Advertenties


benzinemotor heeft geen kracht gedurende eerste 5 minuten

Gestart door bert007, 23 oktober 2013, 20:14:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bert007

Beste forumleden,

Mijn megane 2, (bouwjaar 2007) met 16 V16 benzine motor, met lpi installatie geeft problemen direct na het starten (op benzine) met koude motor:
- motor slaat vlot aan
- toerental zakt na 1 tot 2 seconden tot ongeveer 500, motor draait dan onregelmatig en valt na enkele seconden stil
- gas bijgeven geeft geen direct resultaat, na een tiental seconden tot enkele minuten vliegt het toerental de hoogte in en draait de motor normaal
- motor valt gedurende de eerste minuten gemakkelijk stil (zeker als ik geen gas bijgeef)
- als ik direct vertrek, heeft de motor geen kracht, auto schokt, motor valt stil
Dit alles dus bij het starten op benzine, en bij koude motor (meestal 's ochtends dus). Starten bij warme motor geeft geen problemen. Ook erbij vermelden dat de motor goed loopt op gas (iets beter zelfs dan op benzine). Starten op lpg (door de schakelknop van de lpg ingedrukt te houden bij het starten) lukt bij koude motor helemaal niet, maar probleemloos bij warme motor.
Het probleem sleept al een hele tijd aan, maar vroeger was het best te doen, geleidelijk aan is het probleem verergerd, en nu moet ik elke ochtend 5 tot 10 minuten extra tijd nemen om de motor rijklaar te krijgen.

Reeds gedaan:
- gasklephuis gereinigd (is wel al een jaar geleden, maar gaf geen verbetering)
- nieuwe bougies
- nieuwe bobines
- nieuwe luchtfilter
Dit alles zonder verbetering

Vermits het probleem zich voordoet bij het rijden op benzine, vermoed ik dat de lpg installatie er niets mee te maken heeft.

Graag jullie advies, alvast bedankt!

J to the H (Jeroen)

Hallo Bert,

Ik vermoed dat je een probleem hebt met de BDP sensor en/of je nokkenasversteller.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op deze 2 punten.

hansenn

ik had ook een vergelijkbaar probleem, alleen die van mij startte erg slecht. Eenmaal warmgelopen was er niks aan de hand.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=17825.msg330957#msg330957

zowel de krukassensor (BDP) als de nokkenassensor zijn vervangen, met goed resultaat

sijm138 (jesse)

brandstofpomp stuk.
dit is auto op gas dus brandstof pomp draait altijd maar tegen geen door stroming aan dus draait hij stuk
megane coupe 1.6E 98.
chevrolet camaro 5L V8 78.

BadEend

#4
Zolang er benzine in de tank zit loopt de benzinepomp niet kapot. (minimaal 1/4 van de totale tankinhoud is aan te bevelen)
Is de auto al eens uitgelezen op foutcodes en waardes van de sensoren?

Denk zelf dat het ligt aan de koelvloeistof temperatuursensor.

Starten op LPG kan je beter tot een minimum beperken aangezien dat tot een backfire kan lijden, zeker met koude motor.

bert007

Beste forumleden,

Dank voor de reacties. Mij lijkt inderdaad, als ik de andere topics lees, dat ik best eerst kijk naar de BDP sensor en de nokkenassensor. Ik vermoed dat deze eerste tussen het motorblok en de vernellingsbak zit? En de tweede? Kan ik dit zelf vervangen of laat ik dit best over aan een specialist?

BadEend

BDP sensor zit boven de versnellingsbak.
Als je er een hebt met een blauwe stekker heb je al een gemodificeerde BDP sensor.
Dan ligt het daar waarschijnlijk niet aan. 

bert007

'k Heb namiddag de BDP sensor afgedraaid en eens nagekeken. Bij het loskoppelen van het stekkertje brak het lipje om de stekker vast te houden af. Dus zal ik maar best een nieuwe gaan halen. 't Was trouwens een blauwe (gemodificeerde). Er zat een beetje vuil op en een beetje ijzervijlsel.
Morgen (koude motor) zal ik weten of dit al geholpen heeft. Wordt vervolgd.

bert007

Ondertussen heb ik een nieuwe BDP sensor geplaatst. Was goed zelf te doen, behalve de bereikbaarheid dan.
Spijtig genoeg geeft dit geen verbetering. 't Zal dus garagewerk worden....

-Jo-

Gas is om op te koken ! Laat de garage er naar kijken, geknoei met lpi's kan je beter vermijden.

BadEend

Op lpg kook je niet. En een heleboel auto's kunnen prima op LPG rijden.
Haal eens de zekering van de LPG installatie eruit en kijk of het probleem er dan nog is.
Zo niet, dan ligt het aan de LPG installatie.

bert007

@ badeend: volgens mij kan het niet aan de lpg installatie liggen, vermits de auto automatisch start op benzine, en het probleem zich dan voordoet. ik wil het wel eens proberen ...

@jo: ik kook (uiteraard) ook op gas! en uiteraard ga ik niet zelf aan lpi installatie werken, ik denk er nog niet aan. bovendien: zie hierboven.

Marc H.

Volgens mij ligt het ook niet zozeer aan het lopen op benzine of LPG, maar meer aan je koude-start systeem. Ik neem aan dat er vast wel ergens een sensor zit die onder andere de thermostaat bedient en ook zijn informatie over temperatuur doorgeeft aan de ECU. Lijkt me dat dat je beginpunt moet zijn. Ben benieuwd naar de oplossing.

bert007

'k Heb nu enkele dagen 's ochtends gestart zonder aan het gaspedaal te komen. De eerste seconden draait de motor aan normale toerental (net onder de 1000), vervolgens zakt het toerental tot rond 500, dit gedurende enkele seconden, motor draait dan ook onregelmatig. Dan gaat het toerental naar  ongeveer 1000, dan zakt het weer, en dan draait de motor normaal (net onder 1000). Tot dan ben ik dus niet aan het gaspedaal gekomen. Als ik dan (na ongeveer 1 minuut) wegrij, zijn er geen problemen!
Als ik eerder aan het gaspedaal kom, gaat het dus mis: motor houdt enkele seconden in, toerental schiet omhoog, en motor valt stil.

Voorlopig ga ik dus niet naar de garage hiermee, even afwachten hoe de motor zal reageren als het echt koud wordt.

BadEend

Laat de auto eens uitlezen op foutcodes en waardes van de verschillende sensoren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev