Advertenties


Renault Megane Coupe 1.6 uit 1998 kachelblower werkt niet??

Gestart door RenaultMidget, 20 november 2013, 18:11:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RenaultMidget

Hallo,

Ben net nieuw op het forum en zal me even voorstellen

Ik ben Seth
ben 21 jaar jong en ben sinds maandag ben ik in het bezit van een Renault Megane Coupe 1.6 uit 1998.

De vorige eigenaar melde mij dat de kachel het niet meer doet nadat die ze audio eruit had gehaald voor de verkoop.

Nu twijfel ik of dit waar is, daarom dacht ik ik vraag eerst hier na voor ik een kachelmotor bij de sloop ofzo vandaan haal.

Als ik me contact aanzet dan brandt wel alle verlichting van de kachel.
Als ik me achterruit verwarming aanzet dan brand dat lampje ook op het dashbord.

Als ik eenmaal rij en heb de kachel gewoon aan staan op warm dan voel je als je je en hand erbij houdt warmte uitkomen. Alleen de blower doet niks op geen 1 stand?

Nu is mijn vraag is het mogelijk dat er een kabeltje of iets los is gegaan? Zoja, Waar zou ik dan moeten zoeken?

Of moet ik toch kijken voor een kachel bij de sloop en die helemaal laten vervangen?

Ik heb nog geen ervaring met dit en hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Zie graag jullie reacties tegenmoet.

Alvast bedankt

Mvg Seth

RenaultMidget

Weet niemand wat het kan zijn???

Want met dit weer is het erg fris!

Emile

Hoi Seth,

Als alleen de blower het niet maar je voelt wel warmte, dan lijkt het op een los contact van de ventilator. Hoor je de blower ook niet als je hem aan zet?

Naast een kapot contact zou het dan evengoed kortsluiting kunnen zijn. Dat laatste kan heel goed veroorzaakt zijn door een wat lompe audio uitbouw.

Bij een kortsluiting zou ook nog een zekering defect kunnen zijn.

Kortom: open maken en meten met de multimeter.

...of iemand moet een beter idee hebben ;)

Succes!

RenaultMidget

Hallo Emile,

Bedankt voor je reactie, wat moet ik precies opmaken? gewoon display van de kachel demonteren en daar na gaan meten?

Hoe kan ik deze het beste demonteren dan?

Namelijk 0,0 ervaring mee.

Der komt warmte uit als je je hand ervoor houdt. alleen hij reageert op geen en stand de ventilator.. je hoort ook helemaal niks?

Als ik dat kapje eraf haal wat moet ik doormeten dan?

Alsvast bedankt!

mvg Chico

Emile

Hoi,

Ik weet niet zo goed wat je met "het kapje" bedoeld. De verwarmingsunit met filter en ventilator is bereikbaar ofwel via de motorkap (kortste weg en meest toegankelijk), ofwel via het dashboard. Ik zou eerst gewoon eens bij de luchtinlaat kijken, onder de motorkap, vlakbij de ruitenwissers. Volgens het garagehandboek (H61) zijn er wel verschilldende typen fans maar het idee blijft wel een beetje hetzelfde denk ik.

Daarna wordt het toch een kwestie van storingzoeken: vanaf welk punt werkt het nog? Waar meet je spanning?

RenaultMidget

Hallo,

Ja heb er zelf heel weinig verstand van dus de garage gaat straks eerst even de kachel door meten.

Ik hou jullie op de hoogte

mvg Seth

Heatzone (Mark)

Heb je wel je zekeringen nagekeken? Soms kan je eindeloos lopen zoeken en dan is het alleen maar een zekering!

RenaultMidget

#7
Hallo,

Vandaag even bij de garage geweest met het volgende resultaat:

De zekeringen door gemeten en deze krijgen stroom. Alleen verplaats een 25 verzekering zit er een 20 in voor de blower. Volgens de garage kan dit niet het probleem zijn?

Toen hebben we de ruiter wisser gedemonteerd en de kachel motor door gemeten resultaat hiervan bleek dat die ook nog goed was.

Dus conclusie: Volgens de garage moet er een kabel breuk zijn of misschien de kabel achter de knop van de blower niet gemonteerd of los gelaten.

Na wat online zoeken is de kennis die ik heb opgedaan het beste om het dashbord te demonteren en de kabels na te lopen?

Waar kan ik het beste als eerst kijken voordat ik me hele dashbord eruit mol? Begreep dat als ik me askbak eruit haal en de 2 tork schroefjes los haal me kachelpaneel eruit ken halen en daar als eerst kijken?

Hoor ook veel verhalen over de kabels bij de paravan? Waar bevindt deze zich?

Heb nog iets gelezen van blower doorverbinden op de contact draad van de radio???

Zie graag jullie reacties tegemoet


RenaultMidget

Goedeavond,

Vandaag even de askbak los gehad en het kachel paneel loa gehaald.

De stekkers daarachter zaten allemaal goed en is het probleem helaas niet verholpen.

Welkw optiea blijvwn nu over?
Had gehoord over  de relais ofzo vast kan zitten op stand 0???

Waar ken ik deze vinden??

Of eerst kijken bij de kabels van de paravan?  Waar bevinst dit zich..

Sorry voor de vele vragen maar dit ia voor mijbde eerste keer.

Hoir graag van jullie


mark

Het makkelijkste is natuurlijk om er een stroomschema er bij te hebben. Je kunt dan stap voor stap alles doormeten.  !-! en zo uitvinden waar de kabelbreuk zit.

Xanquezer (Frank)

Misschien ergens bij de Fan zelf,  defecte koppeling of defecte Fan zelf...
Wie zal het zeggen...

waar woon je ergens?
Misschien dat iemand van dichtbij je kan helpen.
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

RenaultMidget

Ik woon zelf in Wijk Aan Zee. naast beverwijk ligt dat.

Ik zou dolblij zijn als er iemand is die me kan helpen.

Toevallig iemand die in de buurt woon?

Wil ook wel op zaterdag iets verder rijden als iemand me maar kan helpen

Hoor graag van jullioe

RenaultMidget

Probleem is opgelost!

Het probleem zat in de zekering kast die gaf geen stroom door naar de blower van de kachel!

bedankt alsnog allemaal


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev