Advertenties


Verbruik en ombouwen naar LPG?

Gestart door bram113, 27 december 2013, 22:48:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bram113

Hallo!

ik zit met een vraagstuk. Eerst een situatie schets.

Ik rijd op dit moment een Megane II 2.0 uit 2003 met ~170k km op de teller. Over deze auto ben ik zeer tevreden! Enige nadeel is dat hij wat dorstig is. Dit wist ik bij de aanschaf en met een woon-werk-verkeer rit van in totaal 23 km per dag is dit nooit een probleem geweest. Bij deze rit haal ik een gemiddeld verbruik van 9,2 L op 100 km. Het genot van het twee liter blok maakt dit verbruik meer dan goed.

Nu gaat binnenkort mijn dagelijkse rit naar 175km. Omdat dit louter snelweg kilometers zijn daalt mijn gemiddeld verbruik naar ongeveer 7,4 L op 100 km (getest over 3 ritten). Dit gaat de brandstof rekening stevig laten stijgen, welke niet bij lange na niet gedekt gaat worden door de reiskostenvergoeding. Eigenlijk wil ik mijn lekker ogende, zittende, uitgevoerde en rijdende Megane niet ruilen voor een karakterloos eco-bakkie. Daarom zit ik te overwegen om een LPG installatie in te laten bouwen.

Uit andere topics in het forum heb ik al kunnen achterhalen dat de KM-stand hierbij geen probleem vormt? Alleen de verbruikscijfers zijn voor mij nog wat onduidelijkheid over. Ik begreep dat ik een verbruikscijfer van ergens tussen de 10 en 11,5 L op 100 km kan verwachten. Is dit enigszins correct? Dit wil ik namelijk graag meenemen in mijn berekeningen. Uiteindelijk moet deze auto nog ergens rond de 2 a 3 jaar meegaan (45k km p/j) voordat ik overga naar een leasebak.

Tips en meedenken wordt altijd gewaardeerd  :)

Groet,
Bram

BadEend

#1
De 2.0 motor is voorzien van geharde kleppen en dus uitstekend geschikt voor het rijden op LPG.
Meerverbruik van LPG t.o.v. benzine ligt om en nabij de 20%.
Je zal ook nog wat benzine verbruiken tot de koelvloeistof rond de 45 graden is.
Neem een lpg installatie waarbij je 3 jaar garantie krijgt en zoek een goede inbouwer.

En niet te vergeten, kijk goed rond naar een goedkoop LPG tankstation aangezien de prijzen van LPG erg veel kunnen verschillen. (10 ct of meer per liter)
België is nog goedkoper, maar dit is natuurlijk alleen een optie als je daar vlakbij woont. 



hansenn

7,4L op 100km is erg zuinig op de snelweg., zekers voor een 2 liter.

Ik rijd ongeveer 95% snelweg en mijn verbruik op lpg (megane 1.6) is gemiddeld ongeveer 1:10,5
maar dan rijd ik altijd 120 of harder. :police:

Is het druk en rijd ik gemiddeld 90-100, dan haal ik gemakkelijk 1:12

Roadkill (Michiel)

Een 2,0 heeft dan wel weer een 6/bak waardoor het toerental bij 120km/u bijna 1000t/min lager ligt dan bij een 5/bak...

Geen ervaring met de 2 liter maar rij zelf met een 1,4 16v en dat gaat probleemloos heb er nu 240K opstaan en alles op LPG, die 20 procent meer verbruik op LPG komt mij niet bekent voor btw
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

bram113

Dank voor de reacties.

de 7,4 is het verbruik op benzine met een snelheid van 100 km per uur. Bij 120 stijgt het verbruik uiteraard.

Hoe ziet de verbruiksstijging op LPG bij jou er ongeveer uit Michiel. Ik heb altijd begrepen dat het verbruik bij LPG stijgt ten opzichte van benzine. 20% is fors maar klinkt mij niet geheel onrealistisch.

Met betrekking tot het inbouwen van de LPG installatie. Ik woon zelf in het midden van het land (omgeving Amersfoort). Zijn er mensen die kennis hebben van betrouwbare installateurs hier in de regio?

BadEend

#5
Dat meerverbruik is vrij hoog omdat er in een liter LPG minder energie zit als in een liter benzine. (ongeveer 15%)
Maar ondanks dat meerverbruik is de besparing aanzienlijk als je genoeg km's maakt.

@Roadkill
Hoeveel is het meerverbruik dan bij jou? (benzine verbruik bij de start niet meegerekend)

Roadkill (Michiel)

Ik zit op gas op 1 op 12/ 12,5 en op benzine mag ik in mijn handen klappen als ik de 1 op 14 zou redden..
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

hansenn

even een update, maar iedere lpg-rijder zal dit al wel weten. Inmiddels zijn de lpg-prijzen met zo'n 10% verhoogd dankzij onze heren ministers in den haag.  >:(

Hierdoor komt het omslagpunt een stuk hoger te liggen en wordt het minder interessant een lpg tank in te bouwen. Maar dat zal je vast wel hebben ingecalculeerd.

Hier in de buurt is het nog steeds ruim onder de 80c, maar ik ben nu jaarlijks wel €150 tot €200 duurder uit

http://www.tankwijzer.nl/index.php?info=handig&item=top25lpg&inet=bb&km=10&verbruik=13&tank=40

BadEend

Meerverbruik is dus minimaal 15% vanwege de lagere energiewaarde.

J to the H (Jeroen)

Ik ervaar hetzelfde.
Als ik dit had geweten had mezelf ook nog een keer achter de oren gekrabt, toen ik het 4 maanden geleden liet inbouwen.
In Groningen zit het nog maar net onder de 80 cent.
Echt belachelijk.

BadEend

Groningen is blijkbaar een dure plaats om LPG te tanken.
Ik tank net over de grens in Belgie voor 61 cent.


bram113

Ik kan hier in de buurt voor ongeveer 80c per liter tanken. Dus de helft van een liter benzine.

Inbouwen van een lpg installatie gaat mij tussen de 1500 en 2000 euro kosten heb ik zo gegoogled. Kan ik dus allemaal mee rekenen.

Michiel jouw verbruik verbaast mij enigszins. Vind dit nog erg veel voor een 1.4. Is niet veel zuiniger als de mijne zo lijkt. Dan is de 1.6 toch beter? Of rijd je dan een stukje sneller als oom agent goed vind?

BadEend

Zal wel komen omdat die motor eigenlijk te licht is.

Roadkill (Michiel)

Achteraf had ik beter voor de 2.0 liter kunnen gaan ja, heb me een beetje verkeken op het gewicht i.c.m het vermogen van de 1,4, en het in mijn ogen belachelijk hoge toerental in zijn 5 bij 120.... Maar verder is het een zeer prettige auto hoor ;)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev