Advertenties


Twingo RS inlaat

Gestart door SebasMegane, 1 juli 2013, 10:23:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SebasMegane

Beste mensen,

Schijnbaar is het RS blok uit de Twingo (2008) hetzelfde als die van mijn Megane cabrio (1.6 16v K4M). Het verschil zit hem in het inlaat spruitstuk, een spaghetti spruitstuk en software van renault zelf.

Nu vroeg ik me af of het inlaat spruitstuk van de Twingo RS ook op de megane past.
En eventueel ook het uitlaat spruitstuk. Iemand hier enig idee over? De zoek kon me niks vertellen behalve dat iemand ging kijken of het paste...

Edit: Of wellicht het inlaat spruitstuk van een 2.0 16v? (F4R)

Renegade (Mark)

Het zal waarschijnlijk passen maar, de twingo heeft ook wat verschillen in de cilinderkop waaronder het variabele kleppen systeem wat de K4M later ook in de megane 2 heeft gekregen.

Het bovenste kunststof gedeelte van een F4R spruitstuk is wel pas te maken op een K4M, in dit topic staan een aantal posts van iemand die dit gedaan heeft alleen zijn de foto's helaas dood:
http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?223768-Intake-manifold-K4M/page2

In principe heeft hij de runners losgemaakt van de flens die op het aluminium 90graden gedeelte van het spruitstuk zit en de runners naar elkaar toe gebogen zodat de flens van een K4M past. Met een ophoogplaat onder het kunststof gedeelte blijven de ontluchtingsgaten op het spruitstuk overeen komen met de originele.

SebasMegane

Bedankt voor de info! Op dat forum dacht ik dus ook gelezen te hebben dat het spruitstuk van de 2.0 16v plug en play zou zijn... ik denk ik vraag het hier ff.

SebasMegane

Zou je dit wellicht even kunnen toelichten :P Snap even niet wat "runners" zijn en wat de flens is? Mss heb je foto's? Jammer dat die van dat topic dood zijn inderdaad :(

Citaat van: Renegade (Mark) op  1 juli 2013, 11:54:47
In principe heeft hij de runners losgemaakt van de flens die op het aluminium 90graden gedeelte van het spruitstuk zit en de runners naar elkaar toe gebogen zodat de flens van een K4M past. Met een ophoogplaat onder het kunststof gedeelte blijven de ontluchtingsgaten op het spruitstuk overeen komen met de originele.

Renegade (Mark)



Even gepaint op een inlaatspruitstuk (wel van een k4m want van een f4r kon ik geen mooie vinden maar je snapt het idee lijkt me).

Een runner is even simpel gezegd een van de "inlaatbuizen". Het totaal zijn dan de runners, in dit geval 4 stuks. Met de lengte, diameter en nog wat andere variabelen kan het karakter van de motor aangepast worden (vermogen, koppel etc.) :)

Het rood omcirkelde is de flens die vervangen moet worden door kunststoflassen, de afstand tussen de poorten is anders bij een f4r. De groen doorstreepte delen moeten doorgezaagd worden om de runners te kunnen verzetten.

SebasMegane

Aah kijk, snap het nu helemaal! Moet ik dan btw ook het gasklephuis aanpassen of vervangen? En met kunststoflassen van de flens bedoel je dat als de runners verzet zijn je de legen ruimtes weer moet opvullen voor het luchtdicht maken?

Renegade (Mark)

Het gasklephuis van een f4r schijnt ook een mooie upgrade te zijn t.o.v. het gasklephuis van een k4m alleen, dit ligt eraan welk model k4m je hebt en van welk model f4r de gasklep komt. De details hiervan weet ik even niet meer, zou je even op moeten googelen.

Met kunststoflassen bedoel ik dat de flens van de k4m weer netjes aan de runners van het f4r spruitstuk gelast worden. Door het kunststof te lassen/laten lassen krijg je het weer op een netjes afgewerkte en stevige manier luchtdicht.

SebasMegane

Bedoel je dan het klephuis vervangen opzich of i.c.m. de inlaat?

En dit is dat topic waar wordt gezegt dat het een direct swap is: http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?327676-whos-got-the-most-tuned-K4M

En ik heb een Megane Carbio 1.6 16v uit 2002 geen idee welke k4m dat is.

Renegade (Mark)

Wat ik gelezen heb is dat het gasklephuis opzich ook al een klein verschil maakt. Het beste is natuurlijk altijd het spruitstuk aanpakken en dan gelijk ook de nokkenassen, uitlaatlijn en motormanagement om het meeste plezier uit de aanpassingen te halen :)

ShiftGear ( Erwin de Rijke )

De inlaatspruitstuk van de Twingo RS is wel 1 op 1 overtezetten op de Mégane II 1.6 16v
Simpel omdat de blokken in feite het zelfde zijn.
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

SebasMegane

Ook met het gasklephuis? Bovendien zijn die onderdelen denk ik vrij moeilijk te krijgen of niet?

Renegade (Mark)

Voor onderdelen van een twingo rs moet je denk ik het geluk hebben dat je net iemand tegenkomt die zijn inlaat heeft omgebouwd naar ITB's of nieuw bij renault bestellen (hoofdprijs). De f4r onderdelen kun je op de sloop nog wel van een laguna1 af trekken denk ik :q

SebasMegane

Oke, maar wat zou nou de beste optie zijn kwa onderdeel zelf, als je niet kijkt naar of je hem pas moet maken of niet?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev