Advertenties


slecht starten na een nacht of paar uur stilstaan

Gestart door RemcoVU, 3 augustus 2013, 13:13:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RemcoVU

Megane 2 1.5dci 2006 182.000km

Ik heb al een paar maanden problemen met starten als de auto een nacht of overdag een paar uur heeft stil gestaan. Ook als het 30 graden is en de auto in de zon staat, dus het lijkt me aan de tijd te liggen en niet aan de temperatuur.

Starten duurt langer en lijkt vaak maar net te lukken. De eerste paar seconden draait de motor moeilijk en komt er veel zwarte/witte rook voorbij (scherpe geur: diesel?). De motor reageert dan ook niet op de gaspedaal. Na een paar seconden is het voorbij en is er niks meer aan de hand. De auto rijdt prima, verbruik is goed (4.2l/100km), hij is onlangs gekeurd en de uitstoot was ver binnen de norm.
Op het display staat "injectie controleren". Ik heb een OBD lezer gekocht, maar die vindt geen foutcodes!

- Gloeibougies zijn vervangen
- Koelvloeistof is ok
- Motorolie is ok
- Luchtfilter is vervangen
- Dieselfilter is vervangen
- MAP sensor is vervangen (ik zag via de OBD lezer dat deze altijd 98pka aangaf, ongeacht de toeren! deze vervangen en nu verandert het cijfer wel)
- Brandstof druk (fuel pressure) is 23000kpa bij stationair, dat lijkt ok
- MAF sensor geeft 5g/s aan bij stationair (of dat ok is weet ik niet)
- Na een half uur stilstaan verschijnen er luchtbellen in de brandstofleiding die van de handpomp komt. Ik heb alle leidingen al eens nagekeken, maar zie nergens een lek (tenzij dat zo klein kan zijn dat je het niet ziet en er ook geen diesel uit komt?).

- Ik heb een lektest gedaan en 1 verstuiver vervangen die veel meer terug gaf dan de rest, maar dat lostte het probleem niet op.

- Ik heb na een dag rijden de verstuivers eens bekeken en ik zag dat ze alle vier nat waren.


Iemand nog tips?  :)

Paul

Citaat van: RemcoVU op  3 augustus 2013, 13:13:38

- Na een half uur stilstaan verschijnen er luchtbellen in de brandstofleiding die van de handpomp komt. Ik heb alle leidingen al eens nagekeken, maar zie nergens een lek (tenzij dat zo klein kan zijn dat je het niet ziet en er ook geen diesel uit komt?).



Je hebt de oorzaak zelf al gevonden  ;)
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

RemcoVU


Paul

leidingen nalopen en kijken waar je de bellen binnen komen. hoeft niet naar buiten te lekken. 
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

juul

als ik me niet vergis is diesel vacuüm en zal ie dus lucht aan zuigen via het lek. hierdoor zal ie niet naar buiten lekken.

Kees

Is het gekomen na het vervangen van het brandstof filter? Wie weet zuigt hij daar lucht aan?

Maakt een volle tank of bijna lege tank nog verschil?

RemcoVU

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het brandstof filter vervangen toen ik het probleem al had. Het probleem is dat maar een klein deel van die leidingen doorzichtig is, dus veel zie je niet. Ik zal straks nog eens goed kijken, maar ik vrees dat ik op de gok leidingen moet gaan vervangen?

RemcoVU

Ik heb net even gekeken. Als de motor loopt zie ik nergens belletjes, niet bij de handpomp en niet in het stukje leiding dat naar de brandstofpomp gaat (de rest is niet doorzichtig).

RemcoVU


RemcoVU

Toch nog een vraag... Zie foto: die luchtbel in de dikke gele cirkel is dus niet normaal? Die verschijnt als de auto ongeveer een half uur stil staat. Als ik de handpomp indruk verdwijnt te luchtbel. Als de motor draait zie ik geen belletjes!


Ik heb dit een tijd geleden op een Engels renault-forum gevraagd en toen antwoordden drie mensen dat dat normaal is!


A110

Verstuivers laten testen bij een dieselspecialist op juiste werking zoals inspuitbeeld, openingdruk, opbrengst enz.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

RemcoVU

Ik ben ondertussen bij de garage geweest. Daar hebben ze de auto uitgelezen maar geen foutcode kunnen vinden, ze hebben wel de boodschap "injectie controleren" gewist.
Ik startte de auto, foutcode was inderdaad weg, 5 minuten rondgereden in de bebouwde kom, nog steeds geen foutcode, snelweg op en toen stond het er weer, ik denk dus op het moment dat ik boven de 2000 toeren ging.
Ik heb de egr-klep en de buis met u-bocht die er bij hoort nog een keer schoongemaakt. Ze waren niet echt vies, maar in die buis zat wel nogal wat olie, het was er zelfs uit gekomen via de rubber ring die om het uiteinde van de buis zit (geen druppels, maar je kan aan de vettigheid zien dat er olie door komt).

Nog tips of ideeen?

matthew

Citaat van: A110 op 12 augustus 2013, 22:45:22
Verstuivers laten testen bij een dieselspecialist op juiste werking zoals inspuitbeeld, openingdruk, opbrengst enz.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev