Advertenties


blokkeren distributie

Gestart door Roy16v, 4 januari 2014, 19:06:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Roy16v

Heb de distributie geblokkeerd van een 1.6  16v met gereedschap.
Nu moet de krukasbout los maarrrrr.
Bij een handbak kan ik het vliegwiel blokkeren maar dit is een automaat en kan alleen de koppelomvormer zien door het sleufgaatje in de bak onder de krukas positie sensor.
Iemand suggesties?
Ben bang dat de pen in de krukas afbreekt zodra ii de krukasbout losdraai.

RobScénic

Volgens het renault service manual moet je hem met een goede grote platte schroevendraaier blokkeren in de starterkrans. Als je onder de auto ligt, en je kijkt bij de startmotor dan zie je een plek waar je hem mooi in kan steken.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Roy16v

Jup daar heb ik ook al gekijkt maar daar zie ik ook alleen de koopelomvormer...

matthew

Je blokkeerd de krukas (rechtsom blokkeerd die dan) en de nokkenassen.
Dan kun je de bout van de krukaspoelie zo met de luchtsleutel losdraaien.
Als de riem eraf ligt draai/controleer je gewoon met een tang of die nog tegen de blokeer stift van de krukas aan komt.

(eigenlijk moet het tandwieltje er zo af kunnen, want als dat niet gaat moet je even in de gaten houden met montage dat niet alsnog het tandwiel verdraaid.
Maar als je de nieuwe riem goed op lijn houd verdraaid die ook echt niet).

En nieuwe bout krukaspoelie kun je ook zo weer met de luchtsleutel vastzetten.

Roy16v

Yess.
Buig ik dan de blokkeer stift niet?

mark29

Met luchtsleutel niet.
Ga je met de hand allemaal draaien misschien wel.

Wij doen altijd met die brug de nokkenassen blokker en de blokkeerpen in de krukas, let op 1600 draait er tegen aan, 2 liter gaat in de krukas.
Dan volgas met de luchtsleutel los halen.

Dan met de nieuwe riem monteren,controleren op de krukas echt tegen de pen aan ligt, ooit draait ie iets terug, en dat heb je dan niet in de gaten.
Ik doe riem altijd als laatste bij de krukastandwiel monteren, ik duw hem met tandwiel tegelijk erop. Omdat hij anders moeilijk erop gaat, deze riem ligt vrij strak.
Dan goed controleren welke kant je opdraait met spannen van de riem.

In de werkplaatshandboek, dialogys, staat inderdaad dat tegenhouden met schroevendraaier, maar ook dat je een complete motorsteun moet gebruiken om de motor te ondersteunen, ze kunnen een beetje overdrijven daar in frankrijk.

Roy16v

Ha ja daarwas ik al achter.
Heb deze  gekocht met versprongen riem.
Voorste nokkenas is 2 tanden versprongen.
Wou de riem ff op tijd zetten en kijken wat er gebeurd.

mark29

Ow dat kunnen ze bijna nooit hebben eigenlijk, 1 tand verschil nog net soms, maar meer niet.
Hoop voor je dat hij loopt dan.

Roy16v

Daarom maar ff proberen en gaan het wel zien.

matthew

Ik heb weleens eentje gehad die de krukas 2 tanden verkeerd had staan, maar die liep nog gewoon.

Roy16v

Heb de kruk op tijd staan,dan staat de achterste nokkenas ook op tijd alleen de voorste nokkenas 1tand te laat.
Is de 16v zo gevoelig dat ie dan al niet meer loopt?

En een f7r en f9q ben ik daar ook blokkeeer stiften voor nodig?

Paul

Kan dat hij dan niet meer loopt. Hopelijk geen kleppen krom.

F7R en F9Q heb je niks speciaals voor nodig.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

mark29

Die nokkenassen moeten perfect staan, dus halve maandjes horizontaal.

Een f9q, dus 1900 dci moet je officieel wel blokkeren, doe ik nooit blokkeren, gewoon op tijd draaien en dan de poelie eraf tollen, riem vervangen, dichtbouwen, uur later kun je weer rijden.

Een f7q komt me niet direct bekend voor.

Roy16v


mark29

ow de ouwe 2 liter 16 klepper, in de megane? Daar heb ik nooit riem van hoeven doen.
Wel van de hele generatie daarna. Ben pas in 2002 bij renault gekomen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev