Advertenties


LPG installatie inbouwen bij hoge kilometerstand?

Gestart door J to the H (Jeroen), 29 juni 2013, 09:55:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J to the H (Jeroen)

sowieso ga ik rijden op de dagteller, dat doe ik nu ook al.
Maar vind het gewoon fijn als alles blijft werken.
Kon ook in mijn '98 megane..

J to the H (Jeroen)

Gasmonteur belde net, is net terug van vakantie.
Omdat ik 3 jaar garantie wil, moet ik een Landi systeem nemen. VGI geeft 2 jaar garantie.
Nu wordt het ook nog 100 euro goedkoper.
Het systeem is echter niet zelflerend zoals de VGI, Ga ik hier iets van merken denken jullie?
Verder is de vraag over de brandstofmeter beantwoord door hen,
De schakelaar wordt ook de nieuwe meter.

De brandstofmeter peilt de inhoud van de benzinetank aan het begin van de rit, alleen dan.
Daarna daalt de meter aan de hand van berekeningen van het verbruik.
Dus als ik met 3/4 tank benzine begin te rijden, en ik rij 600 km op gas, zal de (benzine)meter dalen.
Als ik hem dan uitzet en weer start, ziet hij dat de tank nog steeds 3/4 vol is en zal de meter dat ook weer aangeven.

Jammer, maar dat is hoe Renault het systeem gemaakt heeft. dus niks aan te doen.

Fubar (Marcel)

Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Nog ff hè,

Wat voor schakelaartjes hebben de gassers onder ons in de auto?
Eigenlijk wil ik hem niet in het zicht hebben.
Schakelaartje wordt NIET in het dashoboard gemomteerd, maar t.h.v. de schakelpook (middenconsole)

Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Weet iemand of mijn originele brandstofmeter de inhoud kan weergeven (soms zit er een led-indicator op de gas-schakelaar. Wat ik eigenlijk niet wil)
Tijdens het rijden op gas geeft het dashboard de orginele benzinetankinhoud aan (gaat dus heel langzaam zakken, daar je alleen bij het starten wat benzine verbruikt). De werkelijke tankinhoud qua liters kun je tijdens het resetten van de boordcomputer aflezen.

Citaat van: J to the H (Jeroen) op  9 augustus 2013, 22:32:05
Kan de boordcomputer nog iets met verbruik en actieradius doen of is alles in de war zodra ik over ga op gas?
Jazekerz!! sterker nog, het gasverbruik geeft de boordcomputer zeer nauwkeurig aan: aantal km dagteller / verbruik liter per 100 km= gasverbruik.




Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Fubar (Marcel)

Citaat van: J to the H (Jeroen) op 12 augustus 2013, 10:36:40
Gasmonteur belde net, is net terug van vakantie.
Omdat ik 3 jaar garantie wil, moet ik een Landi systeem nemen. VGI geeft 2 jaar garantie.
Nu wordt het ook nog 100 euro goedkoper.
Het systeem is echter niet zelflerend zoals de VGI, Ga ik hier iets van merken denken jullie?
Verder is de vraag over de brandstofmeter beantwoord door hen,
De schakelaar wordt ook de nieuwe meter.

De brandstofmeter peilt de inhoud van de benzinetank aan het begin van de rit, alleen dan.
Daarna daalt de meter aan de hand van berekeningen van het verbruik.
Dus als ik met 3/4 tank benzine begin te rijden, en ik rij 600 km op gas, zal de (benzine)meter dalen.
Als ik hem dan uitzet en weer start, ziet hij dat de tank nog steeds 3/4 vol is en zal de meter dat ook weer aangeven.

Jammer, maar dat is hoe Renault het systeem gemaakt heeft. dus niks aan te doen.


Een aantal VGI dealers geeft wel degelijk 3 jaar garantie.
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

BadEend

#49
De boordcomputer is berekend op het verbruik van benzine en klopt dus niet meer bij het rijden op LPG.
Wat bedoeld hij precies met zelflerend? (aangezien alle systemen de benzinecomputer volgen)(VGI installatie is in de basis een Landi installatie alleen dan met andere software)
De plek van de brandstofmeter annex schakelaar kan je zelf bepalen.

J to the H (Jeroen)




Het is een feit, ik rijd op gas.

Heb het nu te druk om er dieper op in te gaan, maar zal later nog wat verdere info geven.
systeem heeft me uiteindelijk 1650,- gekost. (landi)

J to the H (Jeroen)

#51
Goed, dan gaan we er nu wat dieper op in:
Hoe bevalt het tot nu toe (2 weken in gebruik)

Bij het rijden merk ik geen verschil. Ik rijd sowieso rustig, dus heb geen idee of ik vermogensverlies heb in het hogere toerengebied, maar bij optrekken merk ik geen enkel verschil t.o.v. benzine.

Het verbruik ligt hoger dan benzine, wat natuurlijk verwacht was. Echter valt het verbruik me nog steeds erg mee.
Reed ik op benzine voorheen 1: 14,5 (6,9/100km), rijdt ik nu 1:12,2 (8,2/100km), dit is dan wel bijna alleen maar provinciale wegen dus geen snelweg.
Hier komt nog bij dat ik natuurlijk ook nog steeds de nodige benzine verbruik bij koude motor.

Ik heb gisteren 59,83 liter gas kunnen tanken en heb hiermee 744 km gereden. Heerlijk dat mijn actieradius nagenoeg gelijk is gebleven.
Opvallend is wel dat mijn boordcomputer dacht dat mijn verbruik 7,5/100km was, terwijl dit eigenlijk hoger lag. Computer kan dit toch niet helemaal meer goed uitrekenen kennelijk. Actieradius in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd ook niet, omdat hij uitgaat van de benzinetank inhoud.

Omdat ik er zo'n bigass tank in wilde kwam de vloer noodgedwongen (volgens gasboer) 2 tot 3 cm omhoog. Daar baal ik wel een beetje van omdat ik nu geen vlakke laadvloer meer heb.. (Roadkill: Is dit bij jou ook zo?)




Als laatste het schakelaartje.
Ik heb de inbouwer gevraagd de schakelaar niet te monteren zodat ik dit zelf kon doen.  Het schakelaartje zou net schuin voor mijn pook (rood cirkeltje) komen, maar dit is te veel in het zicht voor mij.. dus heb hem netjes heel diep weggestopt:



Ohja...
Ik wist wel dat het kenteken aangepast moest worden, maar niet dat er ook een (gedeeltelijke) apk keuring zou plaatsvinden..
Hierdoor moest ik nog een keertje terugkomen omdat mijn koplampen totaal geen brandpunt hadden   :')..
Dus ik moest mijn led units uitbouwen en gewone halogeenlampen erin drukken (jaja! alles vie de wielkast op gevoel) en daarna laten afmelden.



Tedo

#52
6,9/100km met een 1.6 16V op benzine?  _o_ (ik doe 7,9/100, en met de 2.0 16V zelfs 9,2/100)
Op benzine dan, hè.

Fubar (Marcel)

#53
LPG        9,63 l/100km 
voorheen:
Benzine  8,04 l/100km   

=gem. stad/provinciaal/snelweg       

(2.0 16V  F4R _o_)
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

BadEend

Ziet er netjes uit, heb je ook een foto van hoe het er onder de motorkap uitziet?

J to the H (Jeroen)

Te laat aan gedacht.. Ik heb net alle plastic kappen er weer overheen gevouwen.
Ik zal binnenkort met mooi weer foto's hiervan maken.

lpgtopper

Citaat van: BadEend op 29 juni 2013, 17:21:23
De K4M motor kan makkelijk 300 dkm of meer met de originele kleppen rijden op LPG.
Zeker weten, Idd is deze motor een super probleemloze LPG-motor en gaat ZONDER de kleppen te vervangen zeker 3 ton mee. Ik ken zelfs een 1.6 16V die, voor dat ik hem uit het oog verloor, 340.000 km probleemloos haalde en ik ken er diverse met volkomen probleemloos 2 a 2,5 ton tot nu toe. T'is sowieso een topmotor want gebruikt vaak minder dan 1/2 liter olie bij 20-30.000 km. En ik heb het gevoel ze  pas inlopen zijn bij 60.000 km. Bobine's en BDP-sensor kunnen echter wel kapot (zijn ondertussen beter ??)

Laatst in Autoweek een LPG-Scenic met 3 ton, kijk maar:
http://www.autoweek.nl/video/3595/klokje-rond-renault-scenic

Mooiste installatie is Vialle LPI die vloeibaar inspuit waardoor je een intercoolereffect krijgt en het rendement iets omhoog gaat, bij inspuiting daalt namelijk door het verdampende LPG de inlaatlucht temperatuur naar min 40 graden ofzo.
Maar daar heb ik geen LPI voor genomen, kheb LPI omdat deze geen verdamper heeft. Omdat je dan geen verdamper hebt, met extra water aansluitingen ! , blijft de motor zelf - op de inspuiters na- 100% origineel en, zo blijkt ook uit de Scenic 3 ton video, het is lastig om een verdamper + extra waterslangen ergens kwijt te kunnen onder de motorkap  en die extra niet originele waterslangen kunnen gaan lekken.

Wat me bij LPI ook aansprak is dat er geen LPG-filter op zit die je regelmatig moet vervangen.

Kheb nu met verschillende 1.6 16V's + LPI totaal 4 ton gereden: 100% onderhoudsloos en probleemloos. Prins LPG schijnt ook heel goed te zijn maar heb ik geen ervaring mee. Tank wel Shell V-power want dan blijft het benzine systeem ook mooi schoon.   Als je het heel mooi wil maken kan je nog NGK LPG-bougies (type LPG-1) monteren; kosten een vermogen maar gaan 120.000 mee. Bij onderdelendirect.nl  krijg je gelukkig  korting. Deze bougies vragen 5.000 ohm MINDER  onststeekspanning, dit ter compensatie van LPG dat MEER ontsteekspanning vraagt. Maargoed, op originele bougies gaat het allemaal ook prima hoor; in feite vraagt een LPG-motor geen ander of extra onderhoud dan een 100% benzine motor.         

Dat de gasvullingnippel bij veel Renaults achter de benzineklep gezet kan worden  is idd een genot: nooit meer bukken en rommelen met een gammele (vuile!)plastic afsluitdop op bumperhoogte; HEERLIJK !!

J to the H (Jeroen)


hansenn


BadEend

#59
Ik heb zelf ook een 1.6 16v op LPG met meer dan 3 ton. Nadeel van een Vialle installatie is dat de pompen regelmatig stuk gaan. (omdat de olie op gaat en niet bijgevuld kan worden.) Een verdamper gaat zeker 2 ton of meer mee.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev