Advertenties


Koppakking eruit?

Gestart door korte, 20 mei 2013, 19:45:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

korte

Afgelopen zaterdag wilde ik naar mijn werk rijden met de auto van mijn vrouw; een Renault Megane 1.4. Mijn eigen auto staat op het moment stil en is meer een hobbyproject maar daar later meer over als er belangstelling is....
Om terug te komen op de vraag of de koppakking eruit ligt. Ik reed dus naar mijn werk en moest nog even snel tanken dus zo gezegd zo gedaan. Ik rij daar weg en toerental begint onregelmatig te lopen bij een constant gasgeven (van 2300rpm naar 3500 rpm) zonder dat ik iets vreemds deed. Uiteindelijk sta ik bij de stoplichten stil en valt ie uit wanneer ik weer wilde wegrijden. Kreeg 'm met geen mogelijkheid meer aan de praat dus het hok maar even aan de kant geduwd.
Gelukkig zat de garage waar ie in onderhoud is dichtbij dus ben daarheen gelopen, hij had het druk en sleutel achtergelaten zodat hij hem op zou gaan halen. Zo gezegd zo gedaan en ik was amper thuis of de garagist belde al met de mededeling dat de auto in 1x startte en hij al een half uur stationair stond te draaien, hij kon er niks aan vinden.....
Dus auto weer opgehaald en thuis weg gezet en niet meer na gekeken tot vandaag.
Ik ga even snel nog een boodschap doen wat op een steenwrop afstand is maar lui als ik ben stap ik toch in de auto. Nou hij startte weer in 1x en ik dacht; mooi dat ie doet. Nou niet dus!!! Op een afstand van minder dan 1km nou ja misschien 2km sprong het lampje van koelvloeistof aan en metertje stond helemaal boven in (waar er veel streepjes staan, soort waarschuwing zeg maar) dus ik de kachel vol open gezet op warme stand en de kap open gegooid... Nu was dus het hele tankje leeg, koelventilator sloeg niet aan en onderaan de motor zag het er olieachtig uit.... Geen sludge of iets aan de buitenkant waargenomen van de motor maar heb ook niet heel lang staan kijken. Heb 'm even aflaten koelen (voor zover mogelijk) en daarna naar huis gekacheld. Morgen de beste man van de garage maar eens bellen maar ik heb graag al een idee voordat men er eerst een nieuwe thermostaat, radiateur of weet ik wat erin hangen voordat ze bij de bron komen.


Alvast bedankt,

Tjeerd

jorritmg

Is niet gewoon een van je slangen lek? klein scheurtje zal onder druk best veel lekken.

Misschien ff vullen en stationair laten draaien thuis kijken of er iets gaat lekken dan kan je herleiden waar het vandaan komt.

korte

Het vreemde aan het hele verhaal vind ik eigenlijk nog dat ie dus bij mij afslaat en niet meer wilde starten terwijl een half uurtje later hij dus wel in 1x startte... Gewoon een half uur stationair gedraaid heeft, mag aannemen dat de monteur toch wel even heeft gekeken en geluisterd :? maar goed, het feit dat ie vandaag dus zo warm werd heb geen idee waar de verschillende streepjes voor staan maar ga ervan uit dat pas tussen de 110 en de 130graden je lampje gaat branden.

Heb ook geen 'rook' gezien wat uit de radiateur kwam er zat op het oog ook geen slang los maar het kvpotje was wel helemaal leeg..... rara :police: pet

korte

Citaat van: jorritmg op 20 mei 2013, 20:35:16
Is niet gewoon een van je slangen lek? klein scheurtje zal onder druk best veel lekken.

Misschien ff vullen en stationair laten draaien thuis kijken of er iets gaat lekken dan kan je herleiden waar het vandaan komt.

Op het oog is er niks lek, slangen zien er "vers" uit geen scheurtjes te zien, klemmen zitten vast, geen 'rook' tijdens het rijden (wat ik dan wel zou verwachten) en ook radiateur is kurkdroog, lamellen zien er nog goed uit.
Bovenkant van de motor is droog en onderkant lijkt wat nat maar weet niet of dat een bekende plek is waar de motor sowieso wat zweet?

mark

#4
Oud truckje:

oliepeilstok er uit trekken en een aansteker er onder houden.
begint het te knetteren dan zit er koelvloeistof bij.  ;)

Jij hebt een 1.4e? Die van mij zweet ook iets tussen het carter in de hoeken tegen de versnellingsbak aan.  ;)
Bij mij is het maar een klein beetje dus die word volgend jaar met een beurtje vervangen.
(lekkage is toch niet zo groot, die van mij staat meerdere keren per jaar op de brug dus word regelmatig gecontroleerd  ;) )

korte

Citaat van: mark op 20 mei 2013, 20:45:09
Oud truckje:

oliepeilstok er uit trekken en een aansteker er onder houden.
begint het te knetteren dan zit er koelvloeistof bij.  ;)

Kijk dat is old skool know how !-!

Alleen ben ik bang dat ik dan alvast kan gaan denken aan een koprevisie of gelijk een ander blokje erin l- l- l-

Op zich niet erg alleen beetje jammer dat al mijn vakantiegeld al in een "uitlaatje" zit 8)7

mark

Haha  :D, ja ik heb een collega die nog van de oude stapel is, kan soms wel eens handig zijn.  ;)

korte

Moet zeggen dat er hier ook wel veel leuks te zien is.... Excuses maar "onze" megane is eigenlijk gewoon het werkhok hier in huis maar heb hier al even enkele dingen zitten bekijken en ik zie wel mogelijkheden.... Als ze blijft rijden tenminste :)

Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt maar eigenlijk denk ik het al wel aardig zeker te weten ;( ;( heb al eens eerder meegemaakt al kwam er toen wel aan alle kanten de troep eruit lopen

mark

Laat ze ook ff met de 4gas meter boven het koelvloeistof tankje houden en controleren op hc. (een uitlaat gas)
Als er hc in zit weet je dat het foute boel is.

jorritmg

en als het echht zo erg is kan je gewoon nieuw bolk erin gooien, heb ik ook net gedaan en is goed te doen bij de 1.4e.

blok kan je voor 200-300€ en dan 2 dagen ff flink werken !-!

korte

Citaat van: jorritmg op 21 mei 2013, 00:12:21
en als het echht zo erg is kan je gewoon nieuw bolk erin gooien, heb ik ook net gedaan en is goed te doen bij de 1.4e.

blok kan je voor 200-300€ en dan 2 dagen ff flink werken !-!


Sow dat zijn wel andere prijzen dan ik gewend ben met de AR 156, dat valt dus allemaal reuze mee en gaat wel goed komen dan!

Zal morgen wel eens kijken wat er in de garage gezegd wordt.

korte

Megane is vanavond opgehaald, morgen weten we meer.... Ging wel met ambu dus niet van harte en al helemaal niet uit vrije wil ;(

jorritmg

hmm das wel minder ben benieuwd wat ze vinden hopelijk is het een klein probleempje en anders heb je een  aardig werkje voor de boeg l-

korte

koppakking nks mis mee.... Dat scheelt weer!

Onder bij de radiateur was iets van een koppeling los geraakt en die zit er niet meer op dus beetje bij beetje kvs verlies met dit als resultaat.

We zijn al blij dat het kleins is dus kan ik eens gaan kijken wat we de megane nog mee kunnen geven voor leuks.

korte

vanmiddag op gehaald, waterpomp had het begeven :?

Maar we rijden weer, loopt als een zonnetje !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev