Advertenties


Oproep aan alle Megane Phase 1 2.0 16V IDE eigenaren.

Gestart door Marcel Severein, 22 september 2004, 18:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Big Pimpin

Citaat van: Jeroen op 27 mei 2006, 12:25:48
@ Big Pimpin, het kan zijn dat je auto een tijdje in de showroom of op voorraad heeft gestaan en dat hij pas op feb 2002 op kenteken is gezet.
Als je het niet zeker weet, rij dan eens naar een Renault dealer en vraag het daar na.

Beetje late reactie, maar de Renault dealer heeft het opgezocht in de computer en ik heb (gelukkig) geen IDE motor.

Grtz

Naatje

Het was goed geweest als ook ik eerder dit topic had gelezen. Ik heb nog geen 2 jaar geleden mijn Renault Megane gekocht 2.0 ide privilege gekocht. en ik val van de ene in de andere ellende.  En nu inderdaad ook de motor die slecht start en vaak op 3 poten loopt als de motor stationair draait. Ik ben al meerdere malen naar de garage geweest, aangeraden werd om reinigings spul in de tank te gooien en verder goed doorrijden en v-power of andere bezine met hoog octaan gehalte tanken. Indien dit de truc niet was dan moesten er maar even 4 injectoren a 1100 Euro vervangen worden. Helaas het werd niet beter, dus om toch nog met plezier in mijn auto te kunnen rijden moest de reparatie vandaag maar gaan gebeuren. Ik ben net gebeld door de garage, de motor is al zo vervuilt dat het vervangen van injectoren geen zin heeft. Ja ik kan dan wel weer een half jaar of jaartje rijden maar het probleem zal blijven bestaan. Fijn om te horen als je er vanuit gaat nog jaren plezier van je auto te kunnen hebben. Ik heb net Renault klanten service gebeld. Hoe is dit mogelijk, deze auto is nog geen 5 jaar oud, altijd dealer onderhouden voor de aankoop nog dealer en ANWB laten keuren.... en nu dit. Motoren worden niet meer gemaakt.... dus ik heb een auto die waard is........ 0! Wat ben ik ziek zeg! Voor mij nooit meer een Renault!!

zoef100

Zolang je vanaf het begin V power tankt , je olie om de 4 maanden ververst met een goed merk olie. Af en toe flink de motor in de toeren rijd met optrekken (wel bij volledig opgewarmde motor) . Je gasklephuis af en toe inspuit met inlaatcleaner van forte en forte injector cleaner elke maand erin dondert ,dan rijdt je IDE als een zonnetje .Maar als je motor al zodanig vervuild is omdat je 95 tankt en je olie te weinig ververst dan is het huilen met de pet op en lopen kosten gigantisch op. Kop moet eraf om deze te cleanen, injectoren vervangen etc  kassaaaaa.
EGR klep  afdoppen.

ErikVr

Hey dit is exact het 'probleem' dat mijn Alfa motor heeft. Die van mij is ook direct ingespoten.
En inderdaad wat zoef zegt. v-power tanken en geen goedkope rommel. GOEDE olie gebruiken en regelmatig vernieuwen.
Gr, Erik van Rijn

Mazda MX5 Executive Leer/Bose/Nav/Xenon

Robin

Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

Robin

Seat Leon 1.8 20VT Topsport | 246PK / 380NM

maXcomX

Nee de beschuldiging moet je bij de haastige introductie van een onvolwaardig stuk techniek. Het lijkt een beetje op de perikelen met de 6 cilinder van Renault/Peugeot/Volvo, dat was ook een van die miskleunen geboren uit de wens om zo snel mogelijk een nieuw concept op de markt te gooien. Renault heeft nu Nissan ingelijfd voor de motoren, want sinds de succesvolle 8kleppers die ook in Volvo werden gebouwd, hadden ze niks meer.. en toen kwam de IDE, nauwelijks getest, volgestort met milieu subsidies etc., Tja, en dan haal je je kennis maar ergens anders, bij Nissan in dit geval, die bouwden roesthopen, maar wel goede motoren..

JPF

Aangezien het onderwerp toch actueel blijft nog even een reactie:

Ik lees her en der wel wat misverstand over de EGR klep. Dit is GEEN luchtklep maar een uitlaatgas recirculatieklep.
En dat is nou ook juist het grootste probleem van alle vervuiling.
De uitlaatgassen worden in de inlaat van de auto geleid en die vervuilen juist de injector en zorgen voornamelijk voor de aanslag op de kleppen.
Er zijn voor vastklevende zuigerveren meer oorzaken te noemen, maar meestal treedt dat op bij oudere auto's (lees: meer kilometers) die slecht onderhouden zijn (lees: weinig olie ververst).

Oplossing voor vervuiling? Gooi die EGR omloop dicht! Geen uitlaatgassen naverbranden dus.
Oplossing voor de zuigerveren? Netjes de olie verversen op de aangegeven interval.
Oplossing als het al vervuild is? Geen toevoegingen, gewoon uit elkaar halen, reinigen en zuigerveren vervangen. Helaas.

Er zullen vast wel forumleden zijn die het nog beter weten dan ik.
Daar kan ik alleen maar tegen zeggen dat ik al 40 jaar met auto's werk en vooral Amerikanen. En juist die hebben dit EGR probleem al vanaf de begin jaren 70.

Rohald

Hoi,

Ik heb dus ook een megane ph. 1 2.0 16V IDE, en volgens de renault dealer moet ik mijn EGR-klep vervangen en de daaruit lopende kabel (dus niet de totale kabelboom). Dat is er bij een uitlezing uitgekomen. Nu kunnen ze mij zoveel wijsmaken, ik heb geen verstand van auto's.
Eind vorig jaar had ik ook al last, en toen heeft renault provisorisch de kabels gerepareerd. Volgens de ANWB hebben ze de boel vastgelijmd, want hij kreeg de EGR-klep niet open. Maar helaas heb ik wederom problemen.
Is het echt nodig dat ik veel geld gaat uitgeven voor nieuwe onderdelen? Renault gaf me een totaalprijs mee van € 1330,-. Ik lees namelijk veel over schoonmaken en/of dichtmaken van de EGR-klep. Ik ben alleen bang dat de EGR-klep niet los te maken is, doordat hij "dichtgelijmd" is.

Enig advies wat ik beter kan doen?

Alvast bedankt.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

sambiek

ik heb zelf ook een megane coupé ide 2.0 16v bj.2000 met 10800 op de teller
maar schrik der een beetje van hoeveel problemen der met de ide zijn.
waar ik nu ook een probleem mee heb :(
ik heb hier voor ook een megane 1.6e uit 1996 gehad. 200000 op de teller
maar daar heb ik ook al veel problemen gehad.
en toevallig woon in doorn dat is kleine 10 km vanaf zeist
heeft jou auto toen toevallig bij bochane zeist/bilthoven gestaan

Roy16v

de EGR klep is voor uitlaat gas her circulatie.
de klep heeft niet met de mengverhouding te maken dus jou garage houd je aan het leintje.

de eentuuele roet aanslag die de EGR wél kan veroorzaken kan je tegen gaan door de ERG klep af te doppen.
mvg

zoef100

#86
Conclusie een mogelijke  oplossing voor het IDE gezeik is :
A. Haal je kunstof motor beschermkap weg 4 boutjes M10
Egr afdoppen met een blinde metalen plaatje (heel simpel klusje EGR zit met 2 bouten vast op je blok , deze loshalen dan valt het bestaande  pakkings plaatje ertussen uit deze is 0.2 mm dik. Er is ruimte genoeg voor een dikkere pakking verders hoeft NIKS los dus ook de buis van uitlaat naar EGR klep laten zitten .
Deze vervangen door een blinde plaat 1mm (zonder gat erin dus)  zo kan de stekker er gewoon op blijven zitten en werkt de EGR gewoon alleen komen die vuile uitlaatgassen er niet meer in. De computer geeft geen foutmelding. Je kunt ook de stekker eraf laten geeft ook geen storing maar je weet niet of de EGR klep is blijven hangen door smerigheid oftewel misschien in het ergste geval  wel open staat.

B. Tank V power het kost iets meer maar het houd je verstuivers schoon . Nieuwe verstuivers erin laten zetten  kosten 1100 euro. :x

C. Koop een busje forte intake cleaner en spuit elke maand   met pufjes een keer of 10 in je inlaat.
Je haalt de beschermkap weg 4 boutjes M10 en trekt eerst de slang van het stationaire stappenmotortje los en dan schroef je de klem los van  de dikke slang op je inlaat. Start de motor en met de hand (waar je gaskabel zit) geeft je iets gas 2000 toeren en je spuit met tussenpoze pufjes in je inlaat. Hij gaat ff inhouden
maar loopt daarna gewoon door . Ook in het gat bij je stappenmotortje met pufjes spuiten. Dit is voor de aanslag op je inlaatkleppen weg te krijgen aangezien daar nooit benzine langskomt ivm de Direct inspuiting . Vervuilde kleppen sluiten niet goed , je auto gaat zeer slecht lopen, stoten , horten
slecht stationair lopen en uiteindelijk afslaan.

D:Stationair Stappenmotortje loshalen ivm onregelmatig stationair lopen (heel simpel klusje)eerst stekkertje eraf halen daarna de 2 boutjes M10 loshalen.
Spuit deze in met forte intake cleaner en laat deze ff inwerken om daarna met schudden weer leeg te halen herhaal zonodig nog eens de behandeling.
Haal motortje NIET uitelkaar .

E.Ververs je olie en olie filter elke drie maanden en doe er hoogwaardige olie in .
Wat kwikfit en andere garages erin kieperen is de normale standaard olie .

F.Let op de bougies die erin zitten zijn speciale bougies deze hebben een langere schacht dan de normale bougies .
Champion RECPYC   kosten bij renault dealer 8,30 euro per stuk .

G. Trek de auto af en toe los bij een geheel opgewarmde motor uiteraard.
Daar is tie voor gemaakt en niet voor oma`s , dus gewoon af en toe tot het rode gebied in de toeren rijden.
Zo brand de motor schoon.

Je kunt ook een motor flush behandeling laten geven bij een garage

Zo houd je de motor in conditie en draait deze goed .

Mocht de motor  al zo vervuild zijn geraakt door de EGR klep dan is eigenlijk de enige remedie kop eraf en deze goed schoonmaken vooral kleppen en klepstelen. EGR klep werkt /gaat open  bij volledig opgewarmde motor vanaf 1700 tot 3000 toeren . Eronder en erboven is deze dicht. behalve als de boel zodanig vervuild is dan werkt de klep niet meer goed en blijft in het ergste geval open staan. Ook vlammen met  de auto helpt dan niet meer want stukjes kool die loskomen van het vlammen gaan weer tussen je kleppen zitten etc .

Onderdelen zijn belachelijk duur bij renault , zogenaamd allemaal originele renault onderdelen.
Al met al een  auto met gebruikshandleiding. Y

TIP: http://www.abconprodukten.nl/N_frame.html?http://www.abconprodukten.nl/N_xp_3.html
Succes  8)

Rohald

Bedankt voor de vele tips.
Ik heb ondertussen voor tip A gekozen.
Was makkelijk en goedkoop toe te passen. Sindsdien heb ik geen last meer van mijn EGR-klep.

Waar ik wel last van heb gekregen is dat hij ontzettend shaked als ik stationair draait. Ik weet niet of dat met het afsluiten van de EGR-klep te maken heeft.
Het gekke is dat het net zo abrupt verdwijnt als dat het opkomt:
- afgelopen +/- 1,5 maand normaal
- +/- 2 weken daarvoor shaken bij het stoplicht
- +/- 2 maanden daarvoor normaal
- +/- 2 maanden daarvoor shaken bij het stoplicht
Het is dus een beetje komen en gaan. Maar nogmaals; ik weet niet of dit door de EGR-klep komt.
2001 Renault Mégane Coupe I Phase II 2.0 16V IDE Privilege
The Taz

1ste Renault Mégane Club Mooiste wielen 2015
2de Renault Mégane Club Mooiste Mégane 2015

Luma

Ik heb ook een 2.0 IDE cabrio, en nu ben ik nieuwsgierig of iemand ook ervaring heeft met het chippen van dit blok??

zoef100

Het schudden shaken wat jij zegt kan komen door vervuiling van gasklephuis en/of  stationaire stappenmotor .
Heb je C en D al uitgeprobeerd?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev