laatste firmware (first 3.0.24)  standaard. In je systeem kan je zien welke versie jij hebt, maar ik weet 99% zeker dat dit de vorige versie is.
Je moet dus voor jezelf bepalen of je die update wil of niet. Je raakt sowieso het mp3 verhaal dus kwijt (start altijd bij begin nummer), maar wellicht krijg je er wel die telefoonbediening via stuurwielbediening er voor terug.

leon1973

Ik heb op de velgen na, excact de zelfde, dus ook Blanc narc.

Heb jij wel de 'spraak herkenning' die in de brochure staat beschreven?

ik moet nu alle telefoon handelingen via de radio doen, behoudens opnemen en afronden. Dus de firmware update is voor mij zeker een optie.

hoor graag nog even van het telefoon knopje! misschien ook een foto

echter wist de dealer mij telefonisch te vertellen dat de bediening via het stuur niet mogelijk was met mijn versie. Wordt nu echt tijd om langs te gaan!

adinsx

Ah, je hebt hem zoals mijn huidige 'wintertrim' dus  !-! (of heb je een diesel en dus 16"?)

Prima combi hè, blanc nacré met donkere panoramadak, ramen etc.
Al is het weer aftellen tot de zomer om weer wat minder '12-in-dozijn' rond te rijden ;)

Ontopic:
Ik maak over ongeveer 1,5 uur even een foto wanneer ik de auto in stap. Die probeer ik dan vanavond hier nog even te plaatsen. Ik herinner me ook wel iets van een knopje aan de onderkant. Maar tja, hoe vaak kijk je nou exact daarnaar hè. ;)

Die update moet je dan sowieso laten uitvoeren. De dealer moet er vanaf weten. :)

leon1973

Ik ben leaserijder en heb de 14% Diesel.

Ga dit weekeind even langs de dealer, ben nu lang genoeg van kastje naar de muur gezonden.

adinsx

Same here, maar ik moest benzine vanwege nog geen 30k per jaar.

Inderdaad, naar de dealer. Welke zit je? Ze moeten het simpel kunnen updaten en dan hoef jij je weer wat minder te ergeren aan deze ergonomische misser in de software :)

leon1973

Ik ca. 33.000 km maar diesel geen probleem. Heb nog even goed gekeken naar alle knopjes, maar de stuur bediening heeft echt maar 2 knoppen (alleen boven op) media en radio. op alle overige handels, geen knopjes voor spraak herkenning. 

Vind de kreet 'ergonomische misser' overigens wel treffend. vandaag onderweg naar huis merk je gewoon het ongemak van de bediening op de radio. ik heb de software/firmware versie overigens gevonden. First_2.2.0.19 Premium

adinsx

Nou Leon,

Zo net even snel wat foto's gemaakt, maar het ziet er naar uit dat ik een net iets andere bediening achter het stuur heb. Wellicht plug-and-play, wellicht heeft het geen gevolgen maar dat weet ik zo niet.

Twee foto's gemaakt, van voor en achterkant.

Succes bij de dealer :) Je hebt ook BOSE toch?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev