Advertenties


Oproep aan alle Megane Phase 1 2.0 16V IDE eigenaren.

Gestart door Marcel Severein, 22 september 2004, 18:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Boris-Djurre


Boris-Djurre

De gele Megane Coupe intussen opgehaald. Technisch lijkt die super. Inlaattraject losgehad, was schoon! Ondanks dat toch nog even een spuitbus inlaattrajectcleaner erdoorheen gespoten. Ik zit nu te twijvelen om die EGR echt af te blinden of alleen het stekkertje te trekken.
Brandstofsysteem was al door een garage opgepakt (afg november),  incl de regulator vervangen, die vaak defect raakt. Dus de mij bekende motorische zaken zijn prima.
Dat is alvast een goede start.
Afg. weekend heb ik zelf de remmerij rondom aangepakt en hydr. remolie vervangen. Tevens direct alle filters en motorolie vervangen. Ruitenwissers streepten ook, dus die ook maar vervangen.
Gisteren nieuwe distributieriem, multiriem, waterpomp en spanrollen erop gekregen, gewoon origineel Renault, aftermarket/imitatie spul scheelde nauwerlijks qua prijs.
Direct laten kijken naar de rest. Hij stond nu toch al op de brug en werd onderhouden door een topmonteur, waarvan ook de halve familie in Renaults rijdt incl een aantal Coupe's.
Op fuseekogels na is de auto dik in orde, die kogels dus maar direct mee laten nemen, veiligheid voorop en anders waren ze in april met de APK wel naar voren gekomen.
Bougies waren nog het enige over van alle beurtjes t/m de 120k beurt, waar ik niet van wist of die vervangen waren, dus die ook maar direct laten vervangen. Ik kon eigenlijk nergens goed vinden welke ik er het beste in kon zetten, dus ook deze maar origineel Renault (champion volgens mij)

Uitlaat is prima, lekt niet, maar is wat provisorisch aan elkaar gebakken, eindpijpje ziet er niet mooi uit (wat aanslag/corrosie), rammelt ook wat tegen bumper, dit is dus het volgende waar ik naar wil kijken. Origineel, of iets (keurigs) van bv EPS. We zien wel...Tips zijn welkom.

Alphons

#122
ff voorstellen. Ik ben Alphons van Heesch uit Sittard. WAO-er en auto hobbyist  Renault ervaring: 19 TX, 5 Turbo en nu megane.
Hallo Megane vrienden. Sinds 25-02-2014 ben ik de trotse eigenaar van een donker blauwe megane 2.0 ide cabrio. Ik heb lang gezocht om de juiste te vinden en na enig speurwerk mijn droomauto gevonden. Proefrit gemaakt, onder de kap gekeken en alles zag er perfect uit. Voor een auto van 13 jaar een correcte uitvoering. Helaas ging het op de terugweg al meteen fout. Allereerst een lekke band na 50 Km, en daarna geen vermogen meer. Controle lampje "elektrische storing" gaat aan en de motor loopt onregelmatig en ik kan geen troeren meer maken. Zo ben ik dus al na de eerste dag op dit forum terecht gekomen. Ik lees dus dat er al velen met soort gelijke problemen zijn. Ik hoop dan ook dat ik hier de antwoorden vind om toch nog enigszins vrolijk naar mijn nieuwe aanwinst te kijken en rijden. Nu lees ik dat ik tijdelijk het probleem verhelpen kan door de stekker van de EGR te verwijderen. Mijn vraag is waar zit die en heeft iemand wellicht een fotootje hiervan. Alvast bedankt. Groetjes Alphons.

BadEend

#123
Het lijkt me verstandig om de auto uit te laten lezen, dan weet je beter waar je moet gaan zoeken.
Het klinkt als een probleem met de ontsteking.

mark29

De ide is een beetje gekke motor. Als het rijd, is het geweldig.
Ik ben de laatste tijd ook bezig geweest met een ide om die goed te krijgen.
De egr zit tussen jouw inlaatspruitstuk en schutbord, je kan gewoon de stekker eraf trekken.
Maar uitlezen is het beste, kan ook zijn dat jouw brandstofdrukregelaar niet goed is, kan ook 20 andere dingen zijn.

Alphons

Dank voor jtullie reacties. De motor is inmiddels uitgelezen met als resultaat storing cil 2 en 3. Woensdag gaat ie naar de garage voor een grondige diagnose. Bijkomende informatie is dat als de motor koud is en niets aan de hand is. Als ik er een paar Km mee gereden heb gaat het controle lampje branden en loopt hij direct onregelmatig. Misschien de inspuiting of een printplaat???????? Als iemand nog meer ideeën heeft graag. Groetjes Alphons.

mark29

printplaat van wat?

Ja kan bobine zijn die slecht is, kan ook vervuiling op de kleppen zijn. enz enz.

Boris-Djurre

#127
Je zou toch zeggen dat de vorige eigenaar dit wist. Ik weet natuurlijk niet wat je ervoor betaald hebt en wat het verhaal erbij was, maar als iemand mij glashard zou vertellen dat de auto goed was en binnen 50 km is je band plat (dus snel even hard opgepompt voor je hem kwam halen) en je motor volledig onbruikbaar... dan had ik de auto teruggebracht, desnoods door z'n rodondenderon heen tegen de voordeur aan...
Via marktplaats iets kopen betekend niet dat je totaal GEEN rechten hebt.

Hoe dan ook, ik heb ook zo'n IDE, zonder problemen tot dusver, maar de simpelste dingen die je kan proberen:

- inlaattraject reiniger (forte, wynns, etc, 15-30 euro) gebruiken, even rubberen slang tussen filter en gasklep loshalen, auto starten, met de hand dat gasklep een beetje openen (RPM gaat naar ca 2500) en zodoende hele spuitbus stapsgewijs leegspuiten je inlaattraject in. Gebruiksaanwijzing goed lezen, kan niet misgaan. 1 a 2 x p/j (afhankelijk van hoeveel je rijd) dit herhalen. Als je toch bij luchtfilter bezig bent, maak hem eens open en kijk hoe het filter eruit ziet. Even vervangen of stofzuiger erbij als die nog goed eruit ziet.

- injectie reiniger gebruiken, zo'n flesje dat je door de brandstof (V-Power of Ultimate, goed spul) gooit, bv ook wynns (10-15 euro). Sowieso altijd V-power/Ultimate gebruiken! En om de x aantal tankbeurtjes (ook weer afhankelijk vanhoeveel je rijd) zo'n flesje toevoegen.

- dat stekkertje kan je lostrekken, de EGR klep zit midden achter je afdekplaat over de motor heen, stekkertje zit bovenaan. Makkelijkste is de plaat er even afhalen (4 x dop10) en aan het stekkertje zie je een rood vergrendel schuifje, die moet je er eerst uittrekken daarna kan de stekker eruit. Doe dit alleen als je weet dat de EGR relatief schoon is en nog goed werkt, is deze al volledig vervuild dan maakt dat stekkertje loshalen niets uit, dan lekt die dus altijd uitlaatgassen door je inlaattraject in! In dat geval zal alles losmoeten en goed reinigen, heb je toch de EGR eraf dan kan je overwegen deze gelijk af te blinden, omschrijving daarvan staat hier ergens wel boven.

- even de bougies eruit halen, bougiekabels eraf. Voorzichtig schoon/droog maken. (wie weet heeft de verkoper de motor wel afgespoten met hogedrukspuit, om aan jou een glimmend blok te kunnen laten zien en staat er nu water op de bougies?)

- hmm, volgens mij waren dit de simpele en goedkope dingen die je zelf kan doen. Als je wat meer pech hebt dan is het bv de brandstofdrukregelaar (was vroeger een dure reparatie, valt tegenwoordig wel weer mee, maar 150-200 euro ben je vast wel kwijt) of dus een volledig vervuild inlaattraject + kleppen / injectoren. Dat laten doen is ook snel paar 100 euro.

Hoe dan ook, de motor is het je vast wel waard achteraf, loopt het blokje goed dan kan je het relatief simpel ook goed laten lopen met wat TLC (bovenstaande tips + wat vaker een oliewissel etc). Een beter blok voor in een megane 1 kan je dan niet vinden!

Alphons

Dank je wel Boris voor je uitgebreide informatie en oplossingen. Ja ik was ook niet blij met alle pech na de aankoop. Gelukkig heb ik inmiddels de motorstoring kunnen verhelpen en rijd ie perfect. Nu is alleen de rechter koplamp door een kleine aanrijding afgebroken. Weet iemand deze prijsgunstig uit te halen en een kostenschatting te geven. Naar de sloop en de dealer kan ik nog altijd gaan. Groetjes Alphons.

mark29


Boris-Djurre

bij mister-auto of winparts staan die koplampunits volgens mij nieuw/origineel te koop, voor niet al te veel geld, moet je zelf maar even kijken. vervangen kan je zelf wel.

Alphons

Mégane vrienden, hartelijk dank voor al jullie reacties. Operatie koplamp met goed gevolg afgesloten. Wel vreemd dat je voor  een boutje de hele bumper ervoor moet afhalen. Ik wil natuurlijk mijn ervaringen graag met jullie blijven delen en niet alleen hier komen als er problemen zijn. Ik doe veel aan mijn auto ondanks ik hier niet geleerd hebt. Mijn ervaring haal ik uit mijn jaren lange ervaring met oldtimers die ik helaas om financiële redenen heb moeten opgeven. Nu dus een auto met veel elektronica en maar heel weinig  naslagwerk. Dus mijn vraag, weet iemand waar en welke site er is om de nodige technische details van deze auto te kunnen opzoeken. Alvast bedankt, groetjes Alphons.   p.s. Ik heb nu een Mégane phase 2 2.0 16V ide uit 2000. Prachtige auto met heel veel extra's.

mark29

Welke details zoek je? Kun je wat specifieker zijn? Werkplaats handboek is te downloaden ook trouwens.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

FrankoB

was dit de VKV groep uit Rotterdam??
Bijn mijn Megane Coupe 2.0 ide is de Injector brug kapot gegaan...


Citaat van: Robin25 op  3 maart 2011, 03:49:18
Hallo allemaal,

Mijn naam is Robin en ik ben jarenlang geleden lid geweest van RMCC met een 2.0IDE.
De auto was een van de eerste in NL datum deel1 maart-2000. Ik heb hem in 2001 gekocht met 4500km.
Toen heeft mijn auto ook gelijk een modificatie ondergaan aan het ontstekingssysteem.
In 2005 had ik het eerste gez**k met die auto, er was een pakking van de motor lek en toen werd duidelijk dat de motor
al aardig verkoold was, het was toen ook de laatste keer dat ik die dealer bezocht heb. (zonder waarschuwing een rekening sturen van 1400euro)
Toen ben ik bij een Renault specialist in onderhoud gegaan.
Vervolgens ontplofte er een zwart kastje wat in het luchtsysteem van de motor zit(niet de EGRklep) een regelrechte backfire.
Het werd al duidelijk dat de verkoling zijn tol begon te eisen. De specialist kon mij zonder belachelijke kosten niet verder helpen.
Op een ander gebied had ik toen al wat goede contacten opgedaan met VKV in Gorinchem en ben ik daar ten rade gegaan.
Ik heb het op dat moment over een auto van 5 jaar oud met 45000km.
Kort gezegd heb ik mijn Megane daar gedropt om de mannen het daar maar uit te laten zoeken.
Het technisch opperhoofd van de VKV vestiging belde mij met de mededeling dat het een hopeloos geval was, de motor moest uit elkaar,
zuigerveren vervangen, kleppen vervangen etc......... Dat zou zo ongeveer 2500euro kosten 8)7 :cry:
Hij heeft op mijn verzoek Renault nederland gebeld voor een bijdrage in de kosten en hier komt het positieve in dit verhaal, de importeur vergoedde zo goed als alle kosten.
Kanttekening hierbij is dat ik totaal geen haast heb gemaakt en ik mijn auto 3 weken kwijt ben geweest.
Toen reed de auto weer beter en werd in het vervolg alleen maar gevoed met V-Power.
Een jaar later hadden we toch weer een probleem met de Coupe, bij koud wegrijden deed de auto horten en stoten gedurende ca. 5 minuten.
Dit bleek de nokkenas sensor te zijn en tevens werd de EGR-klep afgesloten, deze was versleten.
Toen ging er echt een wereld voor mij open, de Megane reed eindelijk zoals het nieuw de bedoeling had moeten zijn.
Starten en (mooi) lopen, power als een gek.
Degene die in 2008 die auto van mij kocht heeft vast en zeker de beste IDE van Nederland gekocht, want mijn vrouw ging met de auto rijden
en ging al gauw richting de 20000km. per jaar en dan is 1 op 12 met V-Power en beetje te duur. Zij tuft sindsdien met een Clio 1.2 door het land, 1 op 18 met euro95.
En ik????
Ik ben met een omzwerving van 2 Volvo's 480(ik kwam bij een meeting nog een ander oud RMCC lid tegen) eindelijk in een Mercedes 300E uit 1993
beland, ook groen net als mijn Megane.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev