Advertenties


Schurend geluid bij optrekken bij koude motor

Gestart door musje83, 22 november 2013, 15:07:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Umpire (Robin)

Is het schurende geluid alleen te horen als je in versnelling 1 optrekt? of hoor je het ook als je hem opschakelt naar 2?

Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

BadEend

Citaat van: Paul op 24 november 2013, 10:55:59
mijn toerenteller klopt vrij goed. 
de motor loopt echt perfect. strak 750 tpm stationair.   

De 1.6 16v staat er juist om bekend dat het stationair toerental niet helemaal stabiel is bij warme motor.

musje83

Sorry voor de late reactie, ben afgelopen weekend verhuisd naar Hilversum en zoals jullie wel weten heeft verhuizen altijd wat voeten in de aarde. Maar ik ben over! Op mijn nieuwe adres staat al anderhalve maand een rode Coupé met een lekke achterband, zonde dat die niets mag doen :(

Maar goed, om wat vragen te beantwoorden:

- Geluid is bij optrekken in 1 en 2, maar alleen bij 'sportief' optrekken en alleen bij de eerste kilometers, na een tijdje is het verdwenen.
- Bougies zijn nieuw, BDP is goed (probleem treedt niet op bij benzine, dan loopt hij mooi rond op 750)
- Spanning multiriem kan ik even na laten kijken inderdaad.
- Een ietsjes wisselend toerental vind ik niet erg, wel is het schudden soms irritant en hoor je (op LPG) buiten de auto soms 'sisjes' bij de uitlaat. Maar dat laatste is soms ook vanzelf weer verdwenen. Het probleem is dus niet constant.

Ik ben de motor van mijn oude Coupé gewend (2.0 8v F3R-750), deze motor is echt compleet anders.

@Badeend: Absorptievat, waarvan? En waar zit die? Hoe kan dit de oorzaak eventueel zijn?

BadEend

#18
Is de uitlaat misschien ergens lek? (lek in het gedeelte voor de katalysator zorgt voor problemen.)

Benzine dampabsorptievat bedoel ik, die zit vanuit de bestuurderskant gezien rechtsvoor onder de motorkap.
Deze mag niet in werking treden bij stationair want dan staat/gaat de klep open die ervoor zorgt dat de benzinedamp naar de motor word teruggevoerd en komt er valse lucht in het inlaatspruitstuk. Als je de stekker hiervan loshaalt en het euvel is verholpen ligt het daaraan.

musje83

#19
Ik zal eens een stukje rijden zonder stekkertje - zit hij dan ergens boven de rechter koplamp? Hoe herken ik dat ding?  o-)

Dit is het benzinefilter + dampabsorptievat van een Clio 1.2 16v, dat vierkante ding. Lijkt hij daar op?


mark

Ja dat is hem, deze zit achter de wielkuip/ bumper.

jorritmg

Citaat van: musje83 op 27 november 2013, 13:52:03
Maar goed, om wat vragen te beantwoorden:

- Geluid is bij optrekken in 1 en 2, maar alleen bij 'sportief' optrekken en alleen bij de eerste kilometers, na een tijdje is het verdwenen.
- Bougies zijn nieuw, BDP is goed (probleem treedt niet op bij benzine, dan loopt hij mooi rond op 750)
- Spanning multiriem kan ik even na laten kijken inderdaad.
- Een ietsjes wisselend toerental vind ik niet erg, wel is het schudden soms irritant en hoor je (op LPG) buiten de auto soms 'sisjes' bij de uitlaat. Maar dat laatste is soms ook vanzelf weer verdwenen. Het probleem is dus niet constant.

Dit klinkt echt 100% hetzelfde als mijn probleem met te weinig olie in de stuurbekrachtigingspomp.
Bij flink optrekken in zijn 1 en 2 en nog heel zacht in zijn 3.
Had je dat al gecontroleerd?

musje83

Nee, nog niet gecontroleerd. Ga ik vanmiddag meteen doen, thx guys!

frank de jonge

De megane waarin ik proef reed deed netjes 600rpm stationair. Is vrij normaal hoor.
Mn mazda3 mps draait een wat hoger stationair toerental. Die zit op 800.
Maargoed, dat is een andere auto.....
Renault Megane 1.4 16V
Mazda3 MPS

BadEend

#24
600 rpm stationair is niet normaal, denk dat je dat denkt omdat de toerenteller niet heel nauwkeurig is.
Stationair toerental hoort tussen de 750 en 800 te liggen afhankelijk van of je de airco aan hebt en de accu spanning.

fitz

Misschien lezen sommige mensen de toerenteller verkeerd... Het onderste streepje is 500 rpm en niet 0.

BadEend

Oh ja, dat zal het wel zijn. Niet eens aan gedacht dat het daar aan zou kunnen liggen.

musje83

Klopt, de teller begint op 500, eerste streepje is 750, daarna 1000 etc.

BadEend


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev