Advertenties


Verschil aanhanggewicht tussen twee op het oog identieke Scénics

Gestart door mab, 23 oktober 2013, 23:11:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mab

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het kan dat er verschil is tussen de aanhanggewichten van PT-DJ-78 en ZF-PG-29.
Lijken me vrijwel identiek kwa motorisering e.d. maar de een mag 350kg meer trekken dan de andere.
Er is een verschil in variant/uitvoering en typegoedkeuringsnummer maar dat blijkt niet bepalend te zijn omdat dezelfde varianten/uitvoeringen verschillende cijfers opleveren.

BadEend

#1
Die eerste lijkt me een 1.6 8v en die 2de een 1.6 16v.
Daarnaast zijn niet alle gegevens die bij de eerste auto horen geregistreerd.

mab

Heeft de 16 klepper niet meer vermogen dan die 90 pk ?
En werd die niet in 1999 geïntroduceerd ?
En vwb die registratie van gegevens : dat is een lachertje zo te zien. Blijkbaar is dat pas jaren later aan de orde gekomen.

J to the H (Jeroen)

wel/geen Abs misschien?

Het maximum trekgewicht heeft weinig met het vermogen te maken, eerder met de 'stopkracht'.
Daarom mag een geremde aanhanger ook zwaarder zijn, deze helpt met remmen.

Misschien heeft de 1 trommelremmen achter en de ander schijfremmen?

Ik denk dat je het daar een beetje in moet zoeken.

BadEend

#4
Vermogen heeft er wel degelijk mee te maken, maar bijvoorbeeld ook de remmen, het eigen gewicht en de constructie van de auto.
Wel of geen ABS doet verder niet terzake omdat je zonder ook goed kan remmen.
16 klepper werd idd in 1999 geïntroduceerd en heeft bijna 20 pk meer vermogen.

J to the H (Jeroen)

De '96er heeft trommelremmen achter, 90 pk en abs als optie (kost volgens Autoweek 1357 euro extra, dus kans dat het er niet opzit)
       Ook werd deze standaard uit de fabriek gerold op 175mm brede bandjes.
de '99er heeft schijfremmen achter, 110 pk en standaard abs
       Deze kwam uit de fabriek op 185mm brede banden.

Het verschil in gewicht is 5 kilo, dus daar zal het niet aan liggen.

BadEend

#6
De Scenic van 1999 heeft ook trommelremmen achter dus daar ligt het niet aan.
De 16 klepper is volgens Autoweek 30 kg zwaarder.
Het verschil lijkt niet zo groot maar er zullen wel meer factoren meespelen zoals het onderstel enz.

In de test die autofabrikanten moeten doen om het aanhangwagengewicht te bepalen worden een heleboel factoren meegenomen.

RobScénic

De 99er Scenic 1.6 16v heeft wel degelijk schijven achter.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

Ok, dan kloppen de gegevens bij Autoweek niet.
Maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het alleen daaraan ligt.
De schijven voor bij de 16v zijn ook groter als die van de 8v.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die aanhangwagengewichten precies tot stand komen.
Zal eens informeren bij de RDW.

RobScénic

Haha ik had juist bij autoweek gekeken, naar de goedkoopste uitvoering met de 1.6 16v motor. Daar gaf de site toch echt schijven aan.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

J to the H (Jeroen)


BadEend

Ik heb bij de Phase 1 gekeken, die heeft wel trommels achter.
In 1999 zijn zowel de Phase 1 als de Phase 2 geleverd die wel schijven achter heeft.

J to the H (Jeroen)

En nog steeds denk ik dat het daar dus mee te maken heeft.. Het 'stopvermogen'...

RobScénic

Denk het ook, maar ik weet dat de transmissie er ook mee te maken heeft. Een automaat mag minder trekken dan een handbak.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

BadEend

#14
Voor het gewicht van een ongeremde aanhanger zijn de remmen van de auto een stuk belangrijker als voor het gewicht van een geremde aanhanger.
Daarom zijn er heel weinig auto's die een ongeremde aanhanger van 750 kg mogen trekken.
Wegrijden vanaf stilstand (ook vanaf helling) , koeling, onderstel, stabiliteit, koppel, vermogen enz enz zijn ook factoren die meespelen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev