Advertenties


koppakking lek?

Gestart door collin1995, 8 maart 2013, 17:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

collin1995

maar hij rookt ook wit als hij warm is.

Dante

Witte rook = KVS Y

Of een nieuwe paus :D
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

BadEend

#17
Dit duid vrijwel zeker op een lekke koppakking.
Komt bij dit motortype ook geregeld voor.
Zijn de koelslangen ook hard als er druk op het koelsysteem staat?

mnnbcn

Wikipedia schrijft over de K7M:

"K7M engines tend to suffer quite badly from head gasket failure[citation needed] but are otherwise very tough and powerful engines."

Als het blijkt dat het de koppakking is (daar lijkt het op) en het systeem blijkt vervuild, let er dan op dat de radiator goed wordt schoongemaakt of vervangen. Een slecht werkende radiator heeft mij waarschijnlijk een 2e koppakking gekost. Het "leuke" is dat de temp. meter gewoon netjes in het midden bleef staan... Een nieuwe radiator koste me 85 euro, de koprevisie 350... >:(

BadEend

Citaat van: mnnbcn op 10 maart 2013, 13:51:11

Wat betreft kookpuntsverhoging van KV door overdruk. 1,2 bar (bruine dop koelvloeistofrecevoir) zorgt voor een verhoging van 4 graden. De normale temperatuur van de KV is ongeveer 90 graden (ik geloof dat de thermostaat bij 89 graden open gaat), dus dat maakt allemaal niet zoveel uit. Bij de blauwe dop (1.6 bar) is het de verhoging hoger (13 graden). Misschien dat er motoren zijn die bij hogere temperaturen werken en de druk inderdaad nodig hebben om koken te voorkomen (dat weet ik niet). Mijn K7M heeft echter een bruine dop.

Het wordt allemaal wat anders als we over een pas van 2500 meter gaan rijden. Door de drukverlaging daalt het kookpunt van water 8-9 graden. Dat komen we dicht bij de bedrijfstemperatuur van de K7M. Dan loop je dus kans de KV van een goed werkend systeem toch gaat koken, als er geen dop op zit. Heb ik een keer meegemaakt met een Ibiza, waarvan de dop kapot was. Die spoot een deel van de vloeistof eruit toen we een pas overgingen.

Bij mijn auto (K4M) zit een zwarte dop (1,4 bar) waardoor het kookpunt ligt op 109,5 graden.

Renegade (Mark)

Citaat van: collin1995 op 10 maart 2013, 15:19:54
maar hij rookt ook wit als hij warm is.

Loopt de motor wel nog goed ? Als een koelkanaal naar een cilinder lekt zou de motor een stuk slechter moeten lopen. Ruik eens aan de witte rook die uit de uitlaat komt, als het een "zoetige" lucht is dan is het vrijwel zeker kvs. Ruikt het niet is er ook een kans dat het gewoon vocht in de uitlaat is. Dit raak je ook niet zomaar kwijt met een warme motor, dan zul je toch een flink stuk moeten rijden.

Heb je ook al gekeken naar de afdichting van de dop op het kvs reservoir ? Het verschuiven van de o-ring in de dop heeft bij mij bij een vorige wagen ook al eens voor een groot kvs lek gezorgd.

collin1995

ik neem hem vrijdag mee naar school en daar gaan we kijken of er uitlaatgassen in de KVS zit. en dan kijken dan wel verder.

René „♂≈♂™

mijn vorige megane,  ook met een k7m 16e motor had ook zo,n last van lucht. meer dan 50 km rijden betekende, vooral in de zomer ontluchten bij een tankstation, bij mijn huidige megane coupé op lpg (omdat lpg een betere koeling nodig heeft) heb ik met een beetje prutsen aan de slangetjes dit opgelost, de ontluchtingsnippel zit na de thermostaat, maar net voor de thermostaat loopt ook een slang, waar volgens mij alle lucht heen ging, ik heb op de sloop een T stukje slang gezocht, en de extra verbinding naar het reservoir laten lopen, alle aanwezige lucht loopt nu het reservoir in, en mijn koelsysteem is hier hard op verbeterd, de motor lijkt er ietsjes langer over te doen om op te warmen, maar heb nooit meer luchtproblemen gehad, heb zelfs een keer een aardige afstand zonder dop gereden, dit was ook geen probleem. dit was zo makkelijk op te lossen, dat ik me haast niet voor kan stellen dat renault er zelf niet op is gekomen, ik denk ook eerder dat het een geldklopperij truuk is want de dealer doet het ontluchten met plezier voor je , als je wil maak ik een foto van de aanpassing en stuur ik je die   

(als de koppakking toch vervangen moet worden is dat bij de k7m ook niet een heel lastig probleem, helemaal als je kijkt naar 16kleppers , ik heb mijne ook zelf vervangen en was prima te doen, je moet wel een momentsleutel hebben trouwens, mar de benodigde onderdelen zijn na ff zoeken op itnet stukken goedkoper te vinden dan bij brezan of de dealer, maar mijn ervaring is bij bijde k7m auto's die ik heb gehad, dat die snel lucht erin krijgen, grote kans dat je koppakking goed is )
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

Heatzone (Mark)

Volgens mij is de k4m de 16 klepper :O

René „♂≈♂™

maar het gaat hier toch om de k7m?
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

René „♂≈♂™

LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

BadEend

#26
@Rene
Als er steeds nieuwe lucht in het koelsysteem komt is er iets mis.

René „♂≈♂™

dat is normaal gesproken ook zo, maar mijn vorige en huidige megane moeten allebij, 1 op lpg en de ander op benzine, super goed ontlucht worden, ik heb hier nog een ford ,een volvo en 2 fiatjes en die hebben er allemaal stukken minder last van, de megane kan ook op 3 punten ontlucht worden, lucht is er echt heel moeilijk voor 100 % uit te krijgen, en de kleine beetjes lucht zetten naar mijn idee ook uit als je lang rijd, maar ik weet niet hoe erg het in dit geval is, er staat hier ook een auto met een kapotte koppakking, en de kvs pijl klimt gelijk na het starten, als dat zo is worden de kansen er niet beter op natuurlijk, mijn oplossing heb ik van de volvo nagemaakt, die kan ook draaien zonder dop
LPG G3 LPG G3 LPG G3 > nu < Mégane Coupé 1.6e 8v g3 1998 > daarvoor < Mégane Hatchback 16e 8v 1996 Benzine > auto's nemen wraak, behandel ze slecht, dan laten ze je ver van huis staan <LPG G3 LPG G3 LPG G3

BadEend

Citaat van: collin1995 op 12 maart 2013, 11:15:35
ik neem hem vrijdag mee naar school en daar gaan we kijken of er uitlaatgassen in de KVS zit. en dan kijken dan wel verder.

Hoe is dit afgelopen?

collin1995

hij zit nu in elkaar maar als ik hem start geeft hij geen kik..
geen vonk.. en bougies zijn harstikke droog..

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev