Advertenties


koppakking lek?

Gestart door collin1995, 8 maart 2013, 17:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

collin1995

ik heb gister mijn thermostaat vervangen.
alles goed ontlucht enzo..
en nu laat ik de auto een poosje lopen zonder dop op koelvoeistof reservoir,
maar nou gooit hij alle koelvloeistof er uit. uit het reservoir?
iemand suggestie?
ben bang voor koppakking?
het is een 1.6e

Jacques

Nee, dat hoeft absoluut geen lekke koppakking te zijn. Doe de dop erop! Het systeem staat normaal altijd tijdens bedrijf iets onder druk. En ja, het koelvloeistof varieert ook af en toe tgv. de temp en druk.

collin1995

dus als ik de dop erop laat moet het goed zijn?
want als je hem een tijdje laat lopen. dan stijgt het kvs peil en komt het er zo ineens boven uit?

Jacques

Dus als ik de dop erop laat moet het goed zijn?
Ja.

BadEend

#4
Als de motor draait mag er geen kvs uitkomen met de dop eraf.
Is het kvs peil niet te hoog?

Roadkill (Michiel)

Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mnnbcn

Mijn ervaring met lekke koppakkingen bij de k7m (1.6 e) motor (ik heb er twee moeten vervangen).

Doe de dop erop. Als het KV niveau zakt tijdens het rijden, en weer omhoog komt als je de dop (voorzichtig!!) losdraait, is het niet goed...

Volgens mij werkt deze motor met weinig overdruk in het koelsystem (1.1 bar) dus veel schommelingen mogen zich niet voordoen.


Roadkill (Michiel)

Bij ELKE auto die een koelsysteem heeft dat KVS bevat zal de vloeistof omhoog komen als ie op bedrijfs temperatuur is en je draait de dop van het expansievaatje cq radiator er af. Dat is nu eenmaal zo met kokende vloeistoffen die nemen meer ruimte in. Ik zie al sdat er hier in een aantal huishoudens de vrouwen echt de betere koks zijn....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mnnbcn

Mijn ervaring met de k7m is dat het koelsysteem, mits het goed werkt (en dus niet kookt) heel rustig is....

En als ik me niet vergis (maar dat zou kunnen) schrijft het ontluchtingsprotocol warmdraaien zonder dop voor.

Als zich grote nivauverschillen voordoen kan dit alleen door gasvorming komen. Door koken (niet goed) of door uitlaatsgas (ook niet goed). Vloeistof is immers niet samendrukbaar.

Bij twijfel zou ik er op staan om evt. uitlaatgassen in het KVR te meten. Als het de koppakking is kun je die beter direct vervangen.


mnnbcn

Ik heb net even bij mijn eigen megane gekeken. De vloeistof komt ongeveer 1 cm omhoog bij het losdraaien van de dop bij warme motor.

Dit heeft niet veel te maken met de volumevergoting van de vloeistof (want die wordt bij 1,1 bar nauwelijks samengedrukt). Waarschijnlijk door de elasticiteit van de slangen (die onder druk wel een beetje oprekken) en een niet perfect ontlucht systeem.

BadEend

#10
@Roadkill

Probeer het maar eens bij je eigen auto.  ;)
Zodra de KVS overloopt met de dop eraf is er iets mis.
Ontluchten van het koelsysteem moet idd met de dop eraf, dat zou niet zo zijn als hij dan zou overlopen.

Roadkill (Michiel)

Geen idee hoe ik de Meg moet ontluchten, maar de Kangoo had er iig aparte ontluchtings nippels voor in de koel slangen, en het koelsysteem staat onder druk vandaar dat de KVS niet kookt )zo wie zo ligt het kookpunt hoger van KVS) Heb laatst btw ergens gezien van KVS waar helemaal geen water inzat dus ook veel hoger kookpunt. Maar goed heb aardig wat "spuiters" gezien van auto's die gewoon netjes op temperatuur waren en waar geen koppakking uitlag maar waar de KVS ruim uitspoot (en ook de brand wonden van de minder slimme beunhazen.....)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

BadEend

#12
Je houd geen rekening met het feit dat het KVS bij een goedwerkend koelsysteem niet kan koken, dus je vergelijking met de keuken klopt niet helemaal.
Dat de KVS eruit spuit kan wel gebeuren als je de dop te snel opendraait als er nog druk opzit.

collin1995

ik heb alle ontlucht nippels al gehad en als ik de dop eraflaat komt het er gewoon uit dus mijn koppakking ligt er gewoon uit dat is wel duidelijk.

mnnbcn

Collin. Het hoeft niet de koppakking te zijn, maar ik zou proberen deze optie uit te sluiten en niet met de bekende "trail & error" reparaties te beginnen. Garages doen dat graag (vooral als ze geen aparatuur hebben om uitlaatgas in het koelvloeistofrecevoir te meten). Voor je het weet ben je een thermostaat, een waterpomp + distributie, een sensor (+ arbeidsloon) verder, en dan blijkt het toch de koppakking te zijn. Dat betekent weer een distributie, door hoge temperatuur vernielde net vervangen onderdelen, etc.

Wat betreft kookpuntsverhoging van KV door overdruk. 1,2 bar (bruine dop koelvloeistofrecevoir) zorgt voor een verhoging van 4 graden. De normale temperatuur van de KV is ongeveer 90 graden (ik geloof dat de thermostaat bij 89 graden open gaat), dus dat maakt allemaal niet zoveel uit. Bij de blauwe dop (1.6 bar) is het de verhoging hoger (13 graden). Misschien dat er motoren zijn die bij hogere temperaturen werken en de druk inderdaad nodig hebben om koken te voorkomen (dat weet ik niet). Mijn K7M heeft echter een bruine dop.

Het wordt allemaal wat anders als we over een pas van 2500 meter gaan rijden. Door de drukverlaging daalt het kookpunt van water 8-9 graden. Dat komen we dicht bij de bedrijfstemperatuur van de K7M. Dan loop je dus kans de KV van een goed werkend systeem toch gaat koken, als er geen dop op zit. Heb ik een keer meegemaakt met een Ibiza, waarvan de dop kapot was. Die spoot een deel van de vloeistof eruit toen we een pas overgingen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev