Advertenties


stuurwielbediening Megane 2005 met aftermarket radio

Gestart door delimavi, 6 mei 2013, 15:21:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

delimavi

Hallo forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Renault Megane sedan van 2005. Ik heb een android radio/dvd speler gekocht namelijk deze; http://www.multimediawebshop.nl/webshop/Autoradio-met-Navigatie/Xtrons-TD610A-2-Din-Navigatie/Multimedia-met-Android.html

Ik ben er zeer tevreden over de talloze mogelijkheden alleen zou ik graag de stuurwielbediening ook willen gebruiken.  Radio heeft de optie om zonder interface de stuurwielbediening aan te sluiten. Bij de Megane heb ik een gele mini iso stekker. Alleen weet ik dus niet welke kabel ik waar moet aansluiten. Ik heb ook eventueel een Universele Axxess steering wheel control interface maar ook daar kan ik niet opmaken welke kabel ik waar moet aansluiten.

Ik weet dat er interfaces zijn waarbij de gele mini iso stekker er ook direkt in kan maar ik heb nu een radio die het ondersteunt en een aparte interface dus een beetje overbodig nu om weer een interface te kopen.

Hopelijk een een passende oplossing en hulp gevraagd.

alvast bedankt,

gr. Olcay

Richard Blokker

Ik ben bang dat je een renault megane stuurwiel interface nodig heb, en geen universele.

Voor mijn renault megane hatchback ben ik zelfde zoektoch begonnen voor een kenwood radio.

Voor de renault megane zijn er 4 stuurwiel adapters

1. Megane's van 1997 -> 2001
2. Megane's van 2002 -> 2005 zonder extern display
3. Megane's van 2002 -> 2005 met extern display
4. Megana's van 2005 -> 2008

Dit is een specifieke adapter, waar dat gele iso stekkertje in kan. Samen met een lead (die komt op die adapter) wordt de koppeling met de aftermarkedradio gemaakt.
De leads die er zijn, zover ik weet o.a. hier te vinden: http://www.tomacarparts.nl/aansluitkabels/autoleads-adapters.html

Ik zie alleen geen Xtrons staan..? Wellicht dat een lead voor ander merk ook werkt?
Megane II Phase 1 1.6 16V

delimavi

Ik heb ze ook speciaal voor Megane gevonden, maar als ik een schema zou hebben van de gele iso stekker die er nu in de auto zit dan kan ik hem rechtstreeks op de autoradio aansluiten.
En anders op de interface zelf, want de radio heeft die optie en anders de universele interface die ik later had aangeschaft.
Op de radio zitten er 2 aansluitingen. volgens de installatiegids is dat:
no 15: Key-1 Pink For steering wheel control key 1
no 16: Key-2 Brown For steering wheel control key 2 (only connect when car has two positive signal wires)

Dus misschien met een schema van de orginele gele mini iso stekker is hij direkt op de radio aan te sluiten en anders op de universele interface

Richard Blokker

Ik denk niet dat dat werkt zelf..

Mijn kenwoord heeft bijv. maar 1 draadje voor remote control, dit terwijl ik op mijn stuurbediening iets van 6 knoppen heb.. Er gaat een bepaald protocol overheen wat die renault stuuradapter vertaald (denk ik zelf)
Megane II Phase 1 1.6 16V

delimavi

Ik heb contact gehad met Xtrons en kreeg de volgende bericht terug;

First you need find the KEY and GND wires from your car's steering wheel control. (some cars have 3 wires=KEY1+KEY2+GND, some cars have 2 wires=KEY+GND). and then connect the KEY and GND of your car with the KEY and GND of the unit.
If you couldn't find the KEY and GND wires of your car, you could refer to your car's user manual, ask for a professional car shop for help or search on the Internet for some information.

Is er een schema aanwezig zodat ik dit eens kan proberen?

Richard Blokker

Hmm, dan moet je idd zoeken in die gele ISO stekker. Daar zit de stuur besturing op.

Ik kan helaas niet zo snel betekenis per draadje op internet vinden.
Megane II Phase 1 1.6 16V

delimavi

Oke bedankt Richard,

Zijn er nog misschien andere leden die weten waar ik een schema kan vinden van de gele mini iso connector van de stuurwiel?

Lennart

Ik weet alleen de CAN-High en CAN-Low.. (zie topic )
Kan je in iedergeval weer 2 draden uitsluiten :-)
Maar welke ground en key zijn,, geen idee  :?
assumption is the mother of all f*ck ups

delimavi

Ik zit me suf te zoeken maar kan geen schema/diagram vinden want dan zou het niet zo moeilijk moeten zijn. De radio ondersteunt alleen analoge signalen van de stuurbediening en volgens mij is dat ook zo van de megane 2. Ik moet alleen 1 of 2 kabels aansluiten vanuit de gele mini iso stekker naar de radio. Mogelijk ook stroom en massa aansluiten op de iso omdat hij nu niet op de radio aangesloten zit.

Mojo

zoek anders eens op het merk TCP. Die hebben ook stuurwiel interfaces. TCP =Toma Car Parts

De interfaces hebben losse adapters, dus deze set kun je ook overzetten op een andere radio of auto. De input en outputcables zijn namelijk separaat te bestellen.

Succes,

GRoeten
martijn

Lennart

Deze website iets?
http://www.forum-auto.com/pole-technique/equipement-automobile/sujet377994-70.htm
Staat in iedergeval een pinschema van de gele connector!
(wat er staat, geen idee, mijn frans is niet zo best :-) )
assumption is the mother of all f*ck ups

delimavi

@Mojo; ik heb geinformeerd bij een verkooppunt van Toma Car Parts. Ze hadden interface met gele connector en niet los. Complete interface kostte 119 euro. Omdat de radio al aanlsuitingen heeft en eventueel ik ook aparte universele interface heb heb ik hem niet gekocht.

@Lennart: het is in ieder geval wel een schema, bedankt, ik ga even proberen met de vertaalmachines kijken of ik wat vertaald krijg :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev