Advertenties


Megane II 1.6 16v loop niet meer stationair na het rijden.

Gestart door dannyfm, 4 juni 2013, 01:02:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dannyfm

Hallo,

Ik heb de eerste probleem met mijn Megane geconstateerd vrij wel meteen bij het weg rijden van de garage na dat ik hem gekocht hebt! Ik ga er zoizo vrijdag er mee terug, heb niet voor niks 700€ betaalt om hem rij klaar te maken waar tevens ook een grote beurt bij inbegrepen zat!. Ze hebben er blijkbaar niks aan gedaan en van achter naar voren gezet van HIER A.U.B. Staat voor je klaar. Ik ree weg en 5 km Verder, ik sta stil bij de stoplichten en trap de koppeling in vlak voor stilstand en de hele motor slaat gewoon uit. ook na dat ik hem starten. Als ik hem start met wat gas geven gaat het wel maar Stationair niet. tijdens die storing voel je ook schokken tijdens het rijden. Ik heb een donkerbruin vermoede dat het aan de lambda sensor kan liggen. Ik heb wat kunnen filmen en op youtube kunnen zetten. ik hoop dat er hier iemand is die dat probleem ook gehad heeft en mij kan vertellen waar het ook aan kan liggen. Hij heeft het niet altijd. als ik rustig rij waar bij ik niet snel hoef weg te trekken heeft hij het weer niet. dan kan ik gewoon de koppeling in trappen zonder dat die afslaat. je merkt het echt met het rijden zodra je schokken voelt.


Deze is gemaakt tijdens het probleem dat hij met moeite Stationair loopt.


Deze is gemaakt na dat ik thuis kwam. en ging starten stationair en daar na nog 1 keer met wat gas er bij. Hij wil alleen blijven draaien als je gas blijft houden.


Deze is gemaakt tijdens dat ik die schokken voel en tevens te kluts in trap en de motor stopt. bij genoeg vaart kan ik hem wel weer starten door de kluts op te laten komen.

Ik zelf en tevens mijn buurman die auto monteur is en meerdere kennissen van mij die er veel ervaring mee hebben denken dat er iets in de Elektronica zit waar van ik deze klacht in het instructie boekje terug vond waar in stond dat de lambda sensor stuk of beschadigd is.


Richard Blokker

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, niet zo extreem als dit maar wel zelfde fenomeen.
Oplossing was vervangen nokkenas sensor (zoiets), die werkte niet meer goed.

Het vreemde was idd, tijdens proefritten (4x) helemaal nergens last van, na de aflevertbeurt etc kwam dit pas naar boven drijven..  :?
Megane II Phase 1 1.6 16V

dannyfm

#2
Okee Nokkenas Sensor.. Is een goeie van jou. kan indd mogelijk ook de oorzaak zijn. dan meld ik  dat gelijk aan de garage dat ze die gelijk ook moeten na kijken en eventueel moeten vervangen. ze moeten hem gewoon uitlezen om er achter gekomen. Tijdens de proefrit ook geen last gehad. de verkoper ree er in en constateerde ook niks. dat zijn zulke rampzalige korte ritjes bij koude motor. aan het begin gaat het prima maar zodra die echt op temperatuur is gaan de storing pas van start

[EDIT]Geen berichten direct boven je quoten s.v.p. :police: :thx:

Richard Blokker

Toen hij aan de computer hing kwam ook die melding naar boven over de sensor, dus was ook niet te missen. Het was idd een mogelijke veroorzaker.
Megane II Phase 1 1.6 16V

BadEend

#4
Klinkt als een nokkenasversteller die niet goed meer werkt.
Dan gaat hij hetzelfde geluid maken als een diesel.

Je kan ook kijken of de modificatie aan de BDP sensor al is doorgevoerd.
De originele stekker daarvan maakt namelijk geen goed contact. De gemodificeerde heeft een blauwe stekker.

Tedo

Ik heb ook het bij de 1.6 16V motor bekende nokkenasversteller probleem gehad in 2012, maar ik herken alleen het afslaan als je geen gas geeft tijdens de koude start. Ook zou je, in het geval van een kapotte nokkenasversteller een ratel tijdens de (koude) start moeten horen. Ik heb daar nog maandenlang mee kunnen doorrijden (alleen die ratel tijdens de start, beetje gas erbij en daarna gewoon prima lopen).

Het lastig stationair lopen en (willen)afslaan zou ook een defecte nokkenaspositiesensor kunnen zijn (die heb ik nl. destijds eerst laten vervangen in de hoop dat het euvel daarmee opgelost zou zijn).
Maar zo heftig als jouw motorblok beweegt herken ik niet.

Maar goed; je hebt die auto net: heb je geen garantie o.i.d.? Want zo een auto afleveren kan echt niet (tenzij ze het erbij vermeld hebben en hij heel goedkoop was).

Misschien dat Matthew hierin raad weet? Hij is zo'n beetje de expert hier.

dannyfm

Hoi tedo,

Ik heb 3 maanden garantie op de auto hoor. Maar net wat jij al zei het heeft zo nooit afgeleverd mogen worden. De olie is tevens niet ververst en de olie filter ook niet. Is echt aan vervanging toe na 5 jaar. is bij 70944 km voor het laats gedaan en staat nu 163203 op de Teller. Ik heb deze link naar dit topic gemaild naar dat bedrijf waar ik hem gekocht hebt. Tevens ook gedreigd aangifte te gaan doen bij de Bovag. heb vrijdag om 10:00 uur een afspraak en gaan ze het maar mooi fixen. zo niet dan doe ik aangifte bij de Bovag en laat ik de rijklaar kosten vergoeden Inc. de benzine voor al die ritjes die ik op en neer gemaakt hebt. is toch ff 695€ kan ik best een grote beurt voor laten doen met dag geld bij een Goede garage. Ik ben er eerder mee terug geweest omdat de ruiten wissers niet werkte! heb daar 6 uur gewacht. Dat autobedrijf noemt zich EXcellent die van de Bovag zijn. die service daar is POOR als er nog geen slechtere woord voor is. Ze hebben niks over de mankementen gezegd. Ze hebben gezegd dat zodra ik hem kwam halen dat ze hem Rijklaar hebben staan. Dat lijstje wat ze moeten doen hebben ze niet uitgevoerd. Ik heb tevens versterking mee vrijdag, ik ga het gewoon niet redden alleen door die oplichters

Jullie hulp ben ik wel heel blij mee. Ik kan dat toch toelichten aan de garage zodat het voor hun makkelijker op te lossen is.  Stationair lopen gaat bij koude motor prima hoor. Niets aan de hand. als ik heel rustig rij ook niks aan de hand maar zodra ik snel weg trek begint het wel te schokken. als ik op dat moment de Koppeling intrap dan Slaat de motor af wat die ook doet bij stilstand. Laat ik hem even tussen 1500 en 2000 Rpm Stabiel draaien in zijn vrij dan is die weer goed tot dat ik weer vermogen maak met meer gas te geven. Bij koude motor ook gehad van af vandaag. toen ik van me werk weg ree naar huis ree ik heel rustig en bleef hij de hele rit goed. geen schokken en afslaan.

Richard Blokker

Aangezien ik niet helemaal wist wat mijn oplossing was, dat was dus het vervangen van de nokkenaspositiesensor, niet de versteller.
Megane II Phase 1 1.6 16V

Tedo

#8
Succes in ieder geval. Maar om je uit de droom te helpen: als het inderdaad de nokkenasversteller is ben je in combinatie met een grote beurt (want daar lijkt 'ie zeker aan toe) vermoedelijk eerder het dubbele kwijt van de rij-klaar-maak-prijs. Bij het vernieuwen van je nokkenasversteller moet nl. ook de distributieriem eraf (en dus worden vernieuwd). Maar het kan zo maar zijn dat die riem bij jouw auto toch ook al (lang) vervangen zou moeten worden. Tip: als je een auto koopt met distributieriem (en geen ketting) altijd als eerste checken wanneer die voor het laatst vervangen is, en eventueel vervangingskosten mee nemen in de onderhandeling.

J to the H (Jeroen)

Als jouw olie voor het laatst vervangen is bij 71.000 km, dan zou ik er inderdaad ook niet op rekenen dat de distributieriem al vervangen is.
Deze hoort eigenlijk bij 120.000 km vervangen te worden of om de 5 jaar.
Het zijn dure reparaties en jammer dat die je aan het begin nu zal hebben, maar als je er vanaf bent heb je vast een hele leuke auto.

Overigens heb ik ook een versleten nokkenas versteller, bij mij resulteert dat alleen in slecht lopen net na het starten.
De genoemde ratel heb ik ook gehad maar nu ik er over nadenk al wel zeker 3 tot 4 maanden al niet meer.

Succes met de afwikkeling met de garage. Het is inderdaad niet netjes afleverkosten te vragen en dan niet zaken als olie enz. te vervangen.

Richard Blokker

Bij mij moet eind dit jaar de riem vervangen worden, ik laat dan meteen denk ik maar die versteller vervangen.. Als de riem er toch af is..
Megane II Phase 1 1.6 16V

Tedo

Dat zou ik zeker aanraden (heb het bij mijn 2.0 pas ook zo gedaan). Het is een kleine meerprijs, en scheelt een hoop ellende en kosten. Waterpomp ook gelijk mee laten pakken.

dannyfm

Die is al 2x vervangen. bij 86.000 Km en bij 146.000 Km. dat allebei door een Renault Garage.

Tedo

Dan is dat op zich het probleem niet. Echter heb je een defecte nokkenasversteller, dan moet je ook een nieuwe distributieriem.  :shocked:

Richard Blokker

Megane II Phase 1 1.6 16V

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev