Advertenties


Raspend geluid vanaf vliegwiel?

Gestart door Tedo, 20 maart 2013, 22:04:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tedo

Wederom een probleem met de 1.6 16V.   l-

Ik reed naar huis, en voelde een soort klap in de aandrijving (alsof je de koppeling te abrupt laat opkomen), maar motor liep nog.
Radio uit, en ik hoorde een soort van schrapend/schurend geluid van metaal op metaal.
Omdat ik bijna thuis was naar huis gereden en de Wegenwacht gebeld. Die heeft gekeken en geluisterd, en er komen aluminiumdeeltjes voorbij boven de versnellingsbak (daar in de buurt schraapt er dus iets). Hij dacht aan het vliegwiel, of een boutje wat daar tussen is gekomen tijdens een voorgaande reparatie. In ieder geval niet mee rijden zei hij, en morgen door de garage laten ophalen.

Wat er in 2013 mee is gebeurd:

- half januari nokkenasversteller, distributieriem en waterpomp vervangen
- eind februari kleine beurt met olieverversen
- vorige week donderdag 1 nieuwe bobine, 4 nieuwe bougies en blok schoongemaakt i.v.m. lopen op 4 cilinders door olie bij de rechter bougie.

Iemand een idee wat dit is, en wat het veroorzaakt zou kunnen hebben?


matthew

Het kan in ieder geval niks te maken hebben met de vorige reparaties.

Vliegwiel spontaan stuk?

Dat het vliegwiel stuk gaat komt meestal door een startmotor die aan zijn einde is en toch blijven proberen.

Tedo

Bedankt voor je reactie, Matthew.

De auto startte altijd goed, zelfs toen deze een defecte nokkenasversteller had (al moest je dan soms wat gas bijgeven om 'm niet te laten afslaan). Startmotor lijkt me dus prima (ook nu nog).
De Wegenwacht dacht ook aan het vliegwiel. Volgens mij gaat dat weer een leuke worden.

Roadkill (Michiel)

Als het je vliegwiel is, zou ik ook meteen je koppelingsplaten en je drukgroep laten doen (dan ligt toch alles los)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

matthew

Ik denk ook eerder eigenlijk dat het aan de drukgroep ligt/ druklager.(gezien de omschrijving van de klacht)

Tedo

Zou ook nog kunnen. We weten het waarschijnlijk morgen.
Gezien het aantal km's zou de koppelingsplaat an sich nog goed moeten zijn (als het vliegwiel het probleem is).

matthew

Mocht het vliegwiel toch het probleem zijn, zou ik ten alle tijde je drukgroep met druklager mee vervangen.
Dit omdat de bak er toch af moet, en kost maar ietsje meer dan.
Als de bak eraf moet moet je het druklager zowiezo vervangen.(anders is de kans heel groot dat die snel gaat lekken erna als je het niet doet).

Maar eerst maar even afwachten wat eruit komt.

Tedo

Precies, dat vond ik ook op het web (en Michiel zei het ook al). Heb je een indicatie van wat het zou kosten om alles meteen te laten vervangen (als alles toch los moet)?
Maar eerst maar eens afwachten; met mijn pech dit jaar kan het zomaar een ruilmotor worden (ik zou er niet van opkijken).  8)7

Roadkill (Michiel)

En dan zitten we al in Maart....... (ik hoop voor je dat het wat kleins is...)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Ik ook (maar ik denk het niet).
Aan de andere kant hebben we zitten kijken wat we tot nu toe aan de hand hebben gehad met onze Megane II's (die toch niet als heel betrouwbaar te boek staan), en dan valt het nog heel erg mee (naast regulier onderhoud eigenlijk niets vreemds. Slechts de nokkenasversteller was pech hebben, maar wel een bekend euvel). Alleen komt nu alles bij een auto wel heel erg kort op elkaar.

Tedo

De garage had nog geen plaats vandaag, en komt de auto morgen ophalen.
Ik weet dus nog niet wat er precies stuk is.

Airbus

Ik gok het druklager...

Me vriendin had dit met haar twingo, toen heb ik er meteen een nieuwe drukgroep+koppeling erin gezet.
Renault Megane CC 2.0 als daily
Renault Twingo open Air
VW Spijlbus '64 airride, 911 stuurhuis...etc Home made
Kreidler SL al 13 jaar in de schuur

Tedo

Nou, de diagnose is daar:

Een afgebroken of losgeslagen bout is in het vliegwiel terechtgekomen (de klap die ik voelde) en lekker mee rond gaan draaien. Daarmee het vliegwiel slopende. Er komt een vliegwiel in van een sloopauto, plus een nieuwe koppeling en drukgroep. Kosten rond de 800 euro.
Gelukkig dus geen nieuwe bak à het dubbele. De kans dat je dit gebeurt is ongeveer 1 auto per dealer/garage, dus maak je geen zorgen, ik had puur pech.

Felix

Oei, dat is niet best. Hoe komt die bout zo los dan? 8)7

Tedo

Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten.  :?
In theorie zou het zelfs een gevallen bout van een eerdere reparatie of onderhoudsbeurt kunnen zijn,
maar voor nu gaan we ervan uit dat 'ie ergens uit de versnellingsbak afkomstig is.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev