Advertenties


1.6 K4M hortend stotend rijden

Gestart door srb, 23 juni 2013, 23:08:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

srb

Beste allen,

ik ben sinds een week of 2 bezig met een poging tot oplossen van mijn probleem. Het is een flink verhaal geworden, please bear with me.

Motortype: 1.6 16v K4M (tevens op EG LPG)
km-stand: 203k

In eerste instantie openbaarde het probleem zich wegens onregelmatig stationair lopen op LPG. Dat werd hortend en stoten rijden op zowel LPG als inmiddels ook benzine. De klacht is met LPG iets erger dan op benzine, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat LPG meer kritisch is dan benzine. Boven de 2000 rpm gaat het wel, maar daaronder rij/versnel je hortend en stotend.

Ik heb vervolgens een soort van kleine beurt gegeven, daar was het nl ook wel tijd voor:

- Bougies vervangen - LPG iridium units
- gasklephuis schoongemaakt
- luchtfilter vervangen

Dat hielp echter niet.

Uitlezen bij de universeel garage gaf de volgende kreet:
p0340 aflezen van nokkenafstanden.

Daarop heb ik de nokkenaspositiesensor vervangen. Helaas hielp dat ook niet. Ik heb vervolgens beide nokkenassensors gemeten op weerstand. De oude had over alle drie pinnen een oneindige weerstand. De nieuwe sensor had wel verschillende en afleesbare weerstanden. (weet nu niet meer de waardes). Vermoedelijk is de oude dus wel kapot.
De sensor krijgt ook gewoon een 12V voeding, alleen geeft de +12V draad (pen 3 in mijn geval, dus NIET pen 1) een 26 Ohm ipv 1 Ohm weerstand vanaf de stekker van de sensor naar de stekker van de rekeneenheid.

Daarop naar de Renault dealer geweest. Voor €35,- exact dezelfde conclusie. Nokkenassensor. Maarja, die is al nieuw.

Ik heb vervolgens de afgelopen dagen nog
- camshaft dephaser solenoid valve gecontroleerd. (Plunjer in het nederlands geloof ik naast de bougie/bobine aan d-riem kant). Ziet er goed en schoon uit.
- de zekeringenbox nagekeken - allemaal prima.
- alle stekkers losgehaald, gecontroleerd en ingespoten met contactspray. Ook beide rekeneenheden.
- MAP sensor doorgemeten - in orde
- luchttemperatuursensor doorgemeten - in orde
- koelwatertemperatuursensor doorgemeten - in orde
- accu losgekoppeld gehad en plus en min verbonden
- vacuumslang naar gasklephuis gecontroleerd op lekkage - in orde
- vacuumslang vanaf inlaatspruitstuk rechtsachter naar een potje linksachter - geen idee wat het is, maar slang is in orde.
- flink met remmenreiniger om het motorblok gespoten ivm valse lucht ed: geen enkele reactie van motor, dus in orde

- BDP sensor niet gecontroleerd, maar ik heb ook geen startproblemen, dus ik vermoed dat dat geen probleem is.
- 's ochtends bij de koude start hoor ik nooit een ratelend geluid, dus mijn nokkenasversteller lijkt ook in orde.

- De bobines heb ik nog niet vervangen. Bij elke bobine die ik ontkoppel gaat de motor beduidend minder lopen, dus die werken. Alleen vallen ze wel buiten de specificatie zoals door Renault opgegeven. Die is primair 0,5 ohm en secundair 10,5 kOhm +/- 1,5 kOhm.
Bij mij:
Bobine 1: 1,0 Ohm - 12,6 kOhm
Bobine 2: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 3: 1,0 Ohm - 12,7 kOhm
Bobine 4: 1,0 Ohm - 12,8 kOhm

Lijkt niet schokkend, dus wat te doen hiermee? Het staat me een beetje tegen om €150 euro uit te geven als je niet zeker weet of het gaat helpen.

Dus resumerend de vragen;

- Wat moet ik met het 26 Ohm draadje naar de + van de nokkenassensor. (Want daar staat wel gewoon spanning op)
- Wat te doen met de bobines?
- Bij het reinigen van het gasklephuis heb ik niet de twee rubberen O-ringen vervangen. Zinvol om alsnog te doen?
- Ben ik nog andere dingen vergeten? (ooit ergens gelezen olie verversen  :?)

Het is een heel verhaal geworden, maar zo is één en ander in ieder geval duidelijk.

Alvast bedankt voor de hulp.

P.S. De officiële uitleescode bij de Renault dealer was een "DF119 - signaal sensor nokkenas". Als ik die code vervolgens opzoek in mijn PDF van de Renault werkplaatshandleiding komt deze melding alleen terug in het diesel gedeelte  8)7. En het verhaal wat erbij staat klopt ook voor geen meter in mijn geval. Wat moet ik daar van denken? Zo'n uitleesgeintje kost me toch €35,-

J to the H (Jeroen)

Sorry, ik heb niet het hele verhaal gelezen, (ben te moe), maar ik gok op nokkenasversteller. Zoek hier maar eens naar op dit forum.
Juist omdat de storing nokkenassensor defect steeds terugkomt.
Het ratelende geluid heb ik een tijdje gehad, maar nu al een paar maand niet meer..

Tedo

Een defecte nokkenasversteller geeft (in het ergste geval) alleen die ratel tijdens de start, maar er is daarna gewoon normaal mee te rijden (ook onder de 2000 toeren). Jij geeft aan geen ratel te horen bij de start (en je hebt ook geen startproblemen), en juist daarna gaat het niet goed.
Denk dan toch aan wat anders dan de nokkenasversteller. Het is dat je zegt dat 'ie al is vernieuwd, maar ik denk dan eerder aan de nokkenaspositiesensor.

srb

Er bestaat natuurlijk de kleine kans dat mijne nieuwe sensor ook stuk is. Ik heb geen gegevens voor die sensor kunnen vinden, dus ik weet niet of de waardes die ik meet ook de goede zijn.
Maarja, dat is wel heel sterk. Het zou echter wel kunnen. Ook omdat het loskoppelen van die sensor geen enkele reactie geeft. Motor gaat niet anders lopen.

vlaar032

Gezien km stand en LPG zou ik toch eerst 'ns compressie meten en de kleppen controleren. Riekt toch een beetje naar versleten klepzittingen.

srb

Direct na de koude start doet ie het gek genoeg wel goed. Ik heb nu al twee dagen dat ik 's ochtends wel 50 in de 5 kan rijden en kan versnellen zonder inhouden. Dat duurt echter maar een kilometertje en dan begint ie weer te bokken.
Omdat de watertemperatuurmeter bij 20 graden Celsius wel de goede weerstand meet en de meter op temperatuur ook netjes in het midden staat in het dashboardklokje denk ik dat de sensor wel goed is.
Zou het olie gerelateerd kunnen zijn? Heb ik al een keer op problemcar gelezen, maar ik vind dat zo vergezocht.

BadEend

#6
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?
En de Long Term Fuel Trim waardes van zowel LPG als benzine? (moeten rond de 10% zitten)
Heb je al gekeken of de injectoren van de LPG en/of benzine niet lekken?

Jacques

Er zitten zo wie zo meestal 2 koelwatertemperatuursensoren op, te weten: een voor het dashbord (groen) en een die naar de ECU gaat (wit). Dat je dachbordindicatie werkt, zegt dan niets over wat je ECU te zien krijgt.  Verder verwijs ik naar het commentaar van BadEend.

BadEend

#8
Heb ff gegoogled op de foutcodes die jij opgeeft en dan vind je het een en ander.
Software laten updaten naar versie 7600 of hoger zou ik eerst mee beginnen.

srb

Citaat van: BadEend op 25 juni 2013, 17:33:36
Zijn de waardes van de verschillende sensoren ook uitgelezen?
En de Long Term Fuel Trim waardes van zowel LPG als benzine? (moeten rond de 10% zitten)
Heb je al gekeken of de injectoren van de LPG en/of benzine niet lekken?

Nee ik heb meegekeken bij zowel de universeel dealer als bij de Renault dealer. Het enige wat op het scherm is gekomen bij de Renault dealer is de df119 code. Ik voelde me ook wel een beetje bekocht moet ik eerlijk zeggen. Ik had al gehoord dat men met de Clip veel meer kon, maar daar heb ik niets van teruggezien.
Van de Long Term Fuel Trim waardes heb ik tot vandaag nog nooit gehoord. Dus die weet ik niet. Ik heb vandaag een universeel OBD2 stekker gekocht op bluetooth. Met de app "Torque" is van alles op te zoeken; ook deze waardes zie ik nu. De stekker komt morgen pas binnen, dus eerder weet ik ze niet.
De injectoren heb ik nog niet bekeken. Ik heb pas zojuist op problemcar gezien dat je ze gewoon los kan halen. (ben jij Richard toevallig, want een post daar lijkt wel heel erg op deze ;))

Citeer
Heb ff gegoogled op de foutcodes die jij opgeeft en dan vind je het een en ander.
Software laten updaten naar versie 7600 of hoger zou ik eerst mee beginnen.

Ook zoiets. Ik heb bij de Renault dealer nog specifiek gevraagd om de update naar 7600, maar ik werd niet begrepend aangekeken. Ik vroeg hem of hij kon zien welke versie ik erop had, omdat ik op internet iets had gelezen over updaten. Hij kon dat niet zien zei hij en hij wist het niet.
Ik ga dus niet weer terug naar de dealer, want dat kost alleen maar €35,- en ik schiet er niets mee op. Vanaf morgen kan ik de foutcode zelf ook wel weer verwijderen.

@Jacques: Ok, weer wat geleerd. Nogal bizar in mijn ogen maar ok. Ook hiervoor geldt, vanaf morgen kan ik zien wat de ECU ziet.

- -

Inmiddels heb ik vandaag nieuwe bobines van Beru gekocht en dat scheelt een slok op een borrel. Met benzine is het gebok volledig verdwenen en met LPG doet ie het nog een beetje. Ik krijg morgen de rubbers van de gasklep. Als het daarna nog niet goed is en het uitlezen niets oplevert ga ik de LPG-injectoren bekijken.

In ieder geval bedankt voor de input. Zo leren we elke dag weer iets bij.

BadEend

Ja, dat ben ik op problemcar. ;)
Dat klinkt niet als een dealer die er verstand van heeft, andere zoeken die wel weet hoe dat moet.
Hier op het forum zitten ook mensen die in het bezit zijn van een Renault Clip.
Deze kan je eventueel vragen of ze de software versie willen controleren.

Er zijn ook namaak clips te koop. Misschien is dat een optie voor je?

srb

Ghehe, dat dacht ik al  :)

Nee, kennelijk heb ik net de verkeerde monteur getroffen...
Als er iemand met een Clip in de omgeving van Enschede/Hengelo woont en het geen probleem vindt om mijn softwareversie te controleren wil ik graag even langsrijden.

Ik heb nu net zelf een OBD tool aangeschaft, dus ik ga niet nog een Clip kopen.

BadEend

#12
Auto Maikel in Enschede is gespecialiseerd in Renault.
Deze kunnen je denk ik wel helpen.

srb

Helaas is het inhouden vandaag weer een beetje terug gekomen. Niet zo erg als voorheen, maar het is weer terug. Het heeft ongeveer een km of 70 geduurd.
Helaas heb ik de verkeerde O-ringen van het gasklephuis besteld, dus die heb ik niet kunnen vervangen. Mijn OBD-stekker is ook nog niet gearriveerd vandaag, want dat zou met PostNL meekomen, maar die staken vandaag. Hopelijk werken ze morgen wel...

BadEend

Reageert het toerental als je op het gasklephuis spuit met remmenreiniger?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev