Advertenties


Stekkertjes schoonmaken

Gestart door janvn, 14 augustus 2013, 21:28:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

janvn

Op dit forum lees ik regelmatig "Stekkertjes schoonmaken". Af en toe zo eens per 2 maanden gaat bij mij tijdens het rijden het zaagtandsymbooltje branden. Als dit het geval raakt de motor ook vermogen kwijt (Noodloopprocedure) Bij het verschijnen van de melding stop ik de motor en wacht een aantal seconden. Daarna starten en de melding is weer weg. Bij de laatste onderhoudsbeurt, zo'n 2 maanden geleden is het gaskleppenhuis gereinigd. Nu wil ik systematisch de stekkertjes gaan reinigen en heb daar de volgende vragen over;

  • Kan ik zonder meer de stekkertjes loshalen?
  • Moet ik deze naast het schoonmaken ook nog ergens mee inspuiten(kontaktspray o.i.d.)?
Het betreft een Renault Scenic 1.6 16V bj 2003
Met vriendelijke groet,

Jan van Nieuwpoort
Renault Megane Scenic 1.6 16V 2003

BadEend

Dat het motormanagement lampje gaat branden betekend dat er een foutmelding is.
Deze kan je laten uitlezen bij een garage.
In veel gevallen kom je er daarmee achter waar het probleem vandaan komt.

musje83

#2
Ik juich nog niet te vroeg, maar ik heb gisteren de stekker en aansluiting op mijn gasklephuis gereinigd met contactspray (Gamma, 5,49 of via bijv. Conrad.nl te koop). Ik had namelijk precies hetzelfde als jij maar dan bleef het lampje vrijwel permanent branden  >:(

Goed ingespoten, even gefriemeld met een kwastje na een half uur inwerken, nog wat gesprayed en vanmorgen alles weer aangesloten. En verhip, de foutmelding is niet meer teruggekomen bij mijn eerste rit.

Eens kijken hoe lang hij het volhoudt, op hoop van zege  !-!

Antwoord op je vraag: Ja, je kunt stekkertjes zondermeer los halen, mits het contact uitstaat. Schoonmaken zelf doe je met contactspray (niet WD40 gebruiken, dat is een soort heeeele milde contactspray dat meer smeert dan reinigt) en eventueel kun je dan nog nabewerken met een andere spray, die vind je op Conrad.nl (gewone is volgens mij spray 60, nabewerken met 61). Die beschermt dan weer :)

Succes :)

janvn

Hallo Musje83,

Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga ermee aan de slag en laat de resultaten weten.

Nogmaals dank

Jan van Nieuwpoort
Renault Megane Scenic 1.6 16V 2003

musje83

Hoi Jan,

Graag gedaan. Inmiddels is het succes wisselend gebleken, sommige ritjes gaan goed, op andere komt de storing toch terug. Ga eens kijken hoe erg de corrosie op de aansluiting is en anders zoeken naar een gemodificeerd stekkertje, die beschikbaar schijnt te zijn voor dit model.

Benieuwd hoe het bij jou gaat!

Groet,
Marius

BadEend

Wat is de foutmelding die opgeslagen is als het motormanagement lampje gaat branden?
Zomaar stekkertjes schoonmaken heeft weinig nut.

janvn

Hallo BadEend,

De storingen die optreden wijzen duidelijk in de richting van de smoorklep(Gasklep). Nog voor dat ik de motor start blijft het zaagtandsymbooltje branden. Nadat ik de motor heb gestart blijft hij niet stationair lopen en slaat dan af. Bij de tweede keer starten blijft de motor ± 2000 toeren lopen en kan je geen gas geven. Dit duidt duidelijk op een verkeerde stand van de smoor(gas)klep. t.o.v. de stand van het gaspedaal. Hierdoor geeft de computer de foutmelding d.m.v. het zaagtandsymbooltje. Bij navraag bij de renaultkenners blijkt dat dit kan duiden op een vervuilde smoor(gas)klep of een vervuilde (gecorrodeerde) stekkerverbinding. Bij dit type motor, K4m, is dit een van de veel voorkomende euvels. A.s. maandag wordt de auto uitgelezen bij de garage en zal duidelijk worden wat de oorzaak is.
Wordt vervolgd.

Groeten
Jan
Renault Megane Scenic 1.6 16V 2003

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev