Advertenties


Banden en geluidsniveau

Gestart door Mauvan, 22 september 2013, 15:50:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Mauvan

Ik heb nog niet zo lang een 1.6/16V HB Celsium, nu 3 jaar oud. Daar zitten banden van Continental onder, een mix van 205/50/17 ContisportContact 3 en 5.
Het geluid in de auto dat van de banden afkomt vind ik storender dan in mijn vorige Megane II GT.  Daar had ik altijd Michelin Energy Saver onder.
Ik hou meer van comfort dan van sportief - dat laatste lukt niet echt meer met die trajectcontroles  ;)

In de deurplaat staat dat er op kan:
205/50/17 89V of
225/45/17 94V.

Mijn vragen:
welke bandenmaat is beter, de 205 of de 225?
Moet ik me wat van die 89V e.d. aantrekken?
En is er echt veel verschil op die eco-labels wat geluidsproductie betreft?

Thnx!

Dante

Smaller = minder weerstand = lichter sturen = minder verbruik = minder grip, etc.
De 89 & 94 staan voor het max. gewicht per band & de V is de snelheidsindex.
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

J to the H (Jeroen)

Kleine aanvulling:

Smaller staat ook voor meer druk per cm2 dus minder last van aquaplanning en meer grip op sneeuw.

Marc H.

zoals anderen ook al aangeven, smaller is vwb het geluid beter.

Maar aan welk geluid stoor je je dan? De '3' is zowieso minder dan de '5', en dan bedoel ik niet 2 8)7. Heb ook de conti 3 onder mijn auto gehad, sleet erg snel en veel last van cuppen op de achteras. Nu heb ik rondom conti 5, nog geen last van rare slijtage of cuppen.

Xabre

Sowieso elke 10.000 km even voor en achter wisselen tegen cuppen.

Mauvan

Dus de 205/50 is smaller dus het beste voor de weerstand etc.
Deze banden zijn nog in redelijk goede staat en zaten er al onder. Waarom 3 en 5 is mij ook een raadsel.
Als ik nu op websites van bijv. P Tyrecenter kijk, is in deze categorie de Michelin Primacy 3 een stillere band dan deze Conti 5.

@Marc H.
Ik stoor me aan geluid van het wegcontact met de band. Erger dan ik in mijn vorige auto had. Alsof de wielkast meer ehh... klankkast is dan van de Megane II.

Dank voor jullie reacties.

J to the H (Jeroen)

Klinkt goed Xabre..

Maar onmogelijk als je bandenspanningssensoren hebt..
Of je moet al iedere keer grof geld willen neerleggen om de banden te wisselen van velg, of misschien de sensoren opnieuw inleren wat net zo duur zal zijn.

mark

Ik vind die contie's geen fijne banden. Met 30000km is het vaak al een twijfel geval of de banden nog een beurt mee kunnen of niet.
Dan raad ik dunlop's of michelin aan, dan heb je een stuk minder last van gecupte banden, of dat de binnenste randen van het profiel afslijten.
En deze kunnen idd ook stiller zijn.  !-!


Dat er ContisportContact 3 en 5 onder zaten, waarschijnlijk waren de voorbanden scheef afgesleten.
En had de garage nog een paar goede sportcontact 3 hadden liggen.  ;)
Dit gebeurt wel vaker.

matthew

Bij de meg3 lezen de bandenspanningsensoren hun eigen positie in, dus daar hoef je niet naar te kijken.

Verder is conti idd gehoriger dan Michelin.
Ik zou wel voor de primancy gaan en niet voor de saver.(volgens mij is er ook geen saver in die maat)

Xabre

Citaat van: J to the H (Jeroen) op 23 september 2013, 21:49:29
Klinkt goed Xabre..

Maar onmogelijk als je bandenspanningssensoren hebt..
Of je moet al iedere keer grof geld willen neerleggen om de banden te wisselen van velg, of misschien de sensoren opnieuw inleren wat net zo duur zal zijn.
Ja klopt bij de Megane II inderdaad daarom heb ik het uitgeschakeld maar bij de Megane III hoeft dat niet meer, bepalen zelfs de positie. :)

J to the H (Jeroen)

Ze zijn goed bezig daar in Frankrijk  Y

hansenn

Ik heb er laatst deze ondergezet:

http://www.banden-popgom.nl/autobanden/goodyear/efficientgrip-performance/195-65-r15-91-h

Inderdaad een heel stuk stiller dan mijn vorige, maar dat die waren ook niet veel meer. Het is ook altijd moeilijk te controleren wat de fabrikanten allemaal beweren.
En mijn auto is niet zuiniger gaan lopen met deze banden, hoewel dit wel een redelijk brandstofbesparende band schijnt te zijn.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev