Advertenties


Schurend geluid bij optrekken bij koude motor

Gestart door musje83, 22 november 2013, 15:07:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

musje83

Ik rijd inmiddels al een half jaar zeer tevreden rond in mijn Meg1 Ph.2 Coupé uit 2002. Het volgende 'zit' ik nog wel mee:

- De eerste 5 á 10 minuten na wegrijden hoor ik een lastig te omschrijven, metaal-achtig schurend geluid uit het vooronder komen als ik snel optrek. Direct na het op laten komen van de koppeling, tenzij ik heel rustig wegrijd. Als de auto eenmaal is warm gereden heb ik nergens meer last van.

- Als het echt koud is 'mislukt' de eerste startpoging, nu 2x gehad na een nacht vorst. De auto slaat aan, valt uit en blijft na opnieuw starten gewoon netsjes draaien. Hoe zou het kunnen komen dat hij de eerste keer niet netjes door pakt?

- De auto loopt stationair op zich prima (750 toeren), maar op LPG is hij toch wat onrustig (de auto 'schudt' lichtjes en af en toe zakken de toeren naar 650). Buiten de auto hoor je dit ook. Hij valt niet uit en pakt prima op bij gas geven. Op benzine is dit 80-90% minder erg, maar af en toe nog wel aanwezig.

Wie herkent?

jorritmg

Bougies nog goed?(ivm starten)
En is al je olie nog goed en vol genoeg? Ik hoorde ook een geluid bij het optrekken en dit bleek te weinig stuurbekrachtigingsolie te zijn.

Of misschien je wiellagers?


mark

Bougies nog goed?
Het bekende bdp sensor verhaal?
Genoeg spanning op de multiriem?

BadEend

#3
Schurend geluid kan bijvoorbeeld komen van de rollen van de multiriem, distributieriem of van de waterpomp.
Is het probleem dat je voorheen had met gas geven spontaan verdwenen?

Dat schudden komt doordat het stationair toerental te laag is. Dit word veroorzaakt door een te arm mengsel.
Stationair toerental hoort tussen de 700 en 750 toeren te liggen.
Ik had laatst hetzelfde probleem en dit werd veroorzaakt door valse lucht door een niet goed werkend absorptievat.

jorritmg

Dat van het toerental hoeft niet te kloppen bij mij is die 500-600.

Probeer anders de anwb is te bellen dan komen ze tegenwoorden ook kijken naar wat het kan zijn  !-!

Maar het kan vanalles zijn denk ik zo dus zou zeggen probeer wat dingen uit te sluiten

BadEend

#5
500 tot 600 is te laag, bij de 1.6 16v moet het stationair toerental tussen de 700 en 750 liggen bij warme motor.
Er zijn voor zover ik weet geen motoren waarbij het stationair toerental 500 tot 600 is.


jorritmg

Ik heb een 1.4e en die draait stationair met warme kotor toch echt op 500-600 toeren zonder schokkken oid. Y

BadEend

Volgens de fabrieksopgave hoort deze op hetzelfde stationair toerental te lopen als een 1.6 16v.

mark

Mijn 1.4e loopt ook gewoon 750 toeren stationair.

jorritmg

#9
Citaat van: BadEend op 23 november 2013, 18:08:41
Volgens de fabrieksopgave hoort deze op hetzelfde stationair toerental te lopen als een 1.6 16v.

Ach if it aint broken, dont try to fix it.

Van de fabriek hoort die ook maar 147km/u te halen max maar na die motorwissel haalt die ruim de 175.

BadEend

Als het stationair toerental te laag is is er wel degelijk iets niet goed. ;)

mark

haha 147km/uur maar? daar gaat die van mij ook wel ruim overheen.  :P

Maar als die van jou maar 500 toeren stationair loopt dan is er idd wel iets aan de hand.  ;)

jorritmg

Net ff heel goed gekeken en was iets hoger dan ik dacht xD zit tussen de 600 en 700 in.

Citaat van: mark op 23 november 2013, 19:22:33
haha 147km/uur maar? daar gaat die van mij ook wel ruim overheen.  :P

Jah dat is "officieel" de senlheid die hij zou halen en dat deed mijn vorige motor ook netjes maar deze gaat er lekker overheen.

Ontopic: al wat meer bekend over wat de problemen veroorzaakt?

BadEend

#13
Toerenteller moet ongeveer op de helft tussen de 0 en de 10 staan bij stationair toerental.
Weergave is vrij onnauwkeurig, precieze toerental is te zien bij uitlezen.

Paul

mijn toerenteller klopt vrij goed. 
de motor loopt echt perfect. strak 750 tpm stationair.   
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev