Advertenties


velgenmaat

Gestart door RenéCC, 28 december 2013, 21:19:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RenéCC

Ik heb al wat rond gekeken op de site en ook niet gevonden wat ik wilde weten maar de vraag is de volgende; kan een Megane 2, 15 inch velgen hebben met banden 195-60.
Heb namelijk zomer banden op velg 17, nu winterbanden die niet bevallen op velg 16 en heb een setje lichtmetaal incl banden op het oog velg 15.
Dus als jullie het weten weet ik het dadelijk ook.
Alvast bedankt.

BadEend

Bandenmaat die bij 15 inch hoort bij deze auto is 195/65/15.

matthew

Het zal wel eronder gaan, echter heb je dan een grote snelheidsafwijking. En als je dan de snelheid op je meter aan houd ga je een file achter je creeren omdat 100km/u dan 97 is.

Verschil van 3 %.

http://www.qashqai-passion.nl/index.php?page=54

Voor de looks wordt het ook niet mooier, want tussen band en wielkast wordt de ruimte ook groter.

BadEend

#3
Verschil is maar 0,92% i.v.m. 195/65/15, dus verwaarloosbaar.
Dus in jou geval zou ik dat gewoon doen.

delmoral

Volgens mijn gelijkvormigheidsattest(verplicht in Belgié) mag ik zowel met 205-55-16 v of h rijden
of met 195-65-15 v of h of t rijden

Rogier

Ik ben opzoek naar een setje winterbanden en ik zit te denken aan een set van 16Inch, alleen kom ik op marktplaats vaak een winterbanden set tegen met 15 inch. Is het mogelijk om een 15 inch set op de Megane II uit 2004 1.6 16V te monteren? Ik heb namelijk wel is gehoord dat het niet past i.v.m. de remmen.

richard65

Moet kunnen ik heb zomerbanden 205/55/16
en winterbanden met 195/65/15

Tedo

Ik zou voor 16" gaan, of gewoon in de winter ook met 17" rijden. Doe ik ook  o-)

En echte strenge winters gaan we volgens het KNMI toch niet meer krijgen.

Rogier

17inch is niet echt aan te raden i.v.m. met de mindere grip, ik heb altijd gehoord hoe kleiner de band des de meer grip je hebt in de sneeuw.

Strenge winters of niet ik heb winterbanden nodig aangezien ik nog wel is richting duitsland ga en ik wil in de winter wil ik gewoon grip hebben.

Tedo

Smallere band = meer grip in sneeuw en ijs

Een 15 inch wiel is doorgaans 2 inch smaller dan een 17 inch wiel. Je zult dus ook een kleinere band, in zowel diameter als breedte, moeten monteren.
Een kleinere en smallere band heeft meer grip in sneeuw en/of ijs. Dit komt omdat een kleinere band zichzelf effectiever door het sneeuw snijdt, en omdat het gewicht van de auto nu over een kleiner oppervlakte verdeeld wordt. Dit resulteert in een meer gefocuste druk.

Maar aangezien bij de Megane II zowel de 16" als 17" velg een 205 brede band heeft is dat verschil verwaarloosbaar. Daarom heb ik gewoon 17" gehouden.
Met 15" ga je wel smaller uitkomen. Maar dat ziet er dan weer niet uit, vind ik.

Rogier

hmm dat is een duidelijke uitleg Tedo, ik had een mooi setje gezien op Marktplaats voor 200,- incl 7mm profiel winterbanden.

Tedo


Rogier


J to the H (Jeroen)

Ik heb 16", maar had nog liever 15" gewild..
Inderdaad omdat deze doorgaans een paar cm smaller zijn.

En ach, in de zomer moet mijn auto er mooi en dik uit zien..
In de winter mag hij best op wat dunnere bandjes staan als hij daardoor veiliger de winter doorkomt.


matthew

Ik zou voor 15 inch gaan Rogier.

En ik weet dat er bij ons op het werk ook nog een aantal setjes zijn waar ze wel vanaf willen in die maat.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev