Advertenties


motorproblemen

Gestart door bks, 15 juli 2013, 11:42:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bks

Hoi allen,

Afgelopen zaterdag merkte ik dat mijn cabrio '98 1.6e lpg g3 stationair niet meer soepel liep. Leek verder nog weinig aan de hand.
Ritje gemaakt van 30km, merkte dat overschakelen op gas heel erg lang duurde, veel langer dan gebruikelijk. Na 5-10 km werkte het wel, dus verder prima. Bij het verlaten van de snelweg in een stoplichtfile gekomen. Toen ik door kon rijden, reageerde de auto niet meer op het gaspedaal. Als ik gas gaf gingen de toeren niet omhoog, wel was er een klein gebrul te horen. Auto langs de kant gezet en pechhulp van de verzekering laten komen.
Toen deze bijna was gearriveerd was de auto weer afgekoeld. Wegrijden ging prima, al schommelden de toeren stationair van 400 tot 1500, en trilde de motor heel erg.
De vent van het bergingsbedrijf kon niets verkeerds ontdekken, testritje gemaakt, alles prima. Hij ging onverrichter zake weer weg. Toen ik mijn reis wilde vervolgen, en de snelweg op reed, leek ik een soort backfire te hebben. (reed wel op benzine.) Ben gestopt langs de oprit, probeerde nog een keer weg te rijden maar zag toen witte rook onder de motorkap vandaan komen.
Bij het openen van de kap bleek de koelvloeistofleiding te lekken, beter gezegd, deze spoot een straal vloeistof een centimeter of 50 de lucht in. Ook kwam er veel rook/damp van de motor af.
Ben toen wel weggesleept en heb inmiddels een vervangende auto. Mijn auto wordt vandaag afgezet bij mijn garage.
Nu vroeg ik me af of jullie hier wel eens problemen mee hebben gehad en waar ik het probleem moet zoeken. De slang van koelvloeistof is een maand geleden provisorisch gedicht omdat een bepaald schroefje ontbrak. Kan het zijn dat deze diende om de zaak te ontluchten?
Koelvloeistof zat netjes vol, is nu uiteraard wel wat uit. Borrelde niet voor zover ik kon zien, was ook helder van kleur.

Hoor graag jullie tips!

dank alvast

PS. Ik zoek een nieuwe slang voor de koelvloeistof met ontluchter, iemand een idee waar deze te koop is en welke ik dan zou moeten hebben?

http://www.mister-auto.nl/fl/radiatorslang/renault-megane-i-cabriolet-ea0-1-1-6-e-ea0f-90pk_v7881_g475.html

matthew

Bij de dealer kun je deze slang kopen.
En als er nippeltje op zit,dan is deze voor het ontluchten.

Mocht dit niet goed afdichten, dan krijg je lucht in je koelsysteem, waardoor het niet goed meer kan koelen en dus warm loopt.

bks

Heb deze slang inderdaad alleen bij de dealer kunnen krijgen, voor het mooie bedrag van 36,36. Op de sloop was wel een vergelijkbare maar deze bleek toch anders te zijn, en natuurlijk van mindere kwaliteit.
Slang wordt er nu opgezet, vanmiddag even kijken of dit een oplossing biedt.

Hoor ook veel verhalen over kapotte bobines. Ik heb nieuwe bougies en de motor loopt bij het starten gewoon goed. Ik neem aan dat de bobines dan ook goed zijn?

Ben bang dat deze slang het probleem niet oplost en er dus meer aan de hand is, omdat de problemen al begonnen voor de slang lek raakte.

musje83

Ik herken dit enigszins van mijn tijd met mijn vorige 2.0 8v. Als het koelsysteem de druk niet goed kan opbouwen en vasthouden ga je enorm inleveren op koelprestaties, tot het punt dat de motor gewoon binnen no-time overhit. Voornamelijk bij stilstand (de ventilator bij de radiateur kan maar zoveel koeling bieden) maar doordat het hele systeem slecht kan pompen en meten zal je koelvloeistof altijd te heet blijven en je blok (veel) te warm, met alle problemen van dien.

Als de slang er op zit moet het systeem goed ontlucht worden (geloof middels 3 nippels, is een hele procedure voor die in het boekje staat) en dan zou het opgelost moeten zijn.  o-)

bks

Heb gister de nieuwe slang laten monteren en koelvloeistof bijgevuld. (Ik dacht dat ze gelijk alles gingen vervangen, helaas.)
Kan niet verder dan een kilometer of 2 rijden. Vermogen valt weg, zoals bij een backfire.

De (nieuwe) kachelslang wordt erg heet, maar dat lijkt me geen probleem? Ik kan er wel gewoon in knijpen als de motor aan staat, hij wordt niet hard.
De temperatuurmeter op het dashboard loopt rustig op, zoals normaal. Ik heb het idee dat hij soms zelfs iets naar beneden gaat, nog voor hij op de helft is. Heb de motor niet lang genoeg aan om de meter op de helft te krijgen.
Koelvloeistof is ietwat troebel en bruin, zoals te zien op de foto's. Ik wil alle KVS vervangen en dan goed ontluchten.
Olievat ziet er volgens mij wel goed uit?
De vent van de garage zei dat het ook kan zijn dat de motor op benzine en gas tegelijk draait.
Hij had het over het metalen tussenstuk tussen de luchttoevoer en de motor. Kan daar ook iets mis mee zijn?

Mijn plan nu is om na het vervangen van de KVS+juist ontluchten de auto naar een gasboer te brengen om te kijken of het mengsel etc wel goed zijn. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?





Roy16v

Tja,tis en blijft gas he,maar idd het zou kunnen dat hij en benzine en lpg krijt.
Hoor je de afsluiter ook tikken bij de tank?
Je zou kunnen proberen,zodra je de motor start en hij over is geschakeld na gas,
Een harde tik te geven op de bots knop.
Is een rode of een witten knop aan een beugeltje boven de v bak tegen de binnenkant van de linkre schokbreker.

Stel dat hij op 2 brandstoffen loopt, kun je dit nu bekijken aangezien hijdan geen benzine mer krijgt.

bks

Hoi Roy,
Dank voor je tip, maar ik ga vanavond toch maar even langs een gespecialiseerd gas bedrijf om dat te testen.. Heb ook nog garantie van de dealer waar ik hem kocht en wil dat niet riskeren.

De garage hier heeft een en ander nagelopen, koelvloeistof is top en temperatuursensor doet zijn werk goed. Koeling slaat ook op juiste moment aan. Stationair geen problemen, alleen bij 3000 toeren hapert de motor. (benzine)
Mogelijke opties:
- gasklephuis kapot
- motor loopt op benzine en gas tegelijk
- bobine kapot (testen daarvan is lastig?)

bks

Na een test bij lpg-zaak blijkt het probleem waarschijnlijk in de ontsteking te zitten.
stationair loopt ie goed, ook op gas.
bij 2500 toeren doet ie moeilijk op benzine, stottert, hoger kan niet. Op gas valt ie gewoon uit.
Volgens de beste man was het mengsel te arm.

Kan ik het beste hiermee gewoon naar de dealer gaan? Of is dat een waste of money en is het simpelweg bobine/bougiekabels of eventueel de nieuwe bougies vervangen?

Roy16v

Weet je wat het is.het kan zoveel zijn.
Brandstoffilter verstopt.brandstof pomp in de tank.brandstofdruk regelar etc.
Heb eens meegemaakt zowel de massa aansluiting bij de olie pijlstok slecht en brandstof pomp defect.
Bijde geven soort gelijk probleem
Lambda sonde kan ook nog
Is ie al aan een co meter geweest lopend op benzine?

bks

Dat is mijn probleem dus ook, wordt van het kastje naar de muur gestuurd..

Aan de meter is ie stationair goed, alleen zodra je gas geeft gaat ie alle kanten op. Die waardes zeggen mij niets maar het was niet goed. ;)

Roy16v

Lamda sonde water temp sensor of massa.

bks

Dank voor de tips, wordt alleen een beetje lastig om zelf alles te testen. Mijn garage om de hoek komt er ook niet uit dus ga er wel mee naar de dealer, nu nog 1 zoeken die ook tijd heeft:(

Jacques

Citaat van: bks op 18 juli 2013, 10:14:37
Olievat ziet er volgens mij wel goed uit?

Dit is het vaatje van je stuurbekrachting. Heeft niets met motorolie temaken

RobScénic

Hoogstwaarschijnlijk zijn je bougiekabels versleten. Dit luistert erg nauw op LPG.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

bks

Maar heb het probleem ook op benzine? ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev