Advertenties

Auto geeft zelf gas?

Gestart door Ben.Wedel, 17 september 2013, 22:12:53

Vorige topic - Volgende topic

Ben.Wedel

Goedeavond allen,

Sinds enige dagen ben ik toch wel een trotse eigenaar van een Renault Megane uit 2001.
Deze rijdt gelukkig op LPG3 dus lekker goedkoop in tijden van economische crisis tijd.
Tijdens de aanschaf merkte ik niets aan deze auto.
De motor was denk ik al goed warmt gedraaid ( wellicht bewust ).
Nu ( afgelopen maandag ) startte ik de wagen en merkte ik op dat hij vanzelf gas gaf.
Op zich leek dit mij niet zo erg ( auto choke ) begreep ik van een collega.
Maar tijdens mijn rit ( 30 minuten over de snelweg ) bleef de wagen schommelen in zijn toeren.
Bij het starten zelf schoot ie naar de 3000 toeren, en naar de snelweg toe ( ritje van 7/8 minuten ) blijft hij zelf gas geven.
Dit ongeveer tussen de 1500 en 2500 toeren, voelt best vreemd als je bij een stoplicht staat.
Wanneer ik dichter bij het werk ben neemt dit wel redelijk af tot bijna weg.

Nu lees ik verschillende dingen wat dit zou kunnen zijn, maar ik ben een totale leek op dit gebied en wellicht kunnen jullie mij een handje helpen.
Maar de ene wagen is de andere niet, ik heb nog niks laten uitlezen bij een dealer ( geen idee of dit geld kost )

Mogelijke opties,

stappenmotor en/of gasklephuis
rubbere slangetjes
Startmotor,
Zwarte of blauwe rook ( niet getest )  8)7

Groet Ben

BadEend

Dat de motor al was warmgedraaid voor de proefrit geeft te denken.
Maar ik zou eens beginnen om de stappenmotor te controleren. (Of die vuil is en of hij nog gangbaar is)

.Erik

Ik zou eerst beginnen met olie verversen. Als de olie dik of vervuild is zou dit een oorzaak kunnen zijn dat hij meer toeren moet maken om te blijven draaien. Wanneer de olie warm wordt, zal deze minder dik zijn en zal de motor minder toeren hoeven maken.

musje83

Gaat 'ie 'halen' naar een hoog toerental? Of gaat hij richting 3000 alsof je gas geeft en blijft hij dan min of meer hangen?
Reageert het gaspedaal dan nog?

Bij mij hielp het om het plugje op het gasklephuis schoon te maken, die zit met een kabel vast en midden bovenop het gasklephuis.

Welke motor heb je?

BadEend

Olie heeft er sowieso niks mee te maken.

Xanquezer (Frank)

gaspendaal kabel naar de gasklep goed?
gasklep afgestelt?
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Ben.Wedel

Citaat van: musje83 op 18 september 2013, 10:58:45
Gaat 'ie 'halen' naar een hoog toerental? Of gaat hij richting 3000 alsof je gas geeft en blijft hij dan min of meer hangen?
Reageert het gaspedaal dan nog?

Bij mij hielp het om het plugje op het gasklephuis schoon te maken, die zit met een kabel vast en midden bovenop het gasklephuis.

Welke motor heb je?

7700600514 is een 16V

Mag ik de suggestie maken, kan iemand middels een pijltje aanwijzen waar ik de gasklephuis kan vinden?
Of de gaspendaal kabel?

Ik sla google er ook wel even op na, in het weekend wil ik even gaan sleutelen om het 1 en ander na te kijken of uit te zoeken. ( ja ik ben echt een leek, maar vind het wel erg leuk om zelf op onderzoek uit te gaan met wat hulp ;) )

Ben.Wedel

Zo te zien is dit nummer 7700600514 van de thermostaathuis.. Dus niet het type motor, das toch een 1.4 16v

Ben.Wedel

Trouwens, de FAQ helpt mij al enorm op weg..

musje83

Zo te zien heb je een mechanisch gasklephuis (i.p.v. electronisch zoals bij sommige/nieuwere 1.6 16V's). Ding zit boven in je motorruimte, 'achter' je blok. Die kabel die boven je blok loopt is volgens mij je gaskabel, die eindigt in het gasklephuis. Als je de auto stationair laat draaien en aan de handle draait waar die kabel in eindigt, kun je handmatig gas geven. Zo voel je meteen of dit nog soepel gaat en of hij dan ook blijft hangen.

Waar woon je trouwens? Als je beetje in de buurt komt kunnen we er wel even naar kijken, had dit ook met mijn vorige Mégane :)

p.s. het is gasPEDAAL, niet gaspendaal. Je spreekt het ook uit als pedaal ;)

Umpire (Robin)

kijk eens, daar zit je gasklephuis dus.

Wil je nog een Gin-Tonic? 'Tuurlijk, ik heb morgen Tonics te doen'

Niemand weet dat de broers van Bruce Lee, Crues en Mues, de ontbijtindustrie zijn ingegaan..

Ben.Wedel

Dank voor de foto!! Morgen ( wanneer het eindelijk droog is ) ga ik er even mee aan de slag.
Even kijken hoe ik die kap er af kan klikken want het gasklephuis zit daar natuurlijk onder.
Laatste dagen natuurlijk zoveel regen gehad en heb ook geen zin dat de kabeltjes ook nog eens nat worden op plekken waarvan in niet wil dat het nat wordt.

Ik woon in Zoetermeer dus mocht je in de buurt zitten, koffie staat klaar!

* excuus * Gaspendaal wordt dus gaspedaal * logisch  l- *

Ben.Wedel

Hey leden,

Is dit nou een handleiding die ik kan toepassen voor het schoonmaken van het gasklaphuisje?

http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3572

Ipv een 1.6 16v heb ik een 1.4 16v maar het lijkt mij dat het principe het zelfde moet zijn.

BadEend

Ik zou als ik jou was eerst de stappenmotor controleren.
Stappenmotor zit op de foto bij de linkse pijl.
Het gasklephuis zelf heeft niks te maken met dat het gas blijft hangen maar misschien wel de gaskabel.
Dit kan je heel makkelijk controleren en hier hoeft verder niks voor los gemaakt te worden.

Ben.Wedel

Controleren in de zin van, aandrukken? of schoonmaken? doormeten op bepaalde waardes?
En hoe herken ik een goede of slechte stappenmotor?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev