Advertenties


stekker raambediening megane 2 bestuurderskant

Gestart door J to the H (Jeroen), 20 december 2013, 17:55:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J to the H (Jeroen)

Jah hoor...

Weer een gevalletje van een weigerend raam.
Mijn linkervoorraam staat open en wil niet meer dicht.

Ik verdenk de schakelaar maar heb nog geen nieuwe om dit uit te sluiten.

Ik heb mijn deurpaneel losgehaald en constateer het volgende:

6 pins stekker bij de motor. middelste 2 (nr.3 en 4) zijn massa, op nummer 2 (of 5) komt 12 volt als ik de schakelaar indruk naar beneden.
maar als ik de knop omhoog indruk meet ik nergens 12 volt.

Ook 2 x de sluitknop op de kaart indrukken geeft geen resultaat.

Ik denk vooralsnog dus niet dat het probleem hem in de  motor zit, maar wel in de kabelboom of schakelaar.
Ik kan er nu niet mee rijden en wil hem in elk geval dicht hebben.
weet iemand waar ik 12 volt op moet zetten om het raam weer omhoog te krijgen?

jorritmg

Ff de stekker op de motor omdraaien dsn ksn je ff je raam dicht doen, dat werkte bij mij in ieder geval Y

J to the H (Jeroen)

Bij mij niet..

Maar je zegt dus in principe dat als je de stekker omdraait, en je op het knopje naar beneden drukt, dat hij om hoog gaat?

jorritmg

Jep maar ik heb dan wel een megane I
De stekken op de motor had maar 2 draadjes dus leek me logisch.

Moet wel de randjes op de stekker eraf halen die normaal voorkomen dat die niet omgedraaid kan.

Tedo

Heb je al geprobeerd twee maal op de sluitknop van je sleutelkaart te drukken als de auto op slot is?
Dan zouden alle ramen moeten sluiten.
Ik heb het andersom: het raam aan de bestuurderszijde gaat niet meer open (en ik hoor het motortje ook niet zoemen).

mark29

Megane 1 is wel anders dan megane 2.
Megane 2 en scenic 2 hebben veel last van oxidatie in de kabelboompjes in de deuren, tussen portier en auto en de stekker van je raam mechanisme.
Als je in de stekker kijkt, die je een stukje geel plastic, haal deze even weg.
Als je dan groene stipjes ziet, hoe klein ook, dit is je probleem, dit is niet meer van aaaaa ik heb 12 volt dus het werkt.
Maar gepulseerd, die kleine stipjes verhinderen het al dan.
We vervangen dan gelijk de complete kabelbundeltje en raam motor.
Op de aansluiting van de raammotor zal waarschijnlijk ook oxidatiezitten, en als je het kapje op het motortje verwijderd zie dat deze vaak zwart is geworden op de contacten.

Maar er zijn ook reparatiesetjes te krijgen bij de renault dealer die je erop kan solderen.

Even voor tijdelijk, haal dat gele kapje ervan af, duw hem dan op de motor, vaak werkt het dan wel weer even.
Doe ik meestal bij de pechgevallen met de route service.

J to the H (Jeroen)

#6
Ja, ik had al weken... maanden dat de schakelaar het niet goed deed.. (tijdens het solderen iets te heet laten worden dus gaf mezelf de schuld.)
Maar als ik hem dan naar beneden had, dan stopte ik even, de auto op slot en idd, 2 keer op het knopje om hem te sluiten.

Dit werkte ook altijd.. Tot eergister avond, opeens deed ie dat ook niet meer.
Alle andere ramen sluiten wel nog steeds. het is net of ie geen voeding meer krijgt, massa is er nog wel.

heb er nu een balkje tussengeslagen dus hij is weer dicht (liet ik het raam wel naar beneden keilen waardoor er nu ook nog een kunststof clipje is afgebroken... iets met de wet van Murphy  !-!)

nu ff afkoelen en rustig de opties bekijken als ik er tijd voor heb..


dennis en mirjam

Het ligt niet aan je motor of schakelaar
maar aan je comfort module denk ik
gaan je andere ramen wel met 1 klik van je schakelaar dicht ?
Ik bedoel je hoeft niet je schakelaar ingedrukt te houden ?
Ik heb namelijk het zelfde en mijn comfort module is kaduuk
Kijk maar bij onderdelen gevraagd daar vraag ik zo een module
Mocht ik het fout hebben hoor ik dat graag

J to the H (Jeroen)

daar zou het inderdaad ook nog aan kunnen liggen....

Ik probeer toch eerst de schakelaar, want daar begonnen alle problemen mee..
Als dat niets uithaalt, ga ik hem reviseren zoals in het filmpje te zien is.

mark29

Die foto is niet zo scherp.

Heb je al gedaan wat ik aangaf?

Even dat gele kapje eruit wieberen.
Als je ook maar een groen stipje ziet, werkt het al niet goed.
Je kan de stekker ook terug zetten zonder dat gele kapje werkt vaak ook wel voor tijdelijk.

Is die stekker volledig vrij van oxidatie of niet? Indien oxidatie even reparatiesetje aan solderen.
Dit soort dingen krijgen we zoveel in de werkplaats.
9 van de 10 keer is het gewoon of motor kapot, of klemmetjes afgebroken, of stekker geoxideerd.

Ooit uch problemen, maar dat is niet zo vaak.

Aan de andere poster, welke comfort module bedoel je? Want iedereen geeft het een andere benaming...

mark29

Owja en klem kracht kun je ook controleren, hier zijn speciale pennetjes voor, als ze niet voldoende klemmen werkt het ook niet.

J to the H (Jeroen)

Ik ga er morgen weer even induiken.
Vandaag regende het veel te veel.
Maar het vermoeden ligt nog steeds in de schakelaar aangezien ik naar beneden wel stroom meet, maar naar boven niet.

De comfortmodule is denk ik de printplaat die er direct achter zit. deze regelt dat het raam zelf sluit bij diep indrukken enz.

dennis en mirjam

Hoi Mark
Ja inderdaad ik bedoel het kastje dat regelt dat je met 1 druk je raam kan laten zakken en ook heffen
en ook de knop op de midden console waarbij ik in 1 keer alle 4 ramen kan laten zakken
Nu is het geval dat het signaal om het laten zakken van het raam om de module heen word geleid
zodat je raam ten alle tijden kan laten zakken ( mits je motor het doet ) voor de veiligheid
zelfs als de auto te water raakt
Dit is verplicht om bij de NCAP 5 sterren te krijgen
Nu word de motor niet meer aangestuurd door de module en dus gebeurd er niks meer als ik op de schakelaar druk  ;(

Jacques

#13
Wat betreft "auto te water": Ik heb een keer 2 mensen gered, die in het water zijn geraakt met hun auto. Als je er levend uit wilt komen moet je gewoon een lifehammer nemen. Je electrische ramen werken waarschijnlijk niet als de boel onder water staat.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev